W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolej na Wielkopolskę

05.10.2018

Udostępnienie pasażerom zmodernizowanego dworca Poznań Zachodni, podpisanie przez PKP Intercity umowy na modernizację kolejnych wagonów oraz kończące się prace na kolejowym odcinku Piła – Poznań to wydarzenia, które mają olbrzymie znaczenie dla pasażerów korzystających z usług kolei w Wielkopolsce. 5 października 2018 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel odwiedzili województwo Wielkopolskie.

W Poznaniu i okolicach widać już efekty modernizacji polskiej kolei - powiedział minister infrastruktury A. Adamczyk
- Obecnie realizujemy wielki program modernizacji polskiej kolei, na rekordową skalę. Łącznie w linie kolejowe, dworce i tabor zainwestujemy około 100 miliardów złotych, a województwo wielkopolskie jest jednym z tych, które już mogą cieszyć się pierwszymi efektami prac. Ten program to rezultat nowego myślenia o transporcie kolejowym i przywrócenia mu przez polski rząd należnej roli. Przez wiele lat kolej w Polsce „zwijano”, zapominając, że jest ona jednym z kół zamachowych całej narodowej gospodarki. Obecnie, po długim czasie niedoinwestowania, kolej wreszcie przeżywa renesans – powiedział minister Andrzej Adamczyk.

 

Wiceminister A. Bittel podkreślił, że „po raz pierwszy od wielu lat o inwestycjach na kolei myśli się kompleksowo. Powstaje spójna, wysokiej jakości oferta dla pasażerów obejmująca wszystkie etapy podróży. Jednym z wielu beneficjentów tego programu jest właśnie województwo wielkopolskie. Modernizacja linii Poznań – Piła, dwa poznańskie dworce: jeden gruntownie zmodernizowany, drugi wybudowany od nowa i kolejne wagony modernizowane przez poznańskiego producenta to konkretne efekty pracy na rzecz podnoszenia konkurencyjności kolei w Polsce. A będzie ich jeszcze więcej”.

 

Wracają pociągi na trasę Oborniki Wielkopolskie - Piła

Krajowy Program Kolejowy zwiększa możliwości komunikacji w regionach, m.in. w Wielkopolsce, na trasie Piła – Poznań, gdzie kończy się kolejny etap prac. Na jednotorowym szlaku Oborniki Wlkp. – Piła dobiega końca sprawdzanie systemu i urządzeń sterowania ruchem Na stacjach i przystankach m.in. Oborniki Wlkp. i Chodzież widać nowe perony. Wymieniono rozjazdy, które zapewnią sprawną jazdę pociągów. Modernizowane są przejazdy kolejowo – drogowe i montowane nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Prace objęły mosty kolejowe – na stacji Rogoźno (na rzece Wełnie), na rzece Noteć i na rzece Gwda oraz wiadukt w Poznaniu.

Projekt Poznań – Piła to jedno z największych przedsięwzięć komunikacyjnych w województwie wielkopolskim. Obejmuje m.in. modernizację 134 km torów i budowę 4 nowych przystanków: Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo i Bogdanowo.

Budowa lub przebudowa 34 peronów oraz modernizacja torów znacząco podniosą komfort podróżowania także osobom o ograniczonej mobilności. Na peronach będą nowe wiaty, oświetlenie oraz system informacji pasażerskiej. Na stacjach w Chodzieży i Pile wyremontowane zostaną przejścia pod torami.

Zwiększy się przepustowość linii obsługującej ruch regionalny oraz dalekobieżny z południa kraju do Kołobrzegu. Nowe rozjazdy i system sterowania ruchem kolejowym pozwolą na przejazd większej liczby pociągów. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością maksymalną do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Po zakończeniu modernizacji czas podróży pociągiem z Poznania do Piły wyniesie ok. 80 min. zamiast wcześniejszych 120 min.

Zwiększy się także poziom bezpieczeństwa. Na trasie Poznań – Piła, na 63 przejazdach kolejowo – drogowych zostanie wyremontowana nawierzchnia drogowa. Na 44 z nich będą zamontowane nowe systemy zabezpieczeń – sygnalizacja świetlna lub rogatki. Sprawny nadzór nad modernizowanym odcinkiem zapewni Lokalne Centrum Sterowania (LCS) w Poznaniu.

Inwestycja  warta ok. 500 mln zł jest współfinansowana przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

Więcej wagonów zmodernizuje PKP Intercity

Spółka PKP Intercity rozszerza umowę na modernizację 60 wagonów, którą podpisała w listopadzie 2017 r. Oznacza to, że przewoźnik zmodernizuje kolejnych 30 wagonów. Na modernizację wszystkich 90 wagonów Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski w Poznaniu ma 30 miesięcy od momentu podpisania umowy. Pierwsze z nich trafią do spółki jeszcze w tym roku. Łączna wartość kontraktu wynosi 410 mln zł. Zmodernizowane wagony wkrótce będą jeździć jako wagony przedziałowe drugiej klasy.

W zmodernizowanych wagonach pasażerowie skorzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, elektronicznego systemu informacji pasażerskiej oraz toalet z zamkniętym obiegiem. Komfort jazdy oraz ciszę wewnątrz wagonu zapewni zabudowa nowoczesnych wózków (elementów podwozia). Ponadto zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego Internetu.

Umowa z FPS H. Cegielski jest elementem największego w historii PKP Intercity programu inwestycyjnego o wartości 7 mld złotych. Zmodernizowane wagony będą wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce. Dostępne będą na trasach:

•    Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – (Białystok)
•    Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – (Białystok)
•    Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – (Świnoujście)

Dworzec Zachodni w Poznaniu otwarty dla podróżnych

PKP SA udostępniła podróżnym zmodernizowany dworzec Poznań Zachodni. Inwestycja została zrealizowana ze środków własnych PKP i budżetu państwa. Jej koszt wyniósł 7,4 mln zł. Podczas przeprowadzonych prac zadbano o zabytkowe walory obiektu, wyposażając go jednocześnie w funkcje związane z nowoczesną obsługą pasażerów.  

Prace budowlane na dworcu Poznań Zachodni były realizowane pod nadzorem Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków. W ich trakcie odkryto m.in. zamurowane historyczne okienko, które zostało poddane renowacji, historyczny gzyms w holu oraz fragment historycznego bruku. Został on odpowiednio wyeksponowany.

Zakres robót budowalnych na dworcu objął między innymi: renowację elewacji, wymianę poszycia dachu, wzmocnienie konstrukcji, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wykonanie instalacji sanitarnych, elektrycznych i teletechnicznych, zagospodarowanie terenu obok budynku , przebudowę pomieszczeń do nowych funkcji.

Dworzec został dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, w tym osób z niepełnosprawnością. Wykonano tablice multisensoryczne ścieżki dla osób niedowidzących, oznakowania w języku breila, pętle indukcyjne, toaletę dla osób na wózkach. Zlikwidowano bariery architektoniczne takie jak progi, zbyt wąskie przejścia, nierówności posadzek.Opiekunowie podróżujący z małymi dziećmi mają do swojej dyspozycji oddzielne pomieszczenie wyposażone z przewijak, umywalkę oraz miejsce do siedzenia.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}