Budowa mostu na Dunajcu w Kurowie coraz bardziej zaawansowana
29.07.2021
Zakończono podwieszanie ustroju nośnego mostu w Kurowie w ciągu drogi krajowej nr 75. Budowę mostu 29 lipca 2021 r. wizytowali premier Mateusz Morawiecki i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Most nie wspiera się już na tymczasowych podporach umieszczonych w rzece. Zaawansowanie wszystkich prac wynosi 81 proc., w tym w branży inżynierskiej ponad 90 proc., a drogowej 78 proc.
Most w Kurowie został zaprojektowany jako obiekt typu extradosed. Ma więc wanty, czyli specjalne liny podtrzymujące konstrukcję, ale jego pylony są niższe niż w mostach wantowych. Mosty extradosed są tańsze niż wantowe, zachowują jednak adekwatne parametry techniczne i są efektowne wizualnie.
Całkowita długość obiektu wyniesie 602 m, a szerokość ponad 17 m. Będzie więc trzecim najdłuższym mostem extradosed w Polsce po konstrukcji w Kwidzynie na Wiśle (808,4 m) oraz przeprawie na obwodnicy Ostródy (677 m).
Stałe podpory mostu znajdują się poza nurtem Dunajca, dzięki czemu w razie sytuacji powodziowych i wezbrań wód w rzece nie będą tamowały przepływu niesionego przez nie materiału. Konstrukcja jest posadowiona na dwóch przyczółkach i trzech podporach.
Wykonawcą inwestycji jest polsko-węgierskie konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX z Będzina i Hódút (Hódmezővásárhelyi Útépitő) z Węgier. Umowa została podpisana 10 czerwca 2019 r. Koszt inwestycji to ponad 189 mln złotych. Budowa mostu w na rzece Dunajec w Kurowie tuż przed Nowym Sączem rozpoczęła się pod koniec lipca 2019 r. W październiku 2021 r. planowane jest oddanie przeprawy do ruchu, a pozostałe prace będą ukończone w kwietniu 2022 r.
Nowy odcinek DK75
W ramach inwestycji na odcinku 2 km zmieniony zostanie także przebieg drogi krajowej nr 75, od parkingu w Tęgoborzu do skrzyżowania w Kurowie. Droga zostanie rozbudowana do klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a skrzyżowanie z drogą gminną w Kurowie i parking z miejscem do ważenia pojazdów będą przebudowane. W zakresie inwestycji znajduje się także budowa dwóch konstrukcji oporowych, zatok autobusowych, ekranu akustycznego, ciągów pieszo-rowerowych, przebudowa zjazdów indywidualnych, rozbiórka trzech przepustów drogowych i budowa nowych. Przyczółek istniejącego mostu zostanie zaadaptowany na punkt widokowy, a dojazd do niego będzie rozebrany. Powstaną drogi serwisowe, kanalizacja, kanał technologiczny, a sieci teletechniczne zostaną przełożone. Wykonane zostanie również oświetlenie drogi, a teren zajęty obecnie pod zaplecze i plac budowy będzie zrekultywowany.