Regulamin Organizacyjny
Regulamin Organizacyjny KP PSP w Miechowie
§ 1. Regulamin organizacyjny Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Miechowie, zwanej dalej „Komendą Powiatową”, określa szczegółową organizację Komendy Powiatowej, w tym:
- kierowanie pracą Komendy Powiatowej;
- strukturę organizacyjną Komendy Powiatowej;
- zadania wspólne i zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych;
- wzory pieczęci i stempli;
- liczbę i rodzaj stanowisk służbowych w komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej.
§ 2.1. Komenda Powiatowa jest zakwalifikowana do V kategorii komend powiatowych Państwowej Straży Pożarnej.
2. Komenda Powiatowa, jako jednostka organizacyjna Państwowej Straży Pożarnej działa na podstawie:
- art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 1340 z późn. zm.) i zapewnia obsługę Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Miechowie,
- rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lipca 2006 r. w sprawie ramowej organizacji komendy wojewódzkiej i powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 143, poz. 1037 z późn. zm.),
- niniejszego regulaminu.
- Terenem działania Komendy Powiatowej jest obszar powiatu miechowskiego.
- Siedzibą Komendy Powiatowej jest miasto Miechów.
§ 3. Użyte w regulaminie organizacyjnym skróty oznaczają:
KW PSP – Komendę Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie;
OSP - Ochotniczą Straż Pożarną;
JRG – Jednostkę Ratowniczo-Gaśniczą Państwowej Straży Pożarnej;
KSRG – Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy;
SKKP – Stanowisko Kierowania Komendanta Powiatowego w Miechowie;
BHP – Bezpieczeństwo i Higiena Pracy;
powiat – powiat miechowski;
pracownicy – członkowie korpusu służby cywilnej i pracownicy nie będący członkami korpusu służby cywilnej zatrudnieni w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Miechowie;
Zastępca Komendanta Powiatowego – Zastępca Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Miechowie.
ROZDZIAŁ II
Kierowanie pracą Komendy Powiatowej
§ 4. 1. Do podpisu i aprobaty Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Miechowie, zwanego dalej „Komendantem Powiatowym”, zastrzega się dokumentację:
-
-
- dotyczącą zobowiązań majątkowych i finansowych, jako dysponenta środków budżetowych po parafowaniu głównego księgowego; projekty pism, decyzji i innych rozstrzygnięć w sprawach dotyczących dochodów i wydatków budżetowych, inwentaryzacji oraz postępowań dotyczących szkód wyrządzonych w majątku jednostki, są przedkładane Komendantowi Powiatowemu po uzyskaniu aprobaty głównego księgowego;
- kierowaną do KW PSP, Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, centralnych organów państwa oraz wojewódzkiej administracji rządowej i samorządowej, wojewódzkiej administracji zespolonej, samorządowych jednostek organizacyjnych powiatu, organów kontroli państwowej, prokuratury, sądów, kierownictw związków zawodowych i organizacji społecznych;
- pisma kierowane do senatorów i posłów;
- odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności Zastępcy Komendanta Powiatowego, kierowników komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej oraz jej pracowników;
- zakresy czynności Zastępcy Komendanta Powiatowego, oraz pracowników
i strażaków Komendy Powiatowej; - zarządzenia, decyzje, rozkazy, delegacje służbowe, plany pracy i kontroli i inne dokumenty koordynujące działania organów ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu.
- władcze akty administracyjne wydawane przez Komendanta Powiatowego jako organu administracji publicznej.
-
- Zastrzega się do podpisu i aprobaty Zastępcy Komendanta Powiatowego:
1) dokumentację z zakresu merytorycznego działania nadzorowanych komórek organizacyjnych, z wyjątkiem wymienionych w ust. 1 lub wobec których kierownicy komórek organizacyjnych uzyskali pisemne upoważnienie;
2) druku polecenia wyjazdu służbowego dla Komendanta Powiatowego.
