Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) ma na celu odbudowę gospodarki oraz minimalizowanie skutków kryzysu wywołanego pandemią COVID-19
Celem strategicznym KPO jest odbudowa potencjału rozwojowego gospodarki utraconego w wyniku pandemii (recovery) oraz wsparcie budowy trwałej konkurencyjności gospodarki i wzrost poziomu życia społeczeństwa w dłuższym horyzoncie czasowym (resilience), co będzie odbywać się w szczególności poprzez przyspieszenie rozwoju niskoemisyjnej gospodarki o obiegu zamkniętym, która w sposób odpowiedzialny wykorzystuje zasoby środowiska (green growth), a także rozwój oparty na wykorzystaniu rozwiązań cyfrowych (digital growth).
Rola Ministerstwa Infrastruktury
Większość zadań KPO nadzorowanych przez Ministerstwo Infrastruktury dotyczy komponentu E Zielona, inteligentna mobilność, w ramach którego realizowane będą reformy i inwestycje w sektorze transportu polegające na budowie i modernizacji infrastruktury transportowej oraz zakupie nowoczesnego taboru. Ponadto w ramach komponentu A Odporność i konkurencyjność gospodarki Ministerstwo Infrastruktury odpowiada za realizację reformy i inwestycji dotyczącej utworzenia centrów kompetencji dla testowania usług z wykorzystaniem bezzałogowych statków powietrznych (dronów). W komponencie B Zielona energia i zmniejszenie energochłonności przeprowadzone zostaną inwestycje w infrastrukturę portową wspierającą rozwój morskiej energetyki wiatrowej, a także wykonane zostaną działania dotyczące oczyszczania dna Morza Bałtyckiego. Dodatkowo w komponencie G REPowerEU, dodanym już w trakcie realizacji KPO i mającym na celu przyspieszenie transformacji energetycznej w Unii Europejskiej, przewidziano przyjęcie planu działań na rzecz zrównoważonej transformacji polskiego sektora transportu zgodnie z celami klimatycznymi UE.
Ministerstwo Infrastruktury w systemie wdrażania KPO dla nadzorowanych zadań pełni rolę Instytucji Odpowiedzialnej za Reformy oraz Instytucji Odpowiedzianej za Inwestycje. Natomiast Centrum Unijnych Projektów Transportowych realizuje zadania Jednostki Wspierającej, która będzie przeprowadzała w stosownych przypadkach procedurę konkursową, przyjmowała wnioski o dofinansowanie, zawierała umowy z odbiorcami wsparcia oraz monitorowała realizację i rozliczała projekty.
Nasze reformy
KOMPONENT E ZIELONA, INTELIGENTNA MOBILNOŚĆ
- E1.1 Wzrost wykorzystania transportu przyjaznego dla środowiska
Reforma polega na wprowadzeniu zestawu działań wspierających opracowanie Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (ang. Sustainable Urban Mobility Plan – SUMP; więcej informacji o SUMP w tym miejscu). Celem jest zwiększenie liczby miast, w których przyjęto SUMP. Drugim elementem reformy jest wsparcie dla transportu pozamiejskiego poprzez zwiększenie liczby linii autobusowych wspieranych przez Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
- E2.1 Zwiększenie konkurencyjności sektora kolejowego
Reforma służy zwiększeniu odporności operatorów kolejowych oraz konkurencyjności i efektywności sektora kolejowego w polskim sektorze transportu.
- E2.2 Zwiększenie bezpieczeństwa transportu
Wejście w życie aktów prawnych wprowadzających: większą ochronę pieszych w obszarach przejść dla pieszych poprzez zmianę praw i obowiązków kierujących i pieszych w tych obszarach, jednolitą maksymalną prędkość w obszarze zabudowanym, minimalną odległość między pojazdami na drogach szybkiego ruchu. Celem jest wprowadzenie rozwiązań minimalizujących wpływ transportu na otoczenie społeczne, poprawiających bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
- E2.3 Zwiększenie dostępności transportowej, bezpieczeństwa i cyfrowych rozwiązań
Reforma polega na zwiększeniu dostępności transportu pasażerskiego poprzez szybsze dostosowanie taboru kolejowego do wymogów unijnych w zakresie praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. W ramach reformy wprowadzone zostanie skrócenie okresu zwolnienia (wyłączenia), w ramach którego niektóre regulacje unijne dotyczące praw pasażerów nie są stosowane w Polsce.
