Kolej na Wielkopolskę
05.10.2018
Udostępnienie pasażerom zmodernizowanego dworca Poznań Zachodni, podpisanie przez PKP Intercity umowy na modernizację kolejnych wagonów oraz kończące się prace na kolejowym odcinku Piła – Poznań to wydarzenia, które mają olbrzymie znaczenie dla pasażerów korzystających z usług kolei w Wielkopolsce. 5 października 2018 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel odwiedzili województwo Wielkopolskie.
Wracają pociągi na trasę Oborniki Wielkopolskie - Piła
Krajowy Program Kolejowy zwiększa możliwości komunikacji w regionach, m.in. w Wielkopolsce, na trasie Piła – Poznań, gdzie kończy się kolejny etap prac. Na jednotorowym szlaku Oborniki Wlkp. – Piła dobiega końca sprawdzanie systemu i urządzeń sterowania ruchem Na stacjach i przystankach m.in. Oborniki Wlkp. i Chodzież widać nowe perony. Wymieniono rozjazdy, które zapewnią sprawną jazdę pociągów. Modernizowane są przejazdy kolejowo – drogowe i montowane nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Prace objęły mosty kolejowe – na stacji Rogoźno (na rzece Wełnie), na rzece Noteć i na rzece Gwda oraz wiadukt w Poznaniu.
Projekt Poznań – Piła to jedno z największych przedsięwzięć komunikacyjnych w województwie wielkopolskim. Obejmuje m.in. modernizację 134 km torów i budowę 4 nowych przystanków: Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo i Bogdanowo.
Budowa lub przebudowa 34 peronów oraz modernizacja torów znacząco podniosą komfort podróżowania także osobom o ograniczonej mobilności. Na peronach będą nowe wiaty, oświetlenie oraz system informacji pasażerskiej. Na stacjach w Chodzieży i Pile wyremontowane zostaną przejścia pod torami.
Zwiększy się przepustowość linii obsługującej ruch regionalny oraz dalekobieżny z południa kraju do Kołobrzegu. Nowe rozjazdy i system sterowania ruchem kolejowym pozwolą na przejazd większej liczby pociągów. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością maksymalną do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Po zakończeniu modernizacji czas podróży pociągiem z Poznania do Piły wyniesie ok. 80 min. zamiast wcześniejszych 120 min.
Zwiększy się także poziom bezpieczeństwa. Na trasie Poznań – Piła, na 63 przejazdach kolejowo – drogowych zostanie wyremontowana nawierzchnia drogowa. Na 44 z nich będą zamontowane nowe systemy zabezpieczeń – sygnalizacja świetlna lub rogatki. Sprawny nadzór nad modernizowanym odcinkiem zapewni Lokalne Centrum Sterowania (LCS) w Poznaniu.
Inwestycja warta ok. 500 mln zł jest współfinansowana przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
Więcej wagonów zmodernizuje PKP Intercity
Spółka PKP Intercity rozszerza umowę na modernizację 60 wagonów, którą podpisała w listopadzie 2017 r. Oznacza to, że przewoźnik zmodernizuje kolejnych 30 wagonów. Na modernizację wszystkich 90 wagonów Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski w Poznaniu ma 30 miesięcy od momentu podpisania umowy. Pierwsze z nich trafią do spółki jeszcze w tym roku. Łączna wartość kontraktu wynosi 410 mln zł. Zmodernizowane wagony wkrótce będą jeździć jako wagony przedziałowe drugiej klasy.
W zmodernizowanych wagonach pasażerowie skorzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, elektronicznego systemu informacji pasażerskiej oraz toalet z zamkniętym obiegiem. Komfort jazdy oraz ciszę wewnątrz wagonu zapewni zabudowa nowoczesnych wózków (elementów podwozia). Ponadto zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego Internetu.
Umowa z FPS H. Cegielski jest elementem największego w historii PKP Intercity programu inwestycyjnego o wartości 7 mld złotych. Zmodernizowane wagony będą wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce. Dostępne będą na trasach:
• Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – (Białystok)
• Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – (Białystok)
• Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – (Świnoujście)
Dworzec Zachodni w Poznaniu otwarty dla podróżnych
PKP SA udostępniła podróżnym zmodernizowany dworzec Poznań Zachodni. Inwestycja została zrealizowana ze środków własnych PKP i budżetu państwa. Jej koszt wyniósł 7,4 mln zł. Podczas przeprowadzonych prac zadbano o zabytkowe walory obiektu, wyposażając go jednocześnie w funkcje związane z nowoczesną obsługą pasażerów.
Prace budowlane na dworcu Poznań Zachodni były realizowane pod nadzorem Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków. W ich trakcie odkryto m.in. zamurowane historyczne okienko, które zostało poddane renowacji, historyczny gzyms w holu oraz fragment historycznego bruku. Został on odpowiednio wyeksponowany.
Zakres robót budowalnych na dworcu objął między innymi: renowację elewacji, wymianę poszycia dachu, wzmocnienie konstrukcji, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wykonanie instalacji sanitarnych, elektrycznych i teletechnicznych, zagospodarowanie terenu obok budynku , przebudowę pomieszczeń do nowych funkcji.
Dworzec został dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, w tym osób z niepełnosprawnością. Wykonano tablice multisensoryczne ścieżki dla osób niedowidzących, oznakowania w języku breila, pętle indukcyjne, toaletę dla osób na wózkach. Zlikwidowano bariery architektoniczne takie jak progi, zbyt wąskie przejścia, nierówności posadzek.Opiekunowie podróżujący z małymi dziećmi mają do swojej dyspozycji oddzielne pomieszczenie wyposażone z przewijak, umywalkę oraz miejsce do siedzenia.