Sekcja ds. Organizacyjno-Kadrowych
Kierownik Sekcji:
asp. Joanna Różycka
e-mail: sekretariat@straz.olesnica.pl
telefon: 71 314 20 91 wew 00
Do zadań sekcji organizacyjno – kadrowej należy realizacja zadań polegających w szczególności na:
1) realizowaniu zadań z zakresu planowania pracy komendy powiatowej;
2) organizowaniu odpraw służbowych, narad i konferencji z udziałem komendanta powiatowego;
3) opracowywaniu i ewidencjonowaniu zarządzeń, decyzji, rozkazów, instrukcji i wytycznych komendanta powiatowego;
4) prowadzeniu spraw obiegu dokumentów i instrukcji kancelaryjnej w komendzie powiatowej;
5) organizowaniu współpracy z terenowymi organami administracji publicznej, innymi instytucjami i jednostkami ochrony przeciwpożarowej;
6) przygotowaniu zbiorczych analiz oraz wniosków z zakresu działania komendy powiatowej;
7) opracowywaniu propozycji zmian struktur wewnątrz organizacyjnych komendy powiatowej;
8) realizowaniu zadań z zakresu skarg i wniosków, prowadzeniu ewidencji skarg i wniosków dla komendy powiatowej;
9) prowadzeniu kancelarii ogólnej i sekretariatu komendanta powiatowego;
10) realizowaniu założeń polityki kadrowo - płacowej komendanta powiatowego;
11) przygotowywaniu zakresów czynności dla kierujących komórkami organizacyjnymi w komendzie powiatowej;
12) opracowywaniu regulaminów, wytycznych i procedur dotyczących służby i pracy w komendzie powiatowej;
13) opracowywaniu propozycji zmian struktur wewnątrz organizacyjnych komendy powiatowej oraz analizowaniu stanu przyznanych etatów;
14) ewidencjonowaniu pieczęci i stempli w komendzie powiatowej;
15) prowadzeniu spraw osobowych strażaków i pracowników cywilnych oraz emerytów i rencistów komendy powiatowej;
16) sporządzaniu i kompletowaniu dokumentacji emerytalno - rentowej strażaków i pracowników cywilnych komendy powiatowej;
17) realizowaniu zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej strażaków i pracowników cywilnych komendy powiatowej;
18) analizowaniu stanu i poziomu kwalifikacji strażaków i pracowników cywilnych oraz realizowaniu zadań z zakresu wyszkolenia kwalifikacyjnego;
19) prowadzeniu dokumentacji i ewidencji dotyczącej posiadanych i wydanych uprawnień do kierowania pojazdami służbowymi i uprzywilejowanymi;
20) zlecaniu właściwym podmiotom zewnętrznym obsługi prawnej komendy;
21) nadzór nad realizacją doskonalenia zawodowego strażaków niewykonujących zadań związanych z udziałem w działaniach ratowniczych oraz pracowników cywilnych;
22) systematycznym archiwizowaniu danych elektronicznych swojej komórki organizacyjnej, przechowywanych w urządzeniach otoczenia sieciowego sieci informatycznej komendy powiatowej.
Do zadań sekcji organizacyjno – kadrowej z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy należy:
1) realizacja zadań wynikających z przepisów BHP;
2) prowadzenie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
3) bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń;
4) sporządzanie i przedstawianie komendantowi powiatowemu, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy;
5) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
6) udział w ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji zakładu pracy albo jego części, a także nowych inwestycji, oraz zgłaszanie wniosków dotyczących uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w tych założeniach i dokumentacji;
7) udział w przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części, w których przewiduje się pomieszczenia pracy oraz innych urządzeń, mających wpływ na warunki pracy i bezpieczeństwo strażaków oraz pracowników KP PSP w Oleśnicy;
8) przedstawianie komendantowi powiatowemu wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy oraz wyników z badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
9) udział w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w ustalaniu zadań osób kierujących pracownikami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
10) ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz opracowywanie wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków;
11) doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
12) udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się wykonywaną służbą i pracą;
13) opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy;
14) współpraca z laboratoriami upoważnionymi, zgodnie z odrębnymi przepisami do dokonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych, występujących w środowisku służby i pracy, w zakresie organizowania tych badań i pomiarów oraz sposobów ochrony strażaków oraz pracowników przed tymi czynnikami lub warunkami;
15) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników;
16) doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe, oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej;
17) współdziałanie z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich pracowników;
18) współdziałanie z zakładowymi organizacjami związkowymi przy:
a) podejmowaniu przez nie działań mających na celu przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w trybie i w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach;
b) podejmowanych przez pracodawcę przedsięwzięciach mających na celu poprawę warunków pracy;
19) uczestniczenie w pracach, powołanej przez komendanta powiatowego, komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w innych zakładowych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy;
20) inicjowanie i rozwijanie na terenie zakładu pracy różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii.