Zmiana wzoru nalepki upoważniającej do wjazdu do Stref Czystego Transportu - ułatwiamy funkcjonowanie SCT [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]
06.06.2024
6 czerwca 2024 r. projekt rozporządzenia ministra klimatu i środowiska dotyczący zmiany wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego został przekazany do konsultacji i opiniowania.
Jakie zmiany wprowadzamy?
Wzór nalepki będzie prostszy, co ułatwi gminom ich przygotowanie i wydruk.
Projekt rozporządzenia dostępny jest na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego. Zachęcamy do udziału w publicznych konsultacjach projektu.
Jaki problem rozwiązujemy?
Zgodnie z polskim prawem o zasadach funkcjonowania strefy czystego transportu decyduje rada gminy w drodze uchwały.
Projektowane rozporządzenie zmieni wzór nalepki służącej do oznaczania pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu, który został określony w załączniku do rozporządzenia ministra klimatu i środowiska z 31 marca 2022 r. w sprawie wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu (Dz. U. poz. 845).
Dlaczego wprowadzamy regulację?
Zmiana wzoru nalepki wprowadzana jest w związku z postulatami strony samorządowej. Potrzebę tę przedstawiciele miast uzasadnili trudnościami oraz kosztami wydruku. W odpowiedzi Ministerstwo Klimatu i Środowisko zaproponowało zmianę wzoru nalepki.
ANEKS - jak działa SCT?
Strefa czystego transportu to narzędzie polityki miejskiej, które służy poprawie jakości powietrza. Transport to drugie źródło zanieczyszczeń powietrza w Polsce.
Rada gminy musi między innymi określić, na jakim obszarze miasta i na jakich zasadach będzie obowiązywać strefa czystego transportu oraz które pojazdy będą mogły do niej wjechać, a które – ze względu np. na swój rodzaj paliwa czy wiek – zostaną objęte zakazem.
W uchwale należy także opisać dokładną metodę kontroli samochodów poruszających się w strefie czystego transportu. Weryfikacja uprawnień może odbywać się na przykład na podstawie nalepek, które wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Maksymalny koszt wydania nalepki to 5 zł.
Samorządy same ustalają zasady wjazdu (mogą wyłączyć konkretne rodzaj pojazdów lub grupy społeczne, np. mieszkanki i mieszkańców z obowiązywania zapisów SCT).