Od jutra nowy rozkład jazdy na polskiej kolei
11.12.2021
Od niedzieli 12 grudnia 2021 roku wchodzi w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Spółka PKP Intercity przygotowała nowości dla mieszkańców województwa podkarpackiego. To kolejny sezon, w którym rozwija się siatka połączeń, m.in. dla Podkarpacia. Kolejne lata i realizacja następnych inwestycji w nowoczesną flotę pociągów przyniosą dalszą poprawę oferty.
Nowy rozkład to wzrost komfortu podróżowania. Dzięki wzmacnianiu floty PKP Intercity kolejnymi wagonami zmodernizowanymi w ramach największego w historii spółki programu inwestycyjnego, liczba połączeń IC z i do Rzeszowa zwiększy się z 9 do 14, a z i do Przemyśla – z 7 do 13. Lepszy standard podróży będzie widoczny m.in. na trasie do i z Warszawy – wszystkie połączenia z Przemyśla lub Rzeszowa będą w kategorii IC lub EIP (obsługa przez pojazdy Pendolino).
Coraz szybsze podróże
Od 12 grudnia skróci się czas przejazdu najszybszego pociągu na trasie Lublin – Rzeszów. Pociąg IC Górski pokona ją w 2 godziny i 21 minut. Z krótszych podróży pasażerowie mogą już korzystać od wielu miesięcy - zakończenie modernizacji kolejnych linii kolejowych i wykorzystanie nowoczesnego taboru pozwoliło w rozkładzie na sezon 2020/21 skrócić czas przejazdu na trasie z Rzeszowa do Katowic z około 4 godzin do mniej niż 3 godzin w przypadku najszybszego pociągu. Z kolei czas podróży z Sanoka do stolicy Małopolski skrócił się z około 5 do około 4 godzin.
Coraz lepsze skomunikowanie z innymi miastami
W nowym rozkładzie jazdy pasażerowie chcący podróżować pomiędzy Przemyślem a Krakowem będą mieć do wyboru 12 połączeń. Warto przypomnieć, że jeszcze w sezonie 2014/2015 z Podkarpacia do stolicy Małopolski było ich zaledwie 6, a w rozkładzie 2015/2016 – 9. Kolejne lata przyniosły systematyczny rozwój oferty.
Od 12 grudnia łatwiejsze staną się również podróże do Wrocławia – liczba pociągów z Podkarpacia na Dolny Śląsk zwiększy się z 9 do 10. Na tory wyjedzie nowy pociąg IC Siemiradzki, który zapewni możliwość dojazdu z Przemyśla do Wrocławia w niecałe 6 godzin. Skład ten umożliwi mieszkańcom Podkarpacia, m.in. Rzeszowa, Jarosławia, Dębicy dodatkową możliwość dojazdu do Krakowa, Katowic i Opola. Mieszkańcy Krosna, Jasła i Sanoka zyskają możliwość weekendowych podróży do Katowic, Opola i Kotliny Kłodzkiej dzięki wydłużeniu w soboty i niedziele relacji pociągu TLK Wetlina. W nowym rozkładzie jazdy mieszkańcy Podkarpacia, m.in. Przemyśla, Rzeszowa, Dębicy i Jarosławia, zyskają drugie bezpośrednie połączenie do Ustki, dzięki wydłużeniu relacji pociągu IC Przemyślanin, kursującego do tej pory do Słupska.
Z Podkarpacia za granicę
W rozkładzie na sezon 2021/22 pasażerowie z Podkarpacia będą mogli podróżować do Berlina dzięki wydłużonej do Przemyśla relacji pociągu IC Wawel, kursującego do tej pory pomiędzy stolicą Niemiec a Krakowem. Dodatkowo skład ten będzie skomunikowany z jednym z dwóch nowych pociągów łączących Przemyśl z Lwowem.
Coraz bogatsza oferta połączeń międzynarodowych dla Podkarpacia rozwijana jest już od kilku lat. W rozkładzie 2016/17 uruchomiony został pociąg łączący Przemyśl z Kijowem. Rok później mieszkańcy województwa zyskali kolejne połączenie na Ukrainę, tym razem do Odessy. Z kolei pod koniec 2019 roku łatwiejsze stały się podróże do Czech i Austrii dzięki uruchomieniu pociągów jeżdżących m.in. do Ostrawy, Wiednia i Grazu.
Ambitne plany rozwoju oferty
PKP Intercity przygotowuje się do dalszego rozwoju oferty dla Podkarpacia. Długofalowe plany wyznaczają kształt siatki połączeń dla województwa do 2030 roku. Założenia przewoźnika obejmują uruchamianie m.in. 18 par dziennych pociągów kategorii IC z Przemyśla i Rzeszowa w kierunku Krakowa. Przez Kraków do Warszawy dalej ma kursować pociąg EIP obsługiwany przez skład Pendolino. Połączenie ze stolicą mają zapewniać także 4 pary dziennych pociągów IC z Rzeszowa przez Lublin, z których 3 mają startować w Zagórzu, oraz 4 pary kursujących w dzień składów kategorii IC z Przemyśla przez Radom.
Inwestycja w stację postojową w Przemyślu
Pod kątem dalszego rozwoju oferty dla Podkarpacia, PKP Intercity planuje gruntownie przebudować stację postojową Przemyśl Bakończyce. Przedsięwzięcie jest obecnie na etapie tworzenia wielobranżowej dokumentacji projektowej. Celem inwestycji jest podniesienie standardu utrzymania taboru. Dzięki przebudowie zoptymalizowany zostanie czas obsługi pojazdów, poprawiona zostanie gospodarka wodna obiektu oraz możliwe będzie kompleksowe czyszczenie taboru i przygotowanie do trasy pociągów wyjeżdżających
z Przemyśla.
Planowana inwestycja w stacje postojową w Przemyślu to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki - „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży, a także modernizacja stacji postojowych. Program przewiduje przebudowę 17 bocznic kolejowych w całej Polsce z zastosowaniem w nich nowoczesnych rozwiązań, redukujących negatywny wpływ na środowisko. Ponadto PKP Intercity planuje do pokrycia częściowego zapotrzebowania na energię elektryczną wykorzystać na swoich stacjach postojowych odnawialne źródła energii w postaci paneli fotowoltaicznych. Do 2030 roku PKP Intercity wyda na unowocześnianie zapleczy technicznych prawie 2,6 mld zł.
W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor oraz zaplecza techniczne. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.