MaDaMe
Potrzeba zaangażowania nowoczesnych technik w celu usprawnienia bezpiecznej i ekologicznej żeglugi na Bałtyku staje się coraz bardziej kluczowa. Projekt MaDaMe odpowiada na tę właśnie potrzebę, w szczególności w kontekście opracowania cyfrowych usług wspierających działania statków w określonych torach morskich (sea fairway services for ships).
Tytuł projektu: Maritime Data Methods for Safe Shipping
Akronim projektu: MaDaMe
Informacja o współfinansowaniu: Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Interreg Baltic Sea Region na podstawie Umowy nr #C044 MaDaMe of Interreg Baltic Sea Region
Cel szczegółowy Programu: Priorytet 2: Water-smart Societies, Cel 2: Blue economy
Opis projektu: Projekt “ Maritime Data Methods for Safe Shipping”, o akronimie MaDaMe, został uruchomiony w ramach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej UE: Interreg Baltic Sea Region (Priority 2: Water-smart Societies, Objective 2: Blue economy).
U genezy projektu leży obserwacja charakteru i zjawisk zachodzących w ostatnich latach na wodach Bałtyku. W roku 2005, Międzynarodowa Organizacja Morska, IMO, zdając sobie sprawę ze znaczenia obszaru Morza Bałtyckiego w kontekście ekologicznym, społecznym, ekonomicznym, kulturowym, naukowym i edukacyjnym, a także z ryzyka, jaki dla tego obszaru niesie zwiększające się cały czas nasilenie skali transportu międzynarodowego, oficjalnie określiła Morze Bałtyckie jako Szczególnie Narażony Obszar Morski (Particularly Sensitive Sea Area). Dodatkowo w roku 2013, IMO stwierdziła, iż zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa nawigacji jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka incydentów morskich, których skutkiem mogłaby być: utrata życia, poważne obrażenia, zanieczyszczenie akwenu morskiego czy też straty w mieniu. Statystyki HELCOM potwierdzają bardzo wysoką gęstość ruchu morskiego na Bałtyku, w tym znaczący poziom transportu towarów niebezpiecznych. Potwierdza to pilną potrzebę wdrażania rozwiązań wspierających bezpieczną i ekologiczną nawigację morską na tym akwenie. Mówiąc bardziej szczegółowo, chodzi tu np. o cyfryzację usług wspierających nawigację po torach wodnych z uwzględnieniem charakterystyk (statycznych i dynamicznych) tychże torów. Obecnie kapitanowie statków, podczas żeglugi w szczególnie wymagających obszarach na morzu, bazują przede wszystkim na własnym doświadczeniu, usługach komunikacyjnych, a także umiejętnościach pilotów. Niestety podejście takie w wielu przypadkach nie jest wystarczające: jest ono bowiem mocno narażone na błędy ludzkie i w efekcie może zwiększać ryzyko kolizji. Mówiąc krótko, potrzeba „zaangażowania” nowoczesnych technik w celu usprawnienia bezpiecznej i ekologicznej żeglugi na Bałtyku staje się coraz bardziej kluczowa. Projekt MaDaMe odpowiada na tę właśnie potrzebę, w szczególności w kontekście opracowania cyfrowych usług wspierających działania statków w określonych torach morskich (sea fairway services for ships). Najistotniejsze z punktu widzenia celów niniejszego projektu usługi to: Cyfrowe Ostrzeżenia Nawigacyjne (Digital Navigational Warnings), Cyfrowe Pomoce Nawigacyjne (Digital Aids to Navigation) oraz Cyfrowa Usługa VTS (Digital VTS Service).
Ze strony Instytutu Łączności - PIB (IŁ-PIB) projekt realizować będzie zespół składający się z pracowników Zakładu Systemów i Sieci Bezprzewodowych (Z-8) w Gdańsku, którego zadaniem będzie, między innymi, udział w pracach koncepcyjnych związanych z opracowywanym systemem łączności i algorytmami na potrzeby MMS, a także w pomiarowych badaniach weryfikacyjnych systemu w warunkach morskich. IŁ PIB będzie również aktywnie uczestniczył w pracach standaryzacyjnych – przede wszystkim na forum organizacji IALA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Służb Oznakowania Nawigacyjnego), z którą współpracuje od lat.
Przewidywane efekty projektu MaDaMe:
- poprawa bezpieczeństwa żeglugi, poprzez dostarczenie dedykowanych narzędzi i usług cyfrowych,
- wprowadzenie mechanizmów stymulujących ekologiczny transport morski,
- rozpowszechnianie wyników w środowisku morskim (maritime community) w formie warsztatów, forów, konferencji lub innych mediów,
- opracowanie koncepcji hybrydowego systemu łączności na morzu, wraz z algorytmem inteligentnego roamingu pomiędzy różnymi, dostępnymi typami łączy radiowych,
- opracowanie mechanizmów i formatów dystrybucji informacji nawigacyjnych związanych z bezpieczeństwem na potrzeby statków,
- wsad do odpowiednich działań standaryzacyjnych,
- umocnienie pozycji regionu Morza Bałtyckiego jako obszaru do testowania innowacyjnych rozwiązań dla całego świata.
Całkowity budżet projektu: 3 411 519,12 € w tym dofinansowanie z UE 2 729 215,29 €
Całkowity budżet projektu IŁ - PIB: 385 000,01 € w tym dofinansowanie z UE 308 000 €
Konsorcjum: w realizację projektu zaangażowane jest Konsorcjum złożone z 11 partnerów reprezentujących cztery państwa regionu Morza Bałtyckiego: Finlandię, Polskę, Danię i Szwecję. Wśród członków konsorcjum znajdują się zarówno instytucje naukowo-badawcze, jednostki administracji państwowej i regionalnej, a także firmy o statusie małych i średnich oraz dużych przedsiębiorstw. Dodatkowo sześć instytucji z pięciu krajów będzie funkcjonowało w projekcie bezkosztowo - na zasadzie organizacji stowarzyszonej (Associated Organization).
Lider: Turku University of Applied Sciences (Finlandia).
Czas trwania: 36 miesięcy (od 1 listopada 2023 roku.)