Świadczenie ratownicze dla strażaków ratowników OSP
Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych strażakowi ratownikowi OSP przysługuje świadczenie ratownicze (corocznie waloryzowane) z tytułu wysługi lat w OSP w wysokości 200 zł.
Prawo do tego świadczenia przysługuje strażakowi ratownikowi OSP, który czynnie uczestniczył jako członek OSP w działaniach ratowniczych lub akcjach ratowniczych (wymagany bezpośredni udział co najmniej raz w roku) - przez co najmniej przez 25 lat (w przypadku mężczyzn) oraz 20 lat (w przypadku kobiet). Przy naliczaniu okresu czynnego uczestnictwa w działaniach ratowniczych nie jest wymagane zachowanie ciągłości wysługi lat w OSP.
Świadczenie ratownicze przyznaje się na wniosek zainteresowanego złożony do komendanta powiatowego (miejskiego) PSP – tj. organu przyznającego, właściwego dla siedziby jednostki OSP, do której należy strażak ratownik OSP. Prawo do tego świadczenia przysługuje po osiągnięciu przez mężczyznę 65 roku życia, a przez kobietę 60 roku życia.
Świadczenie wypłaca Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA:
- wypłata następuje miesięcznie, do 15. dnia każdego miesiąca kalendarzowego, począwszy od miesiąca, w którym przyznano świadczenie ratownicze (art. 18 ust. 2 ustawy);
- zgodnie z art. 51. ust 1. ustawy, osobie, która złoży wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego w terminie 9 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, przyznaje się prawo do świadczenia ratowniczego od miesiąca wejścia w życie ustawy, o ile w miesiącu tym spełniała wszystkie niezbędne warunki do nabycia prawa do świadczenia ratowniczego.
W poszczególnych gminach zostali wyznaczeni koordynatorzy gminni pełniący funkcję informacyjno-komunikacyjną dla strażaków ratowników OSP ubiegających się o przyznanie świadczenia ratowniczego. Rolą koordynatorów jest udzielanie wsparcia strażakom ratownikom OSP w procesie ubiegania o świadczenie ratownicze. Osoby zainteresowane uzyskaniem świadczenia ratowniczego proszone są w pierwszym etapie o zwrócenie się do właściwego miejscu zamieszkania koordynatora gminnego. Poniżej dane kontaktowe do koordynatorów w gminach:
Gmina Młodzieszyn – Justyna Jackowska tel. (46) 864 17 63
Gmina Iłów – Marta Roga tel. (24) 267 52 91
Gmina Miasto Sochaczew – Tomasz Stasiak (46) 862 27 30 wew. 415
Gmina Sochaczew – Tomasz Stasiak tel. 734 120 978
Gmina Teresin – Dariusz Tartanus tel. 782 110 998
Gmina Brochów – w trakcie wyznaczania koordynatora
Gmina Nowa Sucha – Damian Zimochocki tel. 602 384 191
Gmina Rybno – w trakcie wyznaczania koordynatora
Koordynatorzy udzielą informacji w godzinach pracy poszczególnych urzędów gmin.
Materiały
Wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego dla strażaków ratowników OSP1_Wniosek.pdf 0.35MB Oświadczenie świadka
2_Oswiadczenia_swiadka.pdf 0.11MB Klauzula informacyjna RODO
3_Klauzula_RODO.pdf 0.14MB Instrukcja pomocnicza dla członków OSP
4_Instrukcja_pomocnicza_dla_członków_OSP.pdf 0.19MB Ustawa z dnia 17 grudnia 2021r. o ochotniczych strażach pożarnych
5_Ustawa_OSP.pdf 0.29MB Rozporządzenie MSWiA w sprawie wniosku o przyznanie świadczenia ratowniczego
6_Rozporzadzenie_MSWiA_w_sprawie_wniosku_o_przyznanie_swiadczenia_ratowniczego.pdf 0.45MB Opinia dot. weryfikacji oświadczenia świadków pod względem ich wiarygoności
7_Opinia_wojta.pdf 0.09MB