W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

11.02.2025

Numer alarmowy 112 to uniwersalny numer ratunkowy obowiązujący w krajach Unii Europejskiej oraz w wielu innych państwach na świecie. Pozwala szybko wezwać pomoc w przypadku pożaru, zagrożenia życia, zdrowia lub bezpieczeństwa. Połączenie z numerem 112 jest bezpłatne i działa zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych, nawet bez karty SIM. Operatorzy obsługujący ten numer przekierowują zgłoszenia do odpowiednich służb – pogotowia ratunkowego, straży pożarnej lub policji.

Mężczyzna stojący obok dwóch rozbitych samochodów rozmawia przez telefon. Po prawej stronie fragment mapy z zielonym celownikiem wskazującym jeden punkt. Zielone napisy zawierające współrzędne geograficzne i tekst AML.

Już wkrótce niesienie pomocy w przypadkach zgłaszanych przez numer 112 stanie się jeszcze skuteczniejsze. W styczniu 2025 roku rozpoczęto w Polsce wdrażanie usługi Advanced Mobile Location, która pozwoli na błyskawiczne zlokalizowanie osoby zgłaszającej zagrożenie.

Advanced Mobile Location – czym jest nowa usługa

Usługa Advanced Mobile Location (AML) pozwala na przesłanie lokalizacji osoby dzwoniącej na numer alarmowy, umożliwia skrócenie czasu dotarcia służb ratowniczych na miejsce zdarzenia poprzez udostępnienie dokładnej lokalizacji urządzenia końcowego. W szczególności w sytuacjach kiedy osoba dzwoniąca nie jest w stanie samodzielnie dokładnie określić swojego położenia oraz nie znajduje w pobliżu żadnych charakterystycznych punktów odniesienia.

Jak działa Advanced Mobile Location?

Funkcjonalność AML ustandaryzowana została w dokumencie ETSI TS 103 625 pn. „Emergency Communications (EMTEL); Transporting Handset Location to PSAPs for Emergency Calls - Advanced Mobile Location”. Po nawiązaniu połączenia z numerem alarmowym 112 lub numerem 9XY (np. 999, 998, 997) terminal użytkownika przesyła w formie wiadomości SMS lub z wykorzystaniem transmisji danych wiadomość AML. Zawiera ona informacje o:

  • długości i szerokości geograficznej, na jakiej znajduje się terminal dzwoniący,
  • dokładności określonej lokalizacji, tj. w jakim maksymalnym promieniu od ustalonego punktu powinien znajdować się terminal,
  • czasie pozycjonowania, czyli kiedy lokalizacja została określona,
  • poziomie ufności określenia lokalizacji,
  • metodzie ustalenia lokalizacji, np. GPS, WiFi,
  • identyfikatorach urządzenia oraz użytkownika sieci,
  • operatorze obsługującym połączenie.

Wiadomość SMS lub z wykorzystaniem transmisji danych komórkowych może być przekazywana wielokrotnie w trakcie trwania połączenia. Korzystanie z usługi AML jest w pełni automatyczne i nie wymaga instalowania dodatkowych aplikacji.

Czy moje dane są bezpieczne?

Wprowadzenie usługi AML jest możliwe dzięki nowym regulacjom wprowadzonym przez Ustawę z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej (Dz. U. 2024 poz. 1221).

Usługa AML uruchamiana jest wyłącznie podczas trwania połączenia z numerem alarmowym 112 lub trzycyfrowym numerem 9XY (np. 999, 998, 997). Dane lokalizacyjne nie są udostępniane służbom ratunkowym przez terminal w innych sytuacjach.

System młody, ale popularny

Wielka Brytania jako pierwsza w Europie uruchomiła AML w 2014 r. Obecnie system funkcjonuje już w większości krajów Europy, w tym m.in.: Austrii, Belgii, Chorwacji, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niemczech, Grecji, Węgrzech, Irlandii, Łotwie, Litwie, Holandii, Norwegii, Szwecji. W Polsce uruchomienie systemu AML zaplanowane jest na rok 2027.


Autor: Igor Michalski, Kierownik Pracowni Gospodarki i Inżynierii Widma, Instytut Łączności - PIB

Materiały

Inauguracja wdrożenia AML w Polsce