W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Jak złożyć petycję

Jak złożyć petycję

Co to jest petycja

Jest to skierowane, na przykład do organu władzy publicznej, żądanie mieszczące się w zakresie jego zadań i kompetencji. Petycja może dotyczyć między innymi zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania adresata w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego.

Zasady rozpatrywania petycji określają przepisy Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach.

Petycję możesz złożyć sam, może ją złożyć grupa podmiotów, może ją w Twoim imieniu złożyć pełnomocnik. Możesz też złożyć petycję w interesie innego podmiotu za zgodą tego podmiotu.

Petycję możesz:

  • przesłać listownie na adres:

Ministerstwo Infrastruktury
Departament Kontroli
ul. Chałubińskiego 4/6
00-928 Warszawa;

  • doręczyć osobiście do Kancelarii Ogólnej MI przy ul. Chałubińskiego 4/6, od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.30 do 16.00;
  • przesłać w formie elektronicznej za pomocą ePUAP (pismo ogólne do podmiotu publicznego);
  • przesłać pocztą elektroniczną na adres: skargi.wnioski@mi.gov.pl.

Jeśli składasz petycję w swoim imieniu zamieść w niej:

  • swoje imię i nazwisko,
  • swoje miejsce zamieszkania,
  • nazwę organu, do którego składasz petycję,
  • przedmiot petycji,
  • swój podpis; jeśli składasz petycję za pomocą środków komunikacji elektronicznej, możesz ją podpisać bezpiecznym podpisem elektronicznym - dołącz wtedy także adres swojej poczty elektronicznej.

Jeśli petycję składa grupa podmiotów, należy w niej zamieścić:

  • imiona i nazwiska (nazwy) wszystkich podmiotów składających petycję,
  • imię i nazwisko osoby, która reprezentuje składających petycję, miejsca zamieszkania (siedziby) wszystkich podmiotów składających petycję,
  • nazwę organu, do którego składacie petycję,
  • przedmiot petycji,
  • podpis osoby, która reprezentuje składających petycję; jeśli składacie petycję za pomocą środków komunikacji elektronicznej może zostać ona podpisana bezpiecznym podpisem elektronicznym - dołączcie wtedy także adres poczty elektronicznej osoby, która Was reprezentuje.

Jeśli składasz petycję w czyimś imieniu, pamiętaj żeby zamieścić w niej dodatkowo:

  • imię i nazwisko albo nazwę podmiotu, w imieniu którego składasz petycję,
  • miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz adres do korespondencji lub adres poczty elektronicznej tego podmiotu,
  • zgodę tego podmiotu na złożenie petycji w jego imieniu; w przypadku braku takiej zgody zwrócimy się do Ciebie o jej potwierdzenie.

Uwaga!

  • Jeśli petycja nie będzie zawierała imienia i nazwiska oraz adresu składającego, to pozostawimy ją bez rozpatrzenia.
  • Jeśli petycja nie będzie zawierała nazwy podmiotu, do którego jest składana lub nie będzie z niej wynikać czego dotyczy, to poprosimy Cię o wyjaśnienie lub uzupełnienie. Możesz to zrobić w ciągu 14 dni od otrzymania wezwania. Jeżeli tego nie zrobisz, pozostawimy Twoje pismo bez rozpoznania.
  • Podpisz petycję. Jeśli tego nie zrobisz, wezwiemy cię do uzupełnienia podpisu w terminie 7 dni od otrzymania wezwania. Inaczej pozostawimy petycję bez rozpoznania.
  • Petycji nie przyjmujemy telefonicznie.
  • O tym, czy pismo jest petycją decyduje treść żądania, jaką sformułujesz a nie forma (tytuł) tego żądania.
  • Przepisy nie przewidują skargi, gdy nie będziesz zadowolony ze sposobu, w jaki załatwiliśmy Twoją petycję.

Jak rozpatrujemy petycję

  • Twoją petycję rozpatrzymy niezwłocznie. Mamy na to nie więcej niż 3 miesiące od dnia wpływu pisma do MI. Poinformujemy Cię o tym, jak załatwiliśmy Twoją sprawę.
  • Jeśli Twoja petycja dotyczy kilku spraw, które powinny być rozpatrzone przez różne organy, rozpatrzymy ją w zakresie swojej właściwości i przekażemy kopię niezwłocznie (nie później niż w ciągu 30 dni) do pozostałych adresatów. O wszystkim Cię poinformujemy.
  • Jeśli Twoja petycja nie dotyczy działalności MI, przekażemy ją niezwłocznie (nie później niż w ciągu 30 dni) do właściwego organu i zawiadomimy Cię o tym.
  • Kopia Twojej petycji zostanie umieszczona na stronie BIP MI. Umieścimy tam również datę złożenia petycji oraz - jeśli wyrazisz zgodę - Twoje imię i nazwisko (nazwę) lub imię i nazwisko (nazwę) podmiotu, w interesie którego składasz petycję.
  • Jeżeli w ciągu miesiąca od otrzymania petycji składane są dalsze petycje dotyczące tej samej sprawy, to te petycje mogą być rozpatrywane łącznie (petycja wielokrotna). Wtedy na stronie BIP MI ogłosimy okres oczekiwania na dalsze petycje nie dłuższy niż 2 miesiące, licząc od dnia ogłoszenia.
  • Termin rozpatrzenia petycji wielokrotnej liczy się od dnia upływu okresu oczekiwania na dalsze petycje. Jeżeli petycja składająca się na petycję wielokrotną nie spełnia wymogów (nie ma adresu siedziby lub korespondencyjnego), ogłosimy na stronie BIP MI wezwanie podmiotu wnoszącego petycję składającą się na petycję wielokrotną do uzupełnienia lub wyjaśnienia treści petycji w terminie 14 dni. W przypadku, gdy treść nie zostanie uzupełniona lub wyjaśniona, pozostawimy petycję bez rozpatrzenia.
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
19.09.2018 14:48 administrator gov.pl
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Olga Kucińska
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Jak złożyć petycję 3.0 17.11.2023 13:25 Adam Bielecki
Jak złożyć petycję 2.0 24.11.2022 11:10 Adam Bielecki
Jak złożyć petycję 1.0 19.09.2018 14:48 administrator gov.pl

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}