- Komendant Powiatowy lub Zastępca Komendanta Powiatowego przyjmuje interesantów w sprawach skarg, wniosków, zażaleń i odwołań raz w tygodniu. Dzień i godziny przyjęć interesantów w sprawach jak wyżej Komendant podaje do powszechnej wiadomości poprzez wywieszenie jej na tablicy informacyjnej w budynku Komendy Powiatowej oraz zamieszczenie na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej.
4. Zasady funkcjonowania i pełnienia służby w KP PSP, SKKP i JRG określają regulaminy pracy i służby Komendy Powiatowej wprowadzone zarządzeniem Komendanta Powiatowego w oparciu o zarządzenie nr 5 Komendanta Głównego PSP z dnia 21 czerwca 2006 r. w sprawie ramowego regulaminu służby w jednostkach organizacyjnych PSP oraz regulaminu musztry i ceremoniału pożarniczego.
Rozdział III
Struktura organizacyjna Komendy Powiatowej
§ 5.1. W skład Komendy Powiatowej wchodzą następujące komórki organizacyjne, które przy znakowaniu spraw i akt posługują się symbolami:
- Wydział ds. Operacyjno – Szkoleniowych i Kontrolno - Rozpoznawczych, w tym Stanowisko Kierowania Komendanta Powiatowego – symbol PRZ,
- Sekcja ds. Finansów – symbol PF,
- Sekcja ds. Kwatermistrzowsko - Technicznych – symbol PT,
- Stanowisko Pracy ds. Organizacyjno-Kadrowych – symbol POK,
- Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza - symbol PJ.
- Zagadnienia obronne i ochrony informacji niejawnych (symbol spraw PSO) – realizowane są przez nieetatową wyodrębnioną komórkę organizacyjną do spraw ochrony informacji niejawnych zwaną dalej „pionem ochrony” podległą bezpośrednio Komendantowi Powiatowemu.
- Zagadnienia Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (symbol spraw PB) – realizowane są przez wyznaczoną osobę, która w realizacji tych zadań podlega bezpośrednio Komendantowi Powiatowemu.
- Zadania pełnomocnika ochrony informacji niejawnych (symbol spraw POIN) wykonuje osoba wyznaczona, która w realizacji tych zadań podlega bezpośrednio Komendantowi Powiatowemu.
- Pełnomocnik ochrony kieruje nieetatową wyodrębnioną komórką organizacyjną do spraw ochrony informacji niejawnych zwaną dalej „pionem ochrony”.
- Zadania koordynatora czynności kancelaryjnych, prowadzenie kancelarii ogólnej i sekretariatu Komendanta Powiatowego oraz prowadzenie archiwum Komendy Powiatowej i spraw związanych z archiwizacją dokumentów tj. przyjmowania dokumentów do archiwum, udostępniania dokumentów i brakowania dokumentów są powierzone osobie wyznaczonej która w realizacji tych zadań podlega bezpośrednio Komendantowi Powiatowemu.
- Zadania administratora bezpieczeństwa informacji wykonuje osoba wyznaczona, która w realizacji tych zadań podlega bezpośrednio Komendantowi Powiatowemu.
- Zadania oficera prasowego wykonuje osoba wyznaczona, która w realizacji tych zadań podlega bezpośrednio Komendantowi Powiatowemu.
§ 6.1. Komendantowi Powiatowemu podlegają bezpośrednio:
1) Sekcja ds. Finansów – symbol - PF,
2) Sekcja ds. Kwatermistrzowsko - Technicznych – symbol - PT
3) Stanowisko Pracy ds. Organizacyjno-Kadrowych – symbol - POK,
4) zagadnienia obronne i ochrony informacji niejawnych,
5) zagadnienia BHP.
2. Zastępca Komendanta Powiatowego nadzoruje:
- Wydział ds. Operacyjno – Szkoleniowych i Kontrolno - Rozpoznawczych, w tym Stanowisko Kierowania Komendanta Powiatowego – symbol - PRZ,
- Jednostkę Ratowniczo - Gaśniczą – symbol - PJ.
