Co dziesiąty Polak chodzi do muzeum, a co trzeci na festyny
19.07.2022
W muzeum lub galerii sztuki w ciągu roku było 10,1% Polaków, a nieco więcej, bo 15% badanych, odwiedziło obiekty historyczne - wynika z danych z Badania Założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów.
W muzeum lub galerii sztuki przynajmniej raz w ciągu roku było 10,1% badanych. Jedną wizytę w takim miejscu deklaruje 6,8% ogółu badanych, a 2-3 wizyty– 2,9%. Relatywnie częściej do muzeum lub galerii chodzą osoby w wieku 16-24 lat (14,1%) oraz 35-44 lat (13,7%).
Obiekty historyczne odwiedziło 15% Polaków. Przynajmniej raz w roku w takim miejscu było 9,7% badanych, a 2-3 razy – 4,4%. Najwięcej osób podążających w tej formie śladami historii sytuuje sie przedziałach 16-24 i 35-44 lata (po 19,9%).
W festynach, jarmarkach i imprezach folklorystycznych w ciągu ostatnich 12 miesięcy wzięło udział 33,8% Polaków, w tym 19,6% - jeden raz, 13% - 2-3 razy, a 1,2% przynajmniej 4 razy.
Z domów lub ośrodków kultury korzystało 9,7% Polaków. Największy odsetek osób odwiedzających takie miejsca jest w grupie wiekowej 16-24 lata – 17,5% oraz wśród mieszkańców miast od 100 tys. do 500 tys. – 13,5%.
Dane pochodzą z badania, które objęło reprezentatywną próbę 14 324 osób w wieku 16+. Pomiaru dokonywano w okresie lipiec 2021- marzec 2022.
„Odwiedzanie miejsc publicznych, związanych z rozrywką, czy kulturą w ostatnim roku było ograniczone ze względu na pandemię. Okres wiosenno-letni sprzyja korzystaniu z obiektów kultury. Kiedy jesteśmy na wakacjach zdecydowanie chętniej odwiedzamy miejsca historyczne, czy lokalne zabytki. Wyniki badania pokazują także, że dużą popularnością cieszą się festyny i jarmarki. Promowanie lokalnej kultury i czerpanie z folklorystycznego kolorytu pozwala poczuć lokalny klimat i lepiej go zrozumieć.” – komentuje Maja Kurzelewska, Dyrektor Departamentu Badan i Analiz.
Krajowy Instytut Mediów (KIM) został powołany w grudniu 2020 r. przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, w odpowiedzi na potrzeby szeroko rozumianego rynku mediów w Polsce.
Przedmiotem Badania Założycielskiego są zachowania konsumenckie dotyczące korzystania m.in. z radia, telewizji i internetu oraz urządzenia służące do odbioru tych mediów. Badanie obejmuje korzystanie z mediów przez gospodarstwa domowe oraz konsumpcję indywidualną. Ma charakter ciągły, co pozwala na śledzenie zmian w czasie i obserwację trendów. Instytut mierzy i bada zachowania konsumenta w odniesieniu do różnych mediów (radia, telewizji, internetu) jednocześnie i na największą jak dotąd skalę w Polsce.
Raport z badania: https://kim.gov.pl/wyniki-badan/