W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności

KPO

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) ma na celu odbudowę gospodarki oraz minimalizowanie skutków kryzysu wywołanego pandemią COVID-19

Celem strategicznym KPO jest odbudowa potencjału rozwojowego gospodarki utraconego w wyniku pandemii (recovery) oraz wsparcie budowy trwałej konkurencyjności gospodarki i wzrost poziomu życia społeczeństwa w dłuższym horyzoncie czasowym (resilience), co będzie odbywać się w szczególności poprzez przyspieszenie rozwoju niskoemisyjnej gospodarki o obiegu zamkniętym, która w sposób odpowiedzialny wykorzystuje zasoby środowiska (green growth), a także rozwój oparty na wykorzystaniu rozwiązań cyfrowych (digital growth).

Dowiedz się więcej o Krajowym Planie Odbudowy w serwisie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej

 

Rola Ministerstwa Infrastruktury

Większość zadań KPO nadzorowanych przez Ministerstwo Infrastruktury dotyczy komponentu E Zielona, inteligentna mobilność, w ramach którego realizowane będą reformy i inwestycje  w sektorze transportu polegające na budowie i modernizacji infrastruktury transportowej oraz zakupie nowoczesnego taboru. Ponadto w ramach komponentu A Odporność i konkurencyjność gospodarki Ministerstwo Infrastruktury odpowiada za realizację reformy i inwestycji dotyczącej utworzenia centrów kompetencji dla testowania usług z wykorzystaniem bezzałogowych statków powietrznych (dronów). W komponencie B Zielona energia i zmniejszenie energochłonności przeprowadzone zostaną  inwestycje w infrastrukturę portową wspierającą rozwój morskiej energetyki wiatrowej, a także wykonane zostaną  działania dotyczące oczyszczania dna Morza Bałtyckiego. Dodatkowo w komponencie G REPowerEU, dodanym już w trakcie realizacji KPO i mającym na celu przyspieszenie transformacji energetycznej w Unii Europejskiej, przewidziano przyjęcie planu działań na rzecz zrównoważonej transformacji polskiego sektora transportu zgodnie z celami klimatycznymi UE.

Ministerstwo Infrastruktury w systemie wdrażania KPO dla nadzorowanych zadań pełni rolę Instytucji Odpowiedzialnej za Reformy oraz Instytucji Odpowiedzianej za Inwestycje. Natomiast Centrum Unijnych Projektów Transportowych realizuje zadania Jednostki Wspierającej, która będzie przeprowadzała w stosownych przypadkach procedurę konkursową, przyjmowała wnioski o dofinansowanie, zawierała umowy z odbiorcami wsparcia oraz monitorowała realizację i rozliczała projekty.

Nasze reformy

KOMPONENT E ZIELONA, INTELIGENTNA MOBILNOŚĆ

  • E1.1 Wzrost wykorzystania transportu przyjaznego dla środowiska

Reforma polega na wprowadzeniu zestawu działań wspierających opracowanie Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (ang. Sustainable Urban Mobility Plan – SUMP; więcej informacji o SUMP w tym miejscu). Celem jest zwiększenie liczby miast, w których przyjęto SUMP.  Drugim elementem  reformy jest wsparcie dla transportu pozamiejskiego poprzez zwiększenie liczby linii autobusowych wspieranych przez Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

  • E2.1 Zwiększenie konkurencyjności sektora kolejowego

Reforma służy zwiększeniu odporności operatorów kolejowych oraz konkurencyjności i efektywności sektora kolejowego w polskim sektorze transportu.