Rozdział IV
Zadania wspólne i zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych
§ 7.1. Komórki organizacyjne mają obowiązek współdziałania i współpracy między sobą, a także współpracują z jednostkami organizacyjnymi ochrony przeciwpożarowej oraz innymi jednostkami administracji publicznej i organizacjami wykonującymi zadania na rzecz ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa, a także realizują inne zadania z zakresu ochrony ludności.
2. W realizacji zadań obejmujących czynności kilku komórek organizacyjnych ich prowadzenie należy do komórki organizacyjnej, której zakres zadań obejmuje najwięcej zadań lub właściwy przełożony służbowy wydał w tym zakresie stosowną dyspozycję.
3. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem lub spory kompetencyjne dotyczące zakresu i zadań komórek organizacyjnych komendy rozstrzyga Komendant Powiatowy.
4. Do wspólnych zadań wszystkich komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej, przy uwzględnieniu ich zakresów merytorycznych, należy w szczególności:
- planowanie i realizacja budżetu Komendy Powiatowej;
- podejmowanie działań związanych z wdrażaniem postępu w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa;
- sporządzanie programu działania oraz planu pracy Komendy Powiatowej, analiz, prognoz, ocen, informacji i sprawozdań z zakresu realizowanych zadań;
- współdziałanie z ogniwami Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej, stowarzyszeniami, związkami zawodowymi działającymi w Komendzie Powiatowej oraz innymi organami i jednostkami organizacyjnymi;
- współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Starostwa oraz z innymi służbami, inspekcjami i strażami, a także z podmiotami KSRG;
- współdziałanie z organami jednostek samorządu terytorialnego;
- załatwianie skarg i wniosków oraz odwołań wnoszonych przez obywateli, instytucje i organy władzy;
- realizowanie zaleceń pokontrolnych;
- realizowanie zadań z zakresu spraw obronnych, przestrzegania zasad ochrony tajemnicy prawem chronionej;
- realizowanie zadań w dziedzinie Bezpieczeństwa i Higieny Pracy;
- opracowywanie materiałów do udostępniania jako informacja publiczna;
- wykonywanie zadań wynikających z aktów normatywnych oraz prowadzenie podręcznych rejestrów tematycznych aktów prawnych z obowiązującego zakresu działania komórki organizacyjnej;
- przestrzeganie ustalonych procedur obiegu dokumentów (instrukcji kancelaryjnej) i realizowanie prac archiwalnych w zakresie przekazywania wytworzonych akt archiwalnych i dokumentów do archiwum i ich brakowania;
- prowadzenie kontroli wewnętrznej w tym działań kontrolnych w ramach systemu kontroli zarządczej;
- realizowanie zadań związanych z pełnieniem przez Komendanta Powiatowego funkcji w powiatowym zespole zarządzania kryzysowego;
- współudział w organizacji i realizacji szkoleń oraz doskonalenia zawodowego;
- realizacja przedsięwzięć dotyczących organizacji KSRG na obszarze powiatu.
§ 8. Do zadań Wydziału ds. Operacyjno - Szkoleniowych i Kontrolno - Rozpoznawczych, należy w szczególności:
1. W zakresie spraw operacyjnych:
- analizowanie stanu operacyjnego zabezpieczenia operacyjnego na obszaru powiatu oraz przygotowanie Komendy Powiatowej do organizacji działań ratowniczych, w tym w czasie nadzwyczajnych zagrożeń, katastrof lub klęsk żywiołowych, a także nadzór nad prawidłowością prowadzenia akcji ratowniczo gaśniczych;
- opracowywanie analizy zagrożenia oraz analizy zabezpieczenia operacyjnego;
- opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżąca aktualizacja;
- przyjmowanie zgłoszeń o wystąpieniu zdarzeń niebezpiecznych i dysponowanie niezbędnych sił i środków do ich likwidacji, ewentualnie przekierowywanie zgłoszeń do właściwych służb;
- koordynacja działań ratowniczych lub kierowanie siłami i środkami zaangażowanymi w działania ratownicze na obszarze powiatu;
- przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej i jednostek ratowniczo – gaśniczych;
- analizowanie stanu wyposażenia jednostek ratowniczo - gaśniczych i innych jednostek KSRG oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie;
- zapewnienie funkcjonowania Stanowiska Kierowania Komendanta Powiatowego, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami KSRG na obszarze działania oraz umożliwiające współpracę ze Stanowiskiem Kierowania Komendanta Wojewódzkiego;
- sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki KSRG, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń;
- współdziałanie przy planowaniu systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania a także systemów alarmowania na obszarze działania oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania;
- przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współpracować w akcjach ratowniczych;
- nadzorowanie gotowości operacyjnej jednostek włączonych do KSRG, analizowanie gotowości operacyjno - technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych kontroli, a także przedstawianie wniosków w tym zakresie;
- aktualizacja danych dotyczących gotowości operacyjnej i podwyższonej gotowości operacyjnej;
- przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej OSP na obszarze powiatu pod względem przygotowania do działań ratowniczych;
- przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych, współdziałanie w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich;
- koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania KSRG;
- prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład KSRG na obszarze działania;
- nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z Komendą Powiatową,
- bieżące informowanie osoby pełniącej funkcję oficera prasowego Komendanta Powiatowego o szczególnych zdarzeniach, odnotowanych w powiecie i postępie akcji ratowniczych.