KOMPONENT A ODPORNOŚĆ I KONKURENCYJNOŚĆ GOSPODARKI
- A2.3 Zapewnienie instytucjonalnych i prawnych podstaw rozwoju bezzałogowych statków powietrznych
Reforma polega na wprowadzeniu regulacji przyznającej Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej prawo do prowadzenia projektów pilotażowych wspierających wdrażanie modeli biznesowych i usług w zakresie bezzałogowych statków powietrznych. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej będzie również działać jako instytucja zapewniająca specjalistyczną usługę cyfrową związaną z bezzałogowymi statkami powietrznymi w ramach planowanej sieci centrów kompetencji.
KOMPONENT B ZIELONA ENERGIA I ZMNIEJSZENIE ENERGOCHŁONNOŚCI
- B3.2 Wsparcie rekultywacji środowiska i ochrony przed substancjami niebezpiecznymi
Wejście w życie regulacji dotyczących neutralizacji materiałów niebezpiecznych zatopionych w Morzu Bałtyckim. Celem jest ograniczanie negatywnego wpływu na środowisko oraz umożliwienie skoordynowanej neutralizacji zagrożeń znajdujących się w polskich obszarach morskich.
- B3.1 Wsparcie zrównoważonej gospodarki wodno-ściekowej na terenach wiejskich
Kamień milowy: Wejście w życie obowiązku zapewnienia regularnego monitoringu i kontroli opróżniania indywidualnych systemów oczyszczania ścieków
Celem jest wprowadzenie obowiązku dla gmin w zakresie nadzorowania i kontrolowania odprowadzania ścieków oraz wykorzystywanie narzędzi zapobiegających niewłaściwemu odprowadzaniu ścieków w tym mechanizmu tzw. wykonania zastępczego, czyli organizację opróżniania szamb przez gminę stosowaną wobec właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umów na opróżnianie szamb.
KOMPONENT G REPowerEU
G1.3.1 Wspieranie zrównoważonego transportu
Celem reformy jest przyczynienie się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i substancji zanieczyszczających powietrze pochodzących z transportu. Środkiem realizacji komponentu jest przygotowanie planu działań na rzecz zrównoważonego transportu w Polsce, popartego analizą działań zawartych w istniejących już dokumentach strategicznych na poziomie krajowym. Plan działań będzie wskazywał priorytetowe reformy i inwestycje potrzebne do zrównoważonej transformacji polskiego sektora transportu zgodnie z celami klimatycznymi UE.
Nasze inwestycje
KOMPONENT E ZIELONA, INTELIGENTNA MOBILNOŚĆ
Zakup zeroemisyjnych i niskoemisyjnych autobusów do obsługi zbiorowego transportu pozamiejskiego
Modernizacja i budowa linii kolejowych
Zakup elektrycznego taboru kolejowego przeznaczonego do obsługi transportu pasażerskiego
Poprawa jakości infrastruktury terminalowej oraz zakup specjalistycznego taboru służącego do wykonywania przewozów intermodalnych
Budowa obwodnic i likwidacja miejsc niebezpiecznych oraz instalacja automatycznych urządzeń do nadzoru nad ruchem drogowym
Instalacja Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP) oraz systemu automatycznego sterowania na liniach kolejowych, przebudowa przejazdów kolejowych, zakup i instalacja w taborze kolejowym urządzeń pokładowych ERTMS
Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach – zakup taboru tramwajowego
KOMPONENT A ODPORNOŚĆ I KONKURENCYJNOŚĆ GOSPODARKI
Celem inwestycji jest ustanowienie zintegrowanego systemu centrów kompetencji i projektów pilotażowych oraz infrastruktury dla bezzałogowych statków powietrznych
KOMPONENT B ZIELONA ENERGIA I ZMNIEJSZENIE ENERGOCHŁONNOŚCI
Inwestycja składać się będzie z dwóch projektów. Pierwszy projekt obejmuje budowę głębokowodnego terminalu instalacyjnego. Drugi projekt obejmuje przebudowę portów i dostępu do nich od strony morza (w tym modernizację falochronów). W portach w Łebie i Ustce powstaną dwa terminale serwisowe dla morskiej energetyki wiatrowej, stanowiące kluczową infrastrukturę dla utrzymania instalacji morskich.
