W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Prezentacja KAP podczas konferencji CommonSign

4 listopada br. odbyła się jubileuszowa, 10. edycja CommonSign – konferencji poświęconej problematyce funkcjonowania podpisu elektronicznego, elektronicznej identyfikacji oraz usług zaufania w naszym kraju.

Gragika informacyjna CommonSign KAP

Ponad 200 uczestników zgłosiło chęć udziału w wydarzeniu, które Sekretarz Stanu w KPRM ds. Cyfryzacji – Janusz Cieszyński objął patronatem honorowym.

Myślą przewodnią konferencji jest podsumowanie dokonań ostatnich 10 lat w zakresie e-administracji i nie tylko. To także dyskusja o wyzwaniach na nadchodzące lata – mówiła prof. dr hab. inż. Ewa Niewiadomska-Szynkiewicz – Zastępca Dyrektora NASK, Dyrektor ds. Naukowych.

Podczas konferencji o Katalogach Administracji Publicznej mówił dr Szymon Mamrot – Zastępca Kierownika Centrum Elektronicznej Gospodarki w Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania.

Problemy dotyczące usług publicznych

Prezentacja nt. KAP rozpoczęła się od pytania, czy cyfrowe usługi publiczne są oparte o referencyjne dane. W odpowiedzi Szymon Mamrot wskazał, że brakuje referencyjnej bazy podmiotów publicznych i niepublicznych świadczących usługi publiczne. Taka baza jest niezbędna chociażby z punktu widzenia portalu gov.pl, aby obywatel mógł wybrać podmiot w którym załatwi sprawę.

Problemy może sprawiać określenie odpowiedzialności w zakresie nadzoru nad usługami publicznymi, czyli ustalenie kto w państwie, jako organ centralny, jest odpowiedzialny za poszczególne  usługi. Ponadto te same usługi często mają różne nazwy. Jak wykazały badania przeprowadzone przez Łukasiewicz – ILiM brakuje ustandaryzowanego modelu danych o usłudze – podkreślał dr Mamrot.

Jak dodał, obywatel, który chce załatwić sprawę, może spotkać się z różnymi wymaganiami ze strony organów realizujących tę samą usługę publiczną. Jest tak choćby w przypadku usług realizowanych przez urzędy gmin. Wielokrotnie zdarza się bowiem, że wszystkie 2477 urzędy gmin w Polsce wykonują te same czynności takie jak m.in. interpretacja i monitoring prawa, aktualizacja opisu usługi opublikowanego na różnych portalach, czy publikowanie i aktualizacja wzorów dokumentów elektronicznych w CRWDE.

Rozwiązanie – Katalogi Administracji Publicznej

W ramach KAP tworzone są fundamenty przyjaznej administracji. KAP jest elementem architektury informacyjnej państwa, zbiorem źródłowych metadanych – wiarygodnych, uporządkowanych i kompletnych. Przed udostępnieniem w systemie KAP, dane zostaną dokładnie zweryfikowane. Dzięki temu będą stanowić dobre źródło danych dla portali usługowych.

Chcemy, aby system zawierał wszystkie dane niezbędne do uruchomienia e-usług. Wiemy, że takie portale istnieją i maja problem z pozyskaniem referencyjnych danych – mówił Szymon Mamrot.

Dzięki KAP systemy informatyczne wykorzystywane przez administrację rządową i samorządową otrzymają dostęp do informacji niezbędnych do udostępniania elektronicznych usług dla obywateli i przedsiębiorców.

Katalogi KAP będą zawierały m. in. zbiór metadanych o usługach oraz wzory dokumentów elektronicznych i nieelektronicznych. Tworzona w ramach projektu aplikacja, pozwoli na przeglądanie danych oraz utrzymanie ich aktualności i spójności w przypadku zmian legislacyjnych. Podstawowym sposobem dostępu do danych będzie publiczne API (Interfejs Programowania Aplikacji). Z rozwiązań będą korzystały przede wszystkim systemy centralne, ale także regionalne, dziedzinowe i komercyjne. Będą to otwarte dane do wykorzystania przez wszystkich.

Obywatel wchodząc na gov.pl w poszukiwaniu usług zobaczy dane dostarczone przez KAP. Będzie mógł złożyć wniosek, który zostanie przekazany według właściwości.

Szansa, której nie możemy zmarnować

Podsumowując Szymon Mamrot stwierdził, że administracja publiczna nie może pozwolić sobie na zmarnowanie szansy, jaka powstała w związku z rosnącym popytem e-usług. – Cyfrowe usługi publiczne muszą być zbudowane w oparciu o wiarygodne, kompletne i aktualne dane. Jeśli nie zadbamy o jakość tych danych, istnieje ryzyko, że osoby zmuszone do korzystania z usług w związku z pandemią, nie będą chciały kontynuować korzystania z e-usług i będą chciały wrócić do tradycyjnego sposobu załatwiania spraw – zaakcentował na koniec dr Mamrot.

Zachęcamy do zapoznania się z prezentacją z konferencji dostępną do pobrania w zakładce materiały.

Materiały

Prezentacja nt. KAP z konferencji CommonSign
KAP​_Szymon​_Mamrot​_CommonSign​_prezentacja.pdf 1.30MB
{"register":{"columns":[]}}