W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Udzielenie pomocy finansowej na powrót do Polski

Gdzie załatwisz sprawę?

Wniosek możesz złożyć w urzędzie konsularnym. 

Czy musisz składać dokumenty osobiście?

Wniosek o udzielenie pomocy finansowej  złóż osobiście. W wyjątkowych przypadkach konsul może udzielić pomoc finansowej z urzędu. 

Jak umówisz się na spotkanie?

Nie musisz umawiać się na spotkanie – możesz przyjść do konsulatu bez konieczności wcześniejszego umawiania wizyty, w zwykłych godzinach pracy urzędu. Jeśli masz taką możliwość, umów się telefonicznie lub mailowo (telaviv.konsul@msz.gov.pl). 

Jakie dokumenty musisz złożyć?

Wymagane dokumenty:

  1. Wypełniony wniosek o udzielenie pomocy finansowej (dostępny w konsulacie).
  2. Dokument tożsamości: dowód osobisty lub paszport.


Pamiętaj:

W szczególnie uzasadnionych przypadkach konsul może udzielić pomocy finansowej niezbędnej na powrót do Polski, o ile zobowiążesz się pisemnie do zwrotu pomocy po powrocie.

Ile zapłacisz?

Czynność jest bezpłatna.

Jaki jest termin realizacji?

Jeśli konsul zaakceptuje Twój wniosek, pomoc otrzymasz tak szybko, jak jest to tylko możliwe.

Jak odbierzesz dokumenty?

Pomoc finansowa jest przekazywana osobiście.

Jak możesz się odwołać?

Jeśli nie zgadzasz się z decyzją konsula, przysługuje Ci prawo do złożenia odwołania do ministra spraw zagranicznych. Musisz złożyć je w siedzibie urzędu, który wydał decyzję w przeciągu 14 dni od jej otrzymania.

Konsul może odmówić udzielenia pomocy finansowej, jeżeli:

1. wydatkował poprzednio udzieloną pomoc finansową na cele inne niż powrót do Rzeczypospolitej Polskiej;
2. nie wywiązał się z zobowiązań zaciągniętych w związku z udzieloną mu wcześniej pomocą finansową;
3. ma możliwość uzyskania środków na pokrycie niezbędnych wydatków, w szczególności poprzez:
• otrzymanie kwoty w wysokości wystarczającej na pokrycie kosztów powrotu;
• opłacenie biletu powrotnego przez osobę trzecią;
• odroczenie przez przewoźnika płatności za bilet powrotny;
• skorzystanie z kart płatniczych lub innych form zapłaty bezgotówkowej;
• uzyskanie środków na pokrycie kosztów powrotu do Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2014 r. poz. 196, z późn. zm.).

Należy pamiętać, że udzielenie pomocy finansowej przez konsula ograniczone jest do wyjątkowych sytuacji. W zdecydowanej większości państw istnieje możliwość transferu pieniędzy za granicę drogą bankową, np. poprzez firmy świadczące płatne usługi transferu pieniędzy za granicę.

Najczęściej zadawane pytania

Czy mogę się ubiegać o udzielenie pomocy finansowej na powrót do innego kraju niż Polska?

Nie. Pomoc finansowa może być udzielona tylko i wyłącznie na powrót do Polski.

Czy mogę w sytuacji losowej zawnioskować o rozłożenie spłaty zobowiązania na okres dłuższy niż 3 miesiące?

Tak. W szczególnie uzasadnionych przypadkach minister spraw zagranicznych może odroczyć termin zwrotu całości lub części należności albo rozłożyć jej płatność w całości lub części na raty. Zobowiązanie może zostać również umorzone w całości lub w części.   

  • Jeżeli utraciłeś środki finansowe konsul ułatwi Ci kontakt z krewnymi lub znajomymi, którzy prześlą Ci pieniądze za pośrednictwem banku lub firmy świadczącej tego rodzaju usługi.
  • W uzasadnionych przypadkach, jeżeli nie ma innych możliwości przekazania pieniędzy, konsul może wypłacić równowartość kwoty, jaka zostanie wpłacona przez krewnych lub znajomych na konto MSZ lub konto placówki.
  1. wydałeś poprzednio udzieloną pomoc finansową na cele inne niż powrót do Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. nie spłaciłeś poprzednich zobowiązań finansowych wobec MSZ,
  3. masz możliwość uzyskania środków na pokrycie niezbędnych wydatków, w szczególności poprzez:
  • otrzymanie kwoty w wysokości wystarczającej na pokrycie kosztów powrotu,
  • opłacenie biletu powrotnego przez osobę trzecią,
  • odroczenie przez przewoźnika płatności za bilet powrotny,
  • skorzystanie z kart płatniczych lub innych form zapłaty bezgotówkowej.
{"register":{"columns":[]}}