Przeprowadzone zostaną kampanie rozpoznawcze i pomiarowe na Morzu Bałtyckim wraz z analizą uzyskanych danych. Na tej podstawie przygotowana zostanie kompletna dokumentacja na potrzeby planów neutralizacji zagrożeń, jakie stwarzają zanieczyszczenia i materiały niebezpieczne znajdujące się na polskich obszarach morskich.
Informacja o naborach
Nabory dla inwestycji nadzorowanych przez Ministerstwo Infrastruktury są ogłaszane i prowadzone przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Dane kontaktowe CUPT: Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa. Strona internetowa: www.cupt.gov.pl, e-mail: cupt@cupt.gov.pl, tel.: + 48 (22) 26 20 500, + 48 (22) 26 20 501
• Aktualne nabory
• Planowane nabory
Konkursy planowane w ramach inwestycji KPO nadzorowanych przez Ministerstwo Infrastruktury
nr i nazwa inwestycji |
Planowany termin naboru |
E2.2.2 Cyfryzacja transportu (konkurs w zakresie ERTMS) |
III/IV kwartał 2024 r. |
• Zakończone nabory
- E1.1.2 Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Termin składania wniosków: 17.04.2023 - 17.05.2023
Strona naboru: https://www.cupt.gov.pl/konkurs/aktualnie-trwajace/e1-1-2-zero-i-niskoemisyjny-transport-zbiorowy-autobusy/
- E2.1.2 Pasażerski tabor kolejowy
Termin składania wniosków: 02.05.2023 - 15.06.2023
Strona naboru: https://www.cupt.gov.pl/konkurs/aktualnie-trwajace/komponent-e2-1-2-pasazerski-tabor-kolejowy/
- E1.1.2 Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy) - drugi nabór w ramach inwestycji
Termin składania wniosków: od 13 maja do 14 czerwca 2024 r.
Strona naboru: https://www.cupt.gov.pl/konkurs/aktualnie-trwajace/e1-1-2-zero-i-niskoemisyjny-transport-zbiorowy-autobusy-2-0/
- E1.2.1 Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)
Termin składania wniosków: od 3.06.2024 r. do 5.07.2024 r.
Strona naboru: https://www.cupt.gov.pl/konkurs/aktualnie-trwajace/e1-2-1-zeroemisyjny-transport-zbiorowy-w-miastach-tramwaje/
- E2.1.3 Transport intermodalny
Termin składania wniosków: od 16 maja 2024 r. do 31 sierpnia 2024 r.
Strona naboru: https://www.cupt.gov.pl/konkurs/aktualnie-trwajace/e2-1-3-transport-intermodalny/
- E1.1.2 Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy) - trzeci nabór w ramach inwestycji
Termin składania wniosków: 09.09.2024 - 04.10.2024
Strona naboru: https://www.cupt.gov.pl/konkurs/aktualnie-trwajace/e1-1-2-zero-i-niskoemisyjny-transport-zbiorowy-autobusy-3-0/
Kontakt
Departament Strategii Transportu
e-mail: SekretariatDST@mi.gov.pl
tel.: +48 22 630 11 60