  • E2.2 Zwiększenie bezpieczeństwa transportu

Wejście w życie aktów prawnych wprowadzających: większą ochronę pieszych w obszarach przejść dla pieszych poprzez zmianę praw i obowiązków kierujących i pieszych w tych obszarach, jednolitą maksymalną prędkość w obszarze zabudowanym, minimalną odległość między pojazdami na drogach szybkiego ruchu. Celem jest wprowadzenie rozwiązań minimalizujących wpływ transportu na otoczenie społeczne, poprawiających bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

  • E2.3 Zwiększenie dostępności transportowej, bezpieczeństwa i cyfrowych rozwiązań

Reforma polega na zwiększeniu dostępności transportu pasażerskiego poprzez szybsze dostosowanie taboru kolejowego do wymogów unijnych w zakresie praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. W ramach reformy wprowadzone zostanie skrócenie okresu zwolnienia (wyłączenia), w ramach którego niektóre regulacje unijne dotyczące praw pasażerów nie są stosowane w Polsce.
 

KOMPONENT A ODPORNOŚĆ I KONKURENCYJNOŚĆ GOSPODARKI

  • A2.3 Zapewnienie instytucjonalnych i prawnych podstaw rozwoju bezzałogowych statków powietrznych

Reforma polega na wprowadzeniu regulacji przyznającej Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej prawo do prowadzenia projektów pilotażowych wspierających wdrażanie modeli biznesowych i usług w zakresie bezzałogowych statków powietrznych. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej będzie również działać jako instytucja zapewniająca specjalistyczną usługę cyfrową związaną z bezzałogowymi statkami powietrznymi w ramach planowanej sieci centrów kompetencji.
 

KOMPONENT B ZIELONA ENERGIA I ZMNIEJSZENIE ENERGOCHŁONNOŚCI

  • B3.2 Wsparcie rekultywacji środowiska i ochrony przed substancjami niebezpiecznymi

Wejście w życie regulacji dotyczących neutralizacji materiałów niebezpiecznych zatopionych w Morzu Bałtyckim. Celem jest ograniczanie negatywnego wpływu na środowisko oraz umożliwienie skoordynowanej neutralizacji zagrożeń znajdujących się w polskich obszarach morskich.

  • B3.1 Wsparcie zrównoważonej gospodarki wodno-ściekowej na terenach wiejskich

Kamień milowy: Wejście w życie obowiązku zapewnienia regularnego monitoringu i kontroli opróżniania indywidualnych systemów oczyszczania ścieków

Celem jest wprowadzenie obowiązku dla gmin w zakresie nadzorowania i kontrolowania odprowadzania ścieków oraz wykorzystywanie narzędzi zapobiegających niewłaściwemu odprowadzaniu ścieków w tym mechanizmu tzw. wykonania zastępczego, czyli organizację opróżniania szamb przez gminę stosowaną wobec właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umów na opróżnianie szamb.
 

KOMPONENT G REPowerEU

G1.3.1 Wspieranie zrównoważonego transportu

Celem reformy jest przyczynienie się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i substancji zanieczyszczających powietrze pochodzących z transportu. Środkiem realizacji komponentu jest przygotowanie planu działań na rzecz zrównoważonego transportu w Polsce, popartego analizą działań zawartych w istniejących już dokumentach strategicznych na poziomie krajowym. Plan działań będzie wskazywał priorytetowe reformy i inwestycje potrzebne do zrównoważonej transformacji polskiego sektora transportu zgodnie z celami klimatycznymi UE.

Nasze inwestycje

KOMPONENT E ZIELONA, INTELIGENTNA MOBILNOŚĆ

Zakup zeroemisyjnych i niskoemisyjnych autobusów do obsługi zbiorowego transportu pozamiejskiego

Modernizacja i budowa linii kolejowych

Zakup elektrycznego taboru kolejowego przeznaczonego do obsługi transportu pasażerskiego

Poprawa jakości infrastruktury terminalowej oraz zakup specjalistycznego taboru służącego do wykonywania przewozów intermodalnych

Budowa obwodnic i likwidacja miejsc niebezpiecznych oraz instalacja automatycznych urządzeń do nadzoru nad ruchem drogowym

Instalacja Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP) oraz systemu automatycznego sterowania na liniach kolejowych, przebudowa przejazdów kolejowych, zakup i instalacja w taborze kolejowym urządzeń pokładowych ERTMS

Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach – zakup taboru tramwajowego

