W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Strażak w przedszkolu

Zdjęcie przedstawia czwórkę dzieci w chełmach, którym strażak pokazuje gaśnicę.

Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, nauka w przedszkolu tego, co bezpieczne, jest elementem systemu kształcenia w Polsce. Promocja wiedzy i bezpiecznych zachowań oraz zapobieganie sytuacjom zagrażającym bezpieczeństwu to zadanie usankcjonowane w rozporządzeniu ministra edukacji narodowej z 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (DzU z 2009, nr 4, poz. 17). 

Zakłada się w nim, że dzieci kończące edukację przedszkolną będą umiały zachować się w sytuacji zagrożenia, a także wiedziały, gdzie otrzymać pomoc i jak o nią poprosić. Przyjmuje się również, że będą w stanie, na miarę swoich możliwości, przewidzieć konsekwencje własnych zachowań. Zapoznawanie dzieci z zadaniami, które wykonuje straż pożarna, często ogranicza się do jednodniowej wizyty w jednostce ratowniczo -gaśniczej, podczas której mają możliwość zwiedzenia pomieszczeń wypoczynkowych strażaków, obejrzenia ześlizgu, przymierzenia hełmu czy spróbowania swoich sił w pojedynku z wężem gaśniczym. Praktykuje się również jednorazowe wizyty strażaków w przedszkolu – opowiadają oni o swoim zawodzie, informują o niebezpieczeństwach, którym muszą stawić czoła, oraz o działaniach dzieci w obliczu zagrożenia.

Są to bardzo cenne doświadczenia, jednak nie wystarczą, by maluchy zdobyły właściwą wiedzę. Sytuacje, w których dzieci dzięki znajomości numerów ratunkowych oraz zasad zachowania się w krytycznych sytuacjach uratowały swoich najbliższych, pokazują, jak cenna jest szersza edukacja najmłodszych w tym zakresie. Skłoniło mnie to do głębszego zainteresowania się tym tematem i ujęcia go w usystematyzowanej, kompleksowej formie. Cyklicznie będziemy publikować gotowe konspekty zajęć dydaktycznych realizujących treści podstawy programowej. Proponowane zajęcia przeznaczone są dla dzieci pięcio-, sześcioletnich, jednak poszczególne części zajęć można z powodzeniem wykorzystać w pracy z czterolatkami. W każdym z konspektów znajdą się wskazówki dotyczące ogólnych i szczegółowych celów zajęć, a także metod i pomocy dydaktycznych niezbędnych lub przydatnych do ich przeprowadzenia. Każdy konspekt prezentować będzie szczegółowy przebieg zajęć, z uwzględnieniem zakładanych czynności prowadzącego oraz przewidywanych odpowiedzi dzieci. Mam nadzieję, że dzięki temu staną się one pomocne dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę pedagogiczną lub których kontakty z dziećmi są ograniczone.

Zajęcia opisane w pierwszych konspektach mają na celu zapoznanie dzieci z zawodem strażaków i miejscem ich pracy. W kolejnych będą poruszane tematy szczegółowe: działania prewencyjne (niebezpieczeństwo pożaru, gaśnice, oznakowanie znakami bezpieczeństwa, drogi pożarowe) oraz działania, które należy podjąć w razie zagrożenia (ewakuacja, numery alarmowe). Realizacja proponowanego materiału pozwoli na przekazanie dzieciom nowej wiedzy z zakresu bezpiecznego zachowania się w sytuacjach zagrożeń i ukształtowanie w nich pożądanych postaw, a przy okazji na usystematyzowanie wiedzy dotyczącej bezpiecznego użytkowania pomieszczeń i przedmiotów, którą nauczyciele przekazują przedszkolakom podczas wspólnej zabawy.

Konspekty zasadniczo są skierowane do osób profesjonalnie zajmujących się nauczaniem dzieci. Rozbudowałam je o komentarze, które mam nadzieję sprawią, że materiały te będą istotną pomocą dla tych, którzy nie mają odpowiedniego przygotowania metodycznego.

Opracowanie: Marta Brzozowska

Cz. 1 - Kim jest strażak?

Cz. 2 - Samochód strażacki

Cz. 3 - Pali się!

Cz. 4 - Numer alarmowy 112

Cz. 5 - Ewakuacja z przedszkola

Cz. 6 - Co to jest gaśnica?

 Cz. 7 - Czujka dymu/tlenku węgla (czadu)

Materiały

Cz. 1 - Kim jest strażak? Konspekt dydaktyczny.
1konspektd.pdf 0.92MB
Cz. 1 - Kim jest strażak? Rysunek 1.
konspektdo1​_(1).png 3.35MB
Cz. 1 - Kim jest strażak? Rysunek 2.
konspektdo2​_(1).png 0.98MB
Cz. 1 - Kim jest strażak? Rysunek 3.
konspektdo3​_(1).png 0.93MB
Cz.2 - Samochód strażacki. Rysunki
2konspektdrys.pdf 0.61MB
Cz. 2 - Samochód strażacki. Konspekt dydaktyczny.
2konspektd.pdf 0.61MB
Cz. 3 - Pali się! Konspekt dydaktyczny.
konspektd.pdf 1.17MB
Cz. 3 - Pali się ! Rysunek 1
konspektdo1.pdf 2.93MB
Cz. 3 - Pali się ! Rysunek 2
konspektdo2.pdf 4.18MB
Cz. 3 - Pali się ! Rysunek 3
konspektdo3.pdf 4.58MB
Cz. 4 - Numer alarmowy 112. Rysunki
konspektd112rys.pdf 1.01MB
Cz. 4 - Numer alarmowy 112. Konspekt dydaktyczny
konspektd112.pdf 0.53MB
Cz, 5 - Ewakujacja z przedszkola. Rysunki
konspektdewakzp​_rys.pdf 0.52MB
Cz. 5 - Ewakuacja z przedszkola. Konspekt dydaktyczny.
konspektdewakzp.pdf 0.57MB
Cz. 6 - Co to jest gaśnica? Rysunki
konspektdctjgas​_rys.pdf 1.94MB
Cz. 6 - Co to jest gaśnica ? Konspekt dydaktyczny.
konspektdctjgas.pdf 0.47MB
Cz. 7 - Czujka dymu/tlenku węgla (czadu). Konspekt dydaktyczny.
konspektdczujka​_(1).pdf 0.52MB
Cz. 7 - Czujka dymu/tlenku węgla (czadu). Rysunki.
konspektdczujka​_rys​_(1).pdf 0.40MB
{"register":{"columns":[]}}