- planowanie czasu służby w wydziale.
2. W zakresie spraw szkoleniowych:
1) planowanie i organizowanie szkoleń na potrzeby Komendy Powiatowej i KSRG na obszarze powiatu;
2) organizowanie szkolenia i doskonalenia specjalistycznego (w tym także
medycznego) członków Ochotniczych Straży Pożarnych w zakresie ratownictwa;
3. W zakresie spraw obronnych do zadań Wydziału ds. Operacyjno – Szkoleniowych i Kontrolno - Rozpoznawczych, należy w szczególności:
1) koordynowanie przedsięwzięć obronnych wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne Komendy Powiatowej,
2) zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych,
3) prowadzenie kancelarii niejawnej.
4. W zakresie spraw łączności do zadań Wydziału ds. Operacyjno – Szkoleniowych i Kontrolno - Rozpoznawczych, należy w szczególności:
- planowanie systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania a także systemów alarmowania na obszarze działania Komendy Powiatowej oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania;
- nadzór oraz analizowanie potrzeb technicznych i sprzętowych oraz wdrażanie systemów łączności dla potrzeb Komendy Powiatowej, a także do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów KSRG oraz ich alarmowania i dysponowania w obszary chronione;
- zapewnienie ciągłego funkcjonowania instalacji telefonicznej i łączności bezprzewodowej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej;
- współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik łączności na potrzeby rozwoju ratownictwa i innych zadań w zakresu ochrony ludności;
- analizowanie stanu zabezpieczenia w środki łączności jednostek organizacyjnych straży pożarnych na obszarze działania Komendy Powiatowej;
- koordynowanie prac z zakresu organizacji, funkcjonowania i nadzoru łączności jednostek KSRG na obszarze działania Komendy Powiatowej;
- planowanie i wdrażanie w jednostkach KSRG na obszarze działania Komendy Powiatowej nowoczesnych technik łączności;
- sporządzanie informacji i analiz z zakresu łączności
5. W zakresie spraw informatyki do zadań Wydziału ds. Operacyjno – Szkoleniowych i Kontrolno - Rozpoznawczych, należy w szczególności:
- analizowanie i planowanie potrzeb sprzętowych oraz wdrażanie i nadzorowanie sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej;
- zapewnienie niezawodnego działania sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej;
- nadzór oraz analizowanie i wdrażanie komputerowych systemów wspomagania dysponowania i kierowania działaniami ratowniczymi oraz innych systemów wykorzystywanych w działalności Komendy Powiatowej;
- nadzór nad poprawnością funkcjonowania systemu SWD-ST na poziomie Komendy Powiatowej oraz aktualizowanie danych w w/w bazie w zakresie działania wydziału;
- współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik teleinformatycznych;
- planowanie i wdrażanie w jednostkach KSRG nowoczesnych technik informatycznych;
- sporządzanie informacji i analiz z zakresu informatyki;
- wdrażanie zunifikowanych systemów teleinformatycznych;
- systematyczne archiwizowanie danych elektronicznych przechowywanych w urządzeniach otoczenia sieciowego sieci informatycznej Komendy Powiatowej;
- realizacja zadań administratora sieci i środowisk programowych;
- administrowanie i nadzór nad elektronicznym przetwarzaniem informacji niejawnych;
- utrzymanie w sprawności istniejących w Komendzie Powiatowej systemów teleinformatycznych;
- nadzór nad stroną internetową Komendy Powiatowej, kontami pocztowymi i pocztą elektroniczną.