KOMPONENT A ODPORNOŚĆ I KONKURENCYJNOŚĆ GOSPODARKI

Celem inwestycji jest ustanowienie zintegrowanego systemu centrów kompetencji i projektów pilotażowych oraz infrastruktury dla bezzałogowych statków powietrznych

KOMPONENT B ZIELONA ENERGIA I ZMNIEJSZENIE ENERGOCHŁONNOŚCI

Inwestycja składać się będzie z dwóch projektów. Pierwszy projekt obejmuje budowę głębokowodnego terminalu instalacyjnego. Drugi projekt obejmuje przebudowę portów i dostępu do nich od strony morza (w tym modernizację falochronów). W portach w Łebie i Ustce powstaną dwa terminale serwisowe dla morskiej energetyki wiatrowej, stanowiące kluczową infrastrukturę dla utrzymania instalacji morskich.

Przeprowadzone zostaną kampanie rozpoznawcze i pomiarowe na Morzu Bałtyckim wraz z analizą uzyskanych danych. Na tej podstawie przygotowana zostanie kompletna dokumentacja na potrzeby planów neutralizacji zagrożeń, jakie stwarzają zanieczyszczenia i materiały niebezpieczne znajdujące się na polskich obszarach morskich.

Informacja o naborach

Nabory dla inwestycji nadzorowanych przez Ministerstwo Infrastruktury są ogłaszane i prowadzone przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Dane kontaktowe CUPT:  Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa. Strona internetowa: www.cupt.gov.pl, e-mail: cupt@cupt.gov.pl, tel.: + 48 (22) 26 20 500,
+ 48 (22) 26 20 501

• Aktualne nabory
• Planowane nabory
  • E.1.1.2 Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy) - czwarty nabór w ramach inwestycji

Termin składania wniosków: 07.01.202521.01.2025

Strona naboru: https://www.cupt.gov.pl/konkurs/aktualnie-trwajace/konkurs-na-zakup-zeroemisyjnych-autobusow-pozamiejskich-4-0/

• Zakończone nabory
  • E1.1.2 Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)

Termin składania wniosków: 17.04.2023 - 17.05.2023

Strona naboru: https://www.cupt.gov.pl/konkurs/aktualnie-trwajace/e1-1-2-zero-i-niskoemisyjny-transport-zbiorowy-autobusy/

  • E2.1.2 Pasażerski tabor kolejowy

Termin składania wniosków: 02.05.2023 - 15.06.2023

Strona naboru: https://www.cupt.gov.pl/konkurs/aktualnie-trwajace/komponent-e2-1-2-pasazerski-tabor-kolejowy/

  • E1.1.2 Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy) - drugi nabór w ramach inwestycji

      Termin składania wniosków: od 13 maja do 14 czerwca 2024 r.

      Strona naboru: https://www.cupt.gov.pl/konkurs/aktualnie-trwajace/e1-1-2-zero-i-niskoemisyjny-transport-zbiorowy-autobusy-2-0/

  • E1.2.1 Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)

         Termin składania wniosków: od 3.06.2024 r. do 5.07.2024 r.

         Strona naboru: https://www.cupt.gov.pl/konkurs/aktualnie-trwajace/e1-2-1-zeroemisyjny-transport-zbiorowy-w-miastach-tramwaje/

  • E2.1.3 Transport intermodalny

      Termin składania wniosków: od 16 maja 2024 r. do 31 sierpnia 2024 r.

       Strona naboru: https://www.cupt.gov.pl/konkurs/aktualnie-trwajace/e2-1-3-transport-intermodalny/

  • E1.1.2 Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy) - trzeci nabór w ramach inwestycji

Termin składania wniosków: 09.09.2024 - 04.10.2024

Strona naboru: https://www.cupt.gov.pl/konkurs/aktualnie-trwajace/e1-1-2-zero-i-niskoemisyjny-transport-zbiorowy-autobusy-3-0/

 


Kontakt

Departament Strategii Transportu

e-mail: SekretariatDST@mi.gov.pl

tel.: +48 22 630 11 60

{"register":{"columns":[]}}