W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zmiana wzoru nalepki upoważniającej do wjazdu do Stref Czystego Transportu - ułatwiamy funkcjonowanie SCT [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

06.06.2024

6 czerwca 2024 r. projekt rozporządzenia ministra klimatu i środowiska dotyczący zmiany wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego został przekazany do konsultacji i opiniowania.

zmiana wzoru nalepki upoważniającej do wjazdu do strefy czystego transporu

Jakie zmiany wprowadzamy?

Wzór nalepki będzie prostszy, co ułatwi gminom ich przygotowanie i wydruk.

Projekt rozporządzenia dostępny jest na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego. Zachęcamy do udziału w publicznych konsultacjach projektu.

Jaki problem rozwiązujemy?

Zgodnie z polskim prawem o zasadach funkcjonowania strefy czystego transportu decyduje rada gminy w drodze uchwały.

Projektowane rozporządzenie zmieni wzór nalepki służącej do oznaczania pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu, który został określony w załączniku do rozporządzenia ministra klimatu i środowiska z 31 marca 2022 r. w sprawie wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu (Dz. U. poz. 845).

Dlaczego wprowadzamy regulację?

Zmiana wzoru nalepki wprowadzana jest w związku z postulatami strony samorządowej. Potrzebę tę przedstawiciele miast uzasadnili trudnościami oraz kosztami wydruku. W odpowiedzi Ministerstwo Klimatu i Środowisko zaproponowało zmianę wzoru nalepki.

ANEKS - jak działa SCT?

Strefa czystego transportu to narzędzie polityki miejskiej, które służy poprawie jakości powietrza. Transport to drugie źródło zanieczyszczeń powietrza w Polsce.

Rada gminy musi między innymi określić, na jakim obszarze miasta i na jakich zasadach będzie obowiązywać strefa czystego transportu oraz które pojazdy będą mogły do niej wjechać, a które – ze względu np. na swój rodzaj paliwa czy wiek – zostaną objęte zakazem.

W uchwale należy także opisać dokładną metodę kontroli samochodów poruszających się w strefie czystego transportu. Weryfikacja uprawnień może odbywać się na przykład na podstawie nalepek, które wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Maksymalny koszt wydania nalepki to 5 zł.

Samorządy same ustalają zasady wjazdu (mogą wyłączyć konkretne rodzaj pojazdów lub grupy społeczne, np. mieszkanki i mieszkańców z obowiązywania zapisów SCT).

{"register":{"columns":[]}}