W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Poradnik dotyczący debat oksfordzkich

Młodzieżowa Rada Klimatyczna II kadencji przygotowała poradnik dotyczący debat oksfordzkich pt. ,,Jak rozmawiać o klimacie? Debata oksfordzka jako narzędzie w nauce o klimacie".

debata oksfordzka

W obecnych czasach, zmagając się z coraz bardziej palącymi wyzwaniami związanymi ze zmianą klimatu, konieczne staje się poszukiwanie innowacyjnych i efektywnych metod edukacji, które nie tylko rozwijają umiejętności osób uczniowskich, ale także angażują ich w rozważania na temat kluczowych problemów środowiskowych. W tym kontekście debaty oksfordzkie wyłaniają się jako dynamiczne narzędzie, które nie tylko rozwija zdolności argumentacyjne młodzieży, ale także inspiruje do głębszego zrozumienia i działania w zakresie ochrony klimatu. Debaty oksfordzkie umożliwiają uczestnikom lepsze zrozumienie złożoności problemów związanych ze zmianami klimatycznymi poprzez spojrzenie na sprawę z różnych perspektyw i argumentów. Dzięki temu młode osoby mogą stać się bardziej świadomymi i kompetentnymi decydentami, zdolnymi podejmować odpowiedzialne decyzje dotyczące środowiska naturalnego.

Debaty oksfordzkie, będące jedną z form sformalizowanej dyskusji, stanowią niezwykle wartościowe narzędzie w edukacji klimatycznej. Ich formalny charakter, oparty na określonych zasadach, umożliwia prowadzenie uporządkowanego sporu wokół istotnych tez, co sprzyja nie tylko rozwijaniu umiejętności argumentacji, ale również skutecznemu zdefiniowaniu stanowiska w dyskusji. Dzięki debatom uczestnicy czują się bardziej zaangażowani w dyskusję na temat zmian klimatycznych, co może zwiększyć ich poczucie odpowiedzialności za ten problem.

W kontekście edukacji klimatycznej, istotne staje się wykorzystanie narzędzi pozaformalnych, które umożliwiają uczestnikom aktywne angażowanie się w proces nauki poza tradycyjnymi strukturami klasowymi.

Edukacja pozaformalna stawia na praktyczne doświadczenia i interakcję społeczną. Dzięki temu rozwija umiejętności nie tylko poznawcze, lecz także społeczne i emocjonalne. Cel edukacji klimatycznej w kontekście debat oksfordzkich nie ogranicza się jedynie do zdobywania wiedzy na temat zmian klimatycznych. Jest to także próba przygotowania uczniów do przyszłych działań adaptacyjnych i łagodzących skutki tych zmian, a także do podejmowania innowacyjnych rozwiązań mających na celu ochronę środowiska naturalnego. Otwarcie na interdyscyplinarność oraz krytyczne myślenie stanowią istotne elementy procesu edukacyjnego w kontekście debat oksfordzkich, które mogą przyczynić się do skuteczniejszej adaptacji do zmieniających się warunków klimatycznych i ograniczenia negatywnego wpływu człowieka na środowisko.

Natalia Gajewska, przewodnicząca Młodzieżowej Rady Klimatycznej II kadencji

Materiały

Poradnik dotyczący debat oksfordzkich ,,Jak rozmawiać o klimacie? Debata oksfordzka jako narzędzie w nauce o klimacie"
Debata​_Oksfordzka​_–​_kopia.pdf 6.08MB
{"register":{"columns":[]}}