Świadczenie ratownicze
Informacje ogólne
Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych strażakowi ratownikowi OSP przysługuje świadczenie ratownicze (corocznie waloryzowane) z tytułu wysługi lat w OSP w wysokości 200 zł.
Prawo do tego świadczenia przysługuje strażakowi ratownikowi OSP, który czynnie uczestniczył jako członek OSP w działaniach ratowniczych lub akcjach ratowniczych (wymagany bezpośredni udział co najmniej raz w roku) - przez co najmniej przez 25 lat (w przypadku mężczyzn) oraz 20 lat (w przypadku kobiet). Przy naliczaniu okresu czynnego uczestnictwa w działaniach ratowniczych nie jest wymagane zachowanie ciągłości wysługi lat w OSP.
Świadczenie ratownicze przyznaje się na wniosek zainteresowanego złożony do komendanta powiatowego (miejskiego) PSP – tj. organu przyznającego, właściwego dla siedziby jednostki OSP, do której należy strażak ratownik OSP. Prawo do tego świadczenia przysługuje po osiągnięciu przez mężczyznę 65 roku życia, a przez kobietę 60 roku życia.
Świadczenie wypłaca Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA:
- wypłata następuje miesięcznie, do 15. dnia każdego miesiąca kalendarzowego, począwszy od miesiąca, w którym przyznano świadczenie ratownicze (art. 18 ust. 2 ustawy);
- zgodnie z art. 51. ust 1. ustawy, osobie, która złoży wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego w terminie 9 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, przyznaje się prawo do świadczenia ratowniczego od miesiąca wejścia w życie ustawy, o ile w miesiącu tym spełniała wszystkie niezbędne warunki do nabycia prawa do świadczenia ratowniczego.
Wzór wniosku o przyznanie świadczenia określa rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych z dnia 2 lutego 2022 r. (Dz.U. 2022R poz. 316) wydane na podstawie art. 17 ust.11 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych.
Procedura ubiegania się o świadczenie ratownicze
1. Pobierz i wydrukuj plik „Komplet dokumentów dot. ubiegania się o świadczenie ratownicze”. Plik znajduje się poniżej, a w wersji wydrukowanej w Urzędach Miast/Gmin i Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Myszkowie.
2. Wypełnij wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego, podpisz go, a także klauzulę informacyjną.
3. Znajdź 3 świadków, którzy potwierdzą Twój udział w działaniach ratowniczych przed 01.01.2022r. Pamiętaj, że jeden ze świadków musi być osobą pełniącą funkcje publiczne w poświadczanym okresie.
4. Wypełnione i podpisane oświadczenia i klauzule informacyjne przekaż do Urzędu Miasta/Gminy do weryfikacji przez burmistrza/wójta.
5. Komplet dokumentów dostarcz do Komendy Powiatowej PSP w Myszkowie.
6. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku otrzymasz decyzję o przyznaniu świadczenia ratowniczego.
Dodatkowych informacji udzielają:
- Samodzielne Stanowisko ds. Organizacyjno - Kadrowych - tel.: 34 313 15 41 wew. 116
- Sekcja Operacyjno - Szkoleniowa - tel.: 34 313 15 41 wew. 167
Materiały
Wniosek - NOWY WZÓR (obowiązuje od 16.12.2022)Wniosek_-_NOWY_WZÓR.pdf 0.62MB Oświadczenie świadka
oświadczenie_świadka.pdf 0.48MB Instrukcja pomocnicza dla członków OSP
instrukcja_pomocnicza_dla_członków_OSP.pdf 0.19MB Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wniosku o przyznanie świadczenia ratowniczego
D2022000257901.pdf 0.45MB