6. W ramach zadań określonych dla Stanowiska Kierowania Komendanta Powiatowego do zadań Wydziału ds. Operacyjno – Szkoleniowych i Kontrolno - Rozpoznawczych, należy w szczególności:
- przyjmowanie, kwalifikowanie oraz w razie potrzeby przekazywanie zgłoszeń alarmowych;
- dysponowanie zasobów ratowniczych do działań ratowniczych;
- wspomaganie i koordynacja działań ratowniczych;
- bieżące analizowanie: informacji o zagrożeniach z systemów monitoringu podmiotów KSRG, gotowości operacyjnej, czasu interwencji w tym czasu dysponowania, przybycia, prowadzenia i zakończenia działań ratowniczych, przebiegu działań ratowniczych, rezerw materiałowych i sprzętowych podmiotu KSRG;
- informowanie przełożonych i organów administracji publicznej o rodzajach zagrożeń, prognozie ich rozwoju oraz skali i miejscu zdarzenia;
- uruchamianie procedur zwiększania stanu osobowego lub wprowadzania podwyższonej gotowości operacyjnej w jednostkach organizacyjnych PSP;
- uruchamianie awaryjnych planów ewakuacji dyspozytorów i dyżurnych operacyjnych oraz sprzętu technicznego w miejsca zastępcze;
- współdziałanie ze stanowiskiem kierowania, centrami powiadamiania ratunkowego oraz innymi centrami lub zespołami zarządzania kryzysowego;
- współdziałanie z grupami ratowniczymi wykonującymi zadania poza granicami państwa;
- korzystanie z map, systemów informatycznych oraz innych narzędzi niezbędnych do analizowania i prognozowania zagrożeń, a także do tworzenia i aktualizowania baz danych taktycznych i operacyjnych stosowanych podczas organizowania i prowadzenia działań ratowniczych oraz wspomagania procesów decyzyjnych;
- korzystanie z planów ratowniczych oraz innej dokumentacji wykorzystywanej podczas organizowania, prowadzenia i analizowania działań ratowniczych, organizacji odwodów operacyjnych lub wdrażania procedur właściwych dla zarządzania kryzysowego;
- przechowywanie dokumentacji i danych dotyczących przebiegu działań ratowniczych.
7. W zakresie spraw kontrolno-rozpoznawczych do zadań Wydziału ds. Operacyjno– Szkoleniowych i Kontrolno - Rozpoznawczych, należy w szczególności:
- rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń poprzez przeprowadzanie czynności kontrolno-rozpoznawczych;
- współpraca z organami Policji, Prokuratury, Nadzoru Budowlanego, Inspekcji Pracy oraz organami administracji i innymi instytucjami w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia ppoż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
- inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu;
- opracowywanie i aktualizacja katalogu i mapy zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń;
- opracowywanie projektów decyzji i postanowień w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia ppoż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
- analizowanie przyczyn pożarów zaistniałych na terenie powiatu, w tym nieprawidłowości, które przyczyniły się do ich powstania oraz rozprzestrzenienia się;
- opracowywanie opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego budynków, innych obiektów budowlanych i terenów oraz imprez masowych;
- organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania i przestrzegania przepisów przeciwpożarowych;
- rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej;
- przygotowywanie projektu stanowiska Komendanta Powiatowego w sprawie przekazywania do użytku obiektów budowlanych;
- przeprowadzanie analiz i ocen stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej w odniesieniu do poszczególnych rodzajów budynków, innych obiektów budowlanych oraz terenów;
- wykonywanie zadań w stosunku do zakładów o zwiększonym i dużym ryzyku w zakresie zapobiegania poważnym awariom przemysłowym w oparciu o ustawę prawo ochrony środowiska;
- wdrażanie w działalności kontrolno-rozpoznawczej nowych wymagań zawartych w znowelizowanych przepisach techniczno - budowlanych, o ochronie przeciwpożarowej oraz Polskich Normach dotyczących bezpieczeństwa pożarowego;
- nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych na terenie działania Komendy Powiatowej;
- opracowywanie zestawień obejmujących wyniki kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym;
- nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z Komendą Powiatową.
