W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jak IŁ we Wrocławiu testuje jakość sieci mobilnych

19.07.2024

Jak zweryfikować jakość działania sieci bezprzewodowych? Nie chodzi tylko o stwierdzenie czy siła jej sygnału jest mocna czy słaba, bo ten parametr nie musi wcale przekładać się na możliwości, jakie sieć oferuje użytkownikom. Zobaczcie, jak radzą sobie z takim zadaniem profesjonaliści z Zakładu Kompatybilności Elektromagnetycznej Instytutu Łączności we Wrocławiu.

Jak IŁ we Wrocławiu testuje jakość sieci mobilnych

W 2023 r. Zakład Kompatybilności Elektromagnetycznej IŁ we Wrocławiu przeprowadził ogólnopolską kampanię pomiarową jakości działania sieci mobilnych wszystkich generacji, należących do operatorów publicznych sieci komórkowych. Pozwoliło to na praktyczne zweryfikowanie stanu rozwoju sieci mobilnych operatorów komórkowych, a w szczególności 5G , w Polsce, a także na zebranie wielu cennych doświadczeń do dalszych prac komercyjnych i badawczych.

Jeździmy, chodzimy, mierzymy

Jak zmierzyć jakość sieci komórkowej? Najlepiej korzystając z niej tak, jak zwykły użytkownik. Badania typu „drive test” (pomiary w ruchu pojazdu) wykonane przez IŁ polegały na pomiarach m.in. prędkości transmisji, jakości głosu czy dostępności usług w sieciach mobilnych operatorów sieci komórkowych podczas przejazdu samochodu wyposażonego w specjalistyczną aparaturę pomiarową Keysight Nemo, pokazaną na zdjęciu poniżej.

Aparatura wykorzystywana podczas drive testów prowadzonych podczas ruchu samochodu może także służyć do prowadzenia pomiarów typu „walk test” (pomiary w ruchu osoby pieszej). Ich celem jest przeprowadzenie badania jakości sieci mobilnych w miejscach niedostępnych dla samochodów – jak wiele rynków miejskich lub parków – a także wewnątrz budynków, np. galerii handlowych, dworców kolejowych, szpitali, terminali lotniskowych, stadionów oraz innych miejsc użyteczności publicznej.

Badania tego typu mogą pomóc operatorom lepiej zaplanować sieć radiową, zweryfikować występujące problemy, a także zidentyfikować tzw. białe plamy, czyli obszary, w których pokrycie obszaru obsługi użytkownika jest niedostateczne (brak wymaganego zasięgu łączności lub brak zapewnienia jakości na odpowiednim poziomie) i w których może być konieczna rozbudowa infrastruktury. W tego typu pomiarach wykorzystywana jest specjalistyczna aparatura pomiarowa przenoszona przez techników w plecaku.

Uczymy się na swojej sieci

Instytut Łączności – PIB w ramach projektu „Krajowe laboratorium sieci i usług 5G wraz z otoczeniem” wspólnie z konsorcjantami realizującymi projekt jako pierwszy w Polsce (styczeń 2024 r.) uzyskał pozwolenie na uruchomienie prywatnej sieci 5G SA pracującej w paśmie C (3900-4000 MHz). Uruchomiona została stacja bazowa 5G zlokalizowana na dachu budynku Zakładu Kompatybilności Elektromagnetycznej we Wrocławiu.

Bezpośredni dostęp do konfiguracji sieci radiowej 5. generacji (5G) i znajomość jej parametrów pozwalają na prowadzenie różnych badań dotyczących wykorzystania tej techniki oraz badań prowadzonych pod kątem jej rozwoju w kierunku sieci 6G. Aparatura do pomiarów jakości działania sieci mobilnych 4G/5G pozwala na bezpośrednią weryfikację wpływu zmian konfiguracji sieci na parametry jej pracy, w tym na jej jakość widzianą z perspektywy użytkownika.

Zespół Zakładu Kompatybilności Elektromagnetycznej przeprowadził badania jakości posiadanej sieci prywatnej 5G pod kątem wymagań jej użytkowników. Wstępne wyniki tych badań - pokrycie sygnałem synchronizacyjnym (SSS) przestrzeni wewnątrz budynków laboratoryjnych oraz średnia prędkość transmisji danych w łączu w dół - prezentowane są poniżej.

Oprócz pomiarów wewnątrz budynków, przeprowadzono również pomiary w najbliższym otoczeniu stacji, w ramach których zebrano dane z wykorzystaniem metody typu drive test – na drogach publicznych – oraz typu walk test – w obszarach niedostępnych dla pojazdu. Wyniki, w postaci poziomu mocy odebranego sygnału synchronizacyjnego (SS-RSRP), prezentujemy na poniższej mapie.

{"register":{"columns":[]}}