W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zwiększymy społeczny nadzór nad lasami [USTAWA]

04.09.2024

Organizacje ekologiczne i społeczeństwo oczekują właściwej ochrony ekosystemów leśnych. Problem społecznego nadzoru nad lasami został podniesiony w skierowanej do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości skardze dotyczącej udziału społeczeństwa w zatwierdzaniu planów urządzenia lasów. Plany te rozstrzygają jakiego rodzaju funkcje pełnią poszczególne obszary leśne i jakie formy ochrony i gospodarki są na tych obszarach planowane w najbliższych latach. Aby usunąć nieprecyzyjne i niewłaściwe zapisy z ustawy o lasach przygotowaliśmy nowelizację, którą przekażemy do przyjęcia przez rząd w najbliższych miesiącach.

Zwiększymy społeczny nadzór nad lasami. Właściwa ochrona ekosystemów leśnych.

Jakie zmiany chcemy wprowadzić?

  • Kompleksowe unormowanie procesu sporządzania i zatwierdzania planu urządzenia lasu na potrzeby wprowadzenia kontroli sądowej legalności materialnej i formalnej planów urządzenia lasu przez:
    • zapewnienie realnego udziału (partycypacji) społeczeństwa (w tym organizacjom ekologicznym oraz lokalnym organizacjom społecznym) na każdym etapie tworzenia planu urządzenia lasu,
    • włączenie do procesu opracowywania planu urządzania lasu rad gmin,
    • zapewnienie transparentności procesu tworzenia planów urządzania lasów, w tym dostępności materiałów z tego procesu,
    • wprowadzenie uzgodnień i opiniowania w specjalistycznych obszarach, w które plan urządzenia lasu ingeruje,
    • zharmonizowanie z polityką państwa w odniesieniu do planowania urządzenia lasów działalności państwowego podmiotu sporządzającego projekty planów urządzenia lasu,
    • określenie zadań i czynności, których wykonywanie jest możliwe i konieczne w ramach prowadzenia gospodarki leśnej w lasach bez zatwierdzonego planu urządzenia lasu,
    • sankcjonowanie działań osób podejmujących działania bez obowiązującego planu urządzenia lasu lub wbrew niemu,
    • określenie przesłanek prawnych zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia planu urządzenia lasu przez ministra.

Jakie problemy rozwiązujemy?

  • Poprawimy ochronę lasów, zwiększymy nadzór społeczny, by wyeliminować ewentualne uchybienia w planach urządzenia lasów (PUL-ach).
  • Kontrola sądowa planów urządzenia lasu pozwoli na uzyskanie pewności, że plan urządzenia lasu i uproszczony plan urządzenia lasu jest zgodny z prawem.
  • Uwzględnimy w procesie sporządzania planu urządzenia lasu opinie organów właściwych w zakresie ochrony przyrody, pasa nadbrzeżnego, ochrony zabytków, gospodarki wodami, ochrony uzdrowiskowej. To pozwoli na skuteczniejszą ochronę wartości przyrodniczych, nadmorskich, dziedzictwa kulturowego, wód czy walorów zdrowotnych.
  • Wzmocnimy udział społeczeństwa obywatelskiego w procesie kształtowania środowiska naturalnego na terenie lasów. Stworzone zostaną fora debaty społecznej nad lasami oraz kontroli ich planowania oraz użytkowania.
  • Zwiększony zostanie wpływ gmin na plany urządzenia lasów na ich terenie.
  • Organizacje ekologiczne oraz pozostałe lokalne organizacje społeczne będą miały ustawowe podstawy do udziału w procedurze tworzenia i zatwierdzania planów urządzenia lasów, poszerzając informacje dostępne tak projektantom, jak i ministrowi właściwemu ds. środowiska.
  • Regulacja zapewni pewność działania leśników, w tym co do zakresu dopuszczalnej gospodarki leśnej, zwłaszcza w sytuacji nieobowiązywania planu urządzenia lasu lub wstrzymania wykonalności jego zatwierdzenia.
  • Zminimalizowane zostaną przypadki, gdy brak jest planu urządzenia lasu, ponieważ zakończył się okres obowiązywania dotychczasowego.
  • Orzecznictwo sądowe będzie stanowiło wskazówkę dla podmiotów planistycznych w zakresie prawidłowego tworzenia projektów planu urządzenia lasu.

Dlaczego wprowadzamy zmianę?

  • Rozwiązania przyczynią się do zwiększenia dbałości o środowisko naturalne przez właścicieli lasu i organy państwowe.
  • Polska musi usunąć uchybienie dot. środowiska – brak sądowej kontroli planów urządzenia lasu (pkt 2 wyroku TSUE z 2 marca 2021 r. sprawa C-432/21).
  • Polska musi usunąć uchybienie dot. braku odpowiedniej oceny odziaływania na obszar (wyrok z 17 kwietnia 2018 r. TSUE sprawa C-441/17).

Materiały

Projekt ustawy o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody - UD61
{"register":{"columns":[]}}