§ 9. Do zadań Sekcji ds. Kwatermistrzowsko - Technicznych należy
w szczególności:
1. W zakresie spraw kwatermistrzowskich:
- administrowanie oraz zapewnienie właściwego stanu technicznego użytkowanych obiektów, pomieszczeń i lokali mieszkalnych pozostających w dyspozycji Komendy Powiatowej, a także planowanie i realizacja inwestycji i remontów w tym zakresie;
- opracowywanie planu potrzeb w zakresie wydatków rzeczowych, w tym także wyposażenia strażaków w odzież ochronną, specjalną, bądź wyposażenia osobistego;
- prowadzenie obsługi mieszkaniowej, mundurowej i socjalnej strażaków, pracowników cywilnych i emerytów Komendy Powiatowej;
- dokonywanie zakupów i dostaw sprzętu, paliwa, materiałów, urządzeń i usług niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Komendy Powiatowej ze szczególnym uwzględnieniem procedur wynikających z ustawy prawo zamówień publicznych;
- zabezpieczenie logistyczne działań ratowniczych, ćwiczeń i szkoleń prowadzonych przez jednostki Krajowego Systemu Ratowniczo - Gaśniczego na terenie powiatu (miasta) oraz ich przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych;
- prowadzenie spraw z zakresu gospodarki magazynowej i magazynu głównego Komendy Powiatowej;
- prowadzenie ewidencji ilościowo – wartościowej majątku;
- likwidowanie zbędnych rzeczowych składników majątku;
- sporządzanie planów zakupów i robót budowlano-instalacyjnych oraz ich realizacja ze środków finansowych pozostających w dyspozycji Komendy Powiatowej;
- prowadzenie postępowań wyjaśniających związanych ze szkodami w mieniu Komendy Powiatowej, zawinionych przez kierowników jej komórek organizacyjnych, a także nadzór nad procedurami postępowań odszkodowawczych prowadzonych przez dowódców JRG i kierowników komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej;
- systematyczne analizowanie potrzeb w zakresie sprzętu pożarniczego i ratowniczego, środków gaśniczych i neutralizatorów i ustalenie z komórką właściwą ds. operacyjnych priorytetów w tym zakresie;
- realizowanie prac dotyczących projektów związanych z pozyskiwaniem środków ze źródeł zagranicznych i innych;
- ewidencja oraz nadzór i konserwacja sprzętu obrony cywilnej;
- bieżące nadzorowanie poprawności oraz aktualności funkcjonowania danych w systemie SWD-ST w zakresie działalności sekcji.
2. W zakresie spraw technicznych:
- inicjowanie i podejmowanie działań na rzecz utrzymania gotowości operacyjno-technicznej samochodów i sprzętu silnikowego;
- prowadzenie spraw dotyczących ewidencji, rejestracji i przeglądów technicznych pojazdów, przyczep i sprzętu silnikowego i innego sprzętu będącego na wyposażeniu;
- obsługa transportowa komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej,
- prowadzenie gospodarki częściami zamiennymi, olejami, smarami i innymi materiałami eksploatacyjnymi;
- nadzorowanie i analizowanie prawidłowości prowadzenia przez komórki organizacyjne Komendy Powiatowej dokumentacji związanej z samochodami i sprzętem silnikowym, a w szczególności rozliczania zużycia paliw, olejów, smarów i innych materiałów eksploatacyjnych;
- organizowanie przeglądów, napraw oraz konserwacji samochodów, sprzętu silnikowego, ratowniczego i innych urządzeń i instalacji użytkowych Komendy Powiatowej;
- wypracowywanie wymogów parametrów technicznych dla nowo zakupywanych samochodów i sprzętu silnikowego;
- nadzorowanie wykonywania okresowych badań sprzętu ratowniczego i specjalistycznego;
- prowadzenie spraw z zakresu gospodarki magazynowej i magazynu głównego Komendy Powiatowej.
