W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Co dziesiąty Polak powyżej 4 roku życia korzysta z podcastów

03.08.2022

Według raportów Krajowego Instytutu Mediów, dotyczących korzystania w ciągu ostatniego miesiąca z poszczególnych treści mediowych, z podcastów słucha 10,3% Polaków w wieku powyżej 4 lat.

grafika ilustracyjna w poziomie. Z lewej strony narysowana postać kobiety siedzącej w studio radiowym. Wokół niej okna, okręgi i tabelki z różnymi danymi.

Podcastów najchętniej słuchają ludzie młodzi. W grupie wiekowej 16-24 lata co czwarta osoba (25,2%) choć raz w ciągu ostatniego miesiąca korzystała z tej formy audio, natomiast dla grupy 25-34 lat było to 18,1%.  Wśród osób w wieku 35-44 lata ten odsetek wyniósł 12,9%,  45-54 lata – 9,2%, w grupie 55-64 lata – 4,5%, natomiast powyżej 65 roku życia tylko 1,9%.

69,0% ogółu badanych zajmują osoby w wieku 16-44 lata ( osoby w tym wieku to 39,9% społeczeństwa polskiego). Większość posiada wykształcenie średnie (37,3%), bądź wyższe (30,9%; wśród ogółu Polaków powyżej 16 roku życia wykształcenie deklaruje 19,0%).

Wśród mieszkańców wsi w grupie powyżej 4 roku (40,1% ogółu Polaków) życia)  33,7% osób korzysta z podcastów. Znacząco więcej użytkowników zamieszkuje w  miastach powyżej 500 tyś. mieszkańców (20,1%; wśród ogółu Polaków, gdy równocześnie odsetek mieszkańców miast wynosi 12,5%).

Współkorzystanie z innych treści dostępnych w Internecie wśród słuchających podcastów jest znacząco większe niż w grupie ogółu internautów. Użytkownicy częściej korzystają z VOD (61,9%; wśród ogółu internautów odsetek korzystających z VOD wynosi 41,0%), częściej także sięgają po muzykę ze streamingu (42,3%; wśród ogółu internautówj - 16,5%)

- Dane z Badania Założycielskiego pozwalają nam na wnioskowanie o różnych zjawiskach dotyczących mediów i poszczególnych grup docelowych także w kontekście ich potrzeb. Przyglądając się treściom audio widzimy, że podcasty wpisują się w potrzebę personalizacji treści. Wybierane są w sposób selektywny, adekwatny do zainteresowań, czy poszerzania horyzontów.  Ten ostatni aspekt ma szczególne znaczenie dla osób młodych, które rozbudowują swoją wiedzę, poszerzają ogląd świata, ale także budują kompetencje w określonych obszarach tematycznych – komentuje Monika Zielenkiewicz, Ekspert KIM do spraw badań jakościowych.

Krajowy Instytut Mediów został powołany w grudniu 2020 r. przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. KIM powstał w odpowiedzi na potrzeby szeroko rozumianego rynku mediów w Polsce.  Przedmiotem Badania Założycielskiego są zachowania konsumenckie dotyczące korzystania z telewizji, radia i internetu oraz urządzenia służące do odbioru tych mediów. Badanie ma charakter ciągły, co pozwala na śledzenie zmian w czasie i obserwację trendów w odniesieniu do różnych mediów jednocześnie i na największą jak dotąd

{"register":{"columns":[]}}