§ 10. Do zadań Stanowiska pracy ds. Organizacyjno - Kadrowych należy w szczególności:
1. W zakresie spraw organizacyjnych:
- realizowanie zadań z zakresu planowania pracy Komendy Powiatowej;
- organizowanie odpraw służbowych, narad i konferencji z udziałem Komendanta Powiatowego;
- opracowywanie i ewidencjonowanie zarządzeń, decyzji, rozkazów, instrukcji i wytycznych Komendanta Powiatowego;
- organizowanie współpracy z terenowymi organami administracji publicznej, innymi instytucjami i jednostkami ochrony przeciwpożarowej;
- przygotowanie zbiorczych analiz oraz wniosków z zakresu działania Komendy Powiatowej;
- opracowywanie propozycji zmian struktur wewnątrz organizacyjnych Komendy Powiatowej;
- organizowanie systemu i koordynacji kontroli wewnętrznej komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej i Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej;
- realizowanie zadań z zakresu skarg i wniosków, prowadzenie ewidencji skarg i wniosków dla Komendy Powiatowej;
2. W zakresie spraw kadrowych:
- realizowanie założeń polityki kadrowo - płacowej Komendanta Powiatowego;
- przygotowywanie zakresów czynności dla kierujących komórkami organizacyjnymi w Komendzie Powiatowej w tym dowódcy Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej;
- opracowywanie regulaminów, wytycznych i procedur dotyczących służby i pracy w Komendzie Powiatowej;
- opracowywanie propozycji zmian struktur wewnątrz organizacyjnych Komendy Powiatowej oraz analizowanie stanu przyznanych etatów;
- ewidencjonowanie pieczęci i stempli w Komendzie Powiatowej;
- prowadzenie spraw osobowych strażaków i pracowników cywilnych oraz emerytów i rencistów Komendy Powiatowej;
- sporządzanie i kompletowanie dokumentacji emerytalno - rentowej strażaków i pracowników cywilnych Komendy Powiatowej;
- realizowanie zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej strażaków i pracowników cywilnych Komendy Powiatowej;
- analizowanie stanu i poziomu kwalifikacji strażaków i pracowników cywilnych oraz realizowanie zadań z zakresu wyszkolenia kwalifikacyjnego;
- planowanie i rozliczanie czasu służby i pracy strażaków i pracowników cywilnych Komendy Powiatowej;
- nadzór nad planowaniem i rozliczaniem czasu służby i pracy strażaków i pracowników cywilnych Komendy Powiatowej;
- bieżące nadzorowanie poprawności oraz aktualności funkcjonowania danych w systemie SWD-ST w zakresie działalności stanowiska;
§ 11. Do zadań Sekcji ds. Finansów należy w szczególności:
- sprawowanie nadzoru w imieniu Komendanta Powiatowego nad gospodarką finansową;
- prowadzenie rachunkowości Komendy Powiatowej;
- prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegającej zwłaszcza na:
- wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji Komendy Powiatowej
- zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez Komendę Powiatową,
- przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
- zapewnieniu terminowego ściągania należności;
- analizowanie wykorzystania środków przydzielonych z budżetu, środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji Komendy Powiatowej;
- prowadzenie wewnętrznej kontroli finansowej (kontroli w zakresie legalności dokumentów oraz operacji gospodarczych);
- nadzór nad prawidłowością przebiegu i rozliczanie inwentaryzacji majątku Komendy Powiatowej;
- prowadzenie kasy dla środków budżetowych i pozabudżetowych.
§ 12. Do zakresu działania Jednostki Ratowniczo - Gaśniczej należy w szczególności:
1. W zakresie spraw ratowniczych:
- organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczo - gaśniczych w czasie walki z pożarami oraz likwidacji miejscowych zagrożeń;
- dokumentowanie toku pełnienia służby ze szczególnym uwzględnieniem sporządzania informacji z prowadzonych działań ratowniczych;
- wykonywanie pomocniczych czynności w czasie klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, gdy działaniami kierują inne służby;
- wykonywanie podstawowych czynności ratowniczo w obszarze chronionym oraz w ramach odwodów operacyjnych;
- przygotowanie własnych sił i środków do wypełniania zadań ratowniczych na przydzielonym obszarze działania;
- współdziałanie z innymi służbami ratowniczymi na przydzielonym obszarze działania w zakresie doskonalenia likwidacji zdarzeń;
- rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych, poznawanie własnego terenu działania, w tym organizacja i udział w ćwiczeniach na obiektach;
- udział w aktualizacji:
- stanu gotowości operacyjnej,
- procedur ratowniczych,
- dokumentacji ratowniczej;
- udział w przygotowaniu analiz z działań ratowniczych;
- systematyczne analizowanie potrzeb w zakresie sprzętu pożarniczego, środków gaśniczych i neutralizatorów i ustalenie z sekcją ds. kwatermistrzowskotechnicznych priorytetów w tym zakresie
- planowanie i rozliczanie czasu służby strażaków JRG.
2. W zakresie spraw szkoleniowych:
- prowadzenie doskonalenia zawodowego w JRG,
- realizowanie zajęć sportowych dla strażaków pełniących służbę w JRG,
- inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów KSRG na obszarze powiatu;
- organizowanie obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego wymaganych stosownymi przepisami, prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków;
§ 13. Do zadań nieetatowego pionu ochrony należy w szczególności:
- pełnienie funkcji Pełnomocnika do spraw Ochrony Informacji Niejawnych zwanego „Pełnomocnikiem Ochrony Informacji Niejawnych”,
- prowadzenie kancelarii niejawnej;
- zapewnienie wymaganej ochrony informacji niejawnych wytwarzanych, przetwarzanych, przechowywanych i przesyłanych oraz systemów i sieci teleinformatycznych;
- kontrolowanie stanu ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów w tym zakresie;
- opracowywanie i nadzorowanie realizacji planów w zakresie ochrony informacji niejawnych;
- planowanie i prowadzenie szkoleń pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych, zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej.
§ 14. W ramach zadań określonych dla spraw w zakresie zagadnień służby BHP do zadań należy w szczególności:
1) przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad Bezpieczeństwa i Higieny Pracy,
2) sporządzanie i przedstawianie Komendantowi Powiatowemu co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy i służby
3) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,
4) przedstawianie Komendantowi Powiatowemu wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy oraz wyników z badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,
5) ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz opracowywanie wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków,
6) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami,
w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie Bezpieczeństwa i Higieny Pracy/służby oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników,
7) uczestniczenie w pracach, powołanej przez Komendanta Powiatowego, komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w innych zakładowych komisjach zajmujących się problematyką Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy.
ROZDZIAŁ V
Wzory pieczęci i stempli
§ 15. Komenda Powiatowa używa:
- urzędowej pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Miechowie”;
- urzędowej pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Miechowie”;
- pieczęci okrągłej o średnicy 20 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Miechowie”;
- stempla nagłówkowego o treści:
/Godło/
KOMENDA POWIATOWA
PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
w Miechowie
woj. małopolskie
- innych stempli służbowych i pomocniczych według zasad określonych w odrębnych przepisach.
- Pierwsza publikacja:
- 25.11.2020 21:09 st. kpt. Tomasz Gajos
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- POK KP PSP Miechów
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Regulamin Organizacyjny | 2.0 | 25.11.2020 21:50 st. kpt. Tomasz Gajos |
Regulamin Organizacyjny | 1.0 | 25.11.2020 21:09 st. kpt. Tomasz Gajos |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP