W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Działania KRRiT od 2000 roku

2021 rok
  1. Wejście w życie 1 listopada przepisów znowelizowanej ustawy o radiofonii i telewizji nakładających nowe obowiązki w zakresie edukacji medialnej:  https://www.gov.pl/web/krrit/polskie-prawo-medialne.
  • na dostawców platform udostępniania wideo (art.47w ustawy o radiofonii i telewizji): upowszechnianie umiejętności świadomego korzystania z mediów wśród użytkowników poprzez upowszechnianie wiedzy o ich prawach i obowiązkach oraz o prawach i obowiązkach dostawców wynikających z przepisów: art. 47l, art. 47m ust. 1–6, art. 47o ust. 1, art. 47p ust. 1, art. 47q ust. 1, art. 47r, art. 47s ust. 1 i 2, art. 47t i art. 47u ustawy;
  • na KRRiT (art. 6 ust. 2 pkt 14 oraz ust.3 pkt 5 ustawy o radiofonii i telewizji) tj.: prowadzenie badań i dokonywanie oceny realizacji stanu edukacji medialnej, w tym oceny działań dostawców usług medialnych i dostawców platform udostępniania wideo w tym zakresie oraz  przekazywanie Komisji Europejskiej sprawozdań ze stanu edukacji medialnej, w tym oceny działań dostawców usług medialnych i dostawców platform udostępniania wideo w tym zakresie (pierwsze do 19 grudnia 2022 r., następne co 3 lata).
  1. Zainicjowanie przez KRRiT podpisania deklaracji o współpracy na rzecz edukacji medialnej. Deklarację wraz z KRRiT podpisali przedstawiciele Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Edukacji i Nauki, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Rzecznika Praw Dziecka, Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej, Polskiej Agencji Prasowej oraz Rady do Spraw Cyfryzacji. https://www.gov.pl/web/krrit/koordynacja-dzialan-z-zakresu-edukacji-medialnej-w-polsce---wspolna-deklaracja-krrit-oraz-organow-panstwowych-i-instytucji-publicznych2 Dzięki temu porozumieniu Krajowa Rada staje się ważnym ośrodkiem inspiracji, koordynacji i realizacji działań państwa polskiego w obszarze edukacji medialnej, ze szczególnym uwzględnieniem nowych mediów tj. wideo umieszczanych na platformach internetowych.
  2. Organizacja przez KRRiT serii spotkań bilateralnych mających na celu rozpoznanie potrzeb oraz poznanie inicjatyw i przedsięwzięć z zakresu edukacji medialnej, prowadzonych przez sygnatariuszy ww. deklaracji.
  3. Organizacja przez KRRiT  spotkań z  reprezentantami mediów publicznych oraz ze środowiskiem naukowców i badaczy z uczelni zajmujących się problematyką edukacji medialnej i komunikacji społecznej. Szczególną uwagą objęto tematykę dostarczania przez media praktycznej wiedzy o mechanizmach powstawania przekazów medialnych i sposobach ich rozpowszechniania. KRRiT będzie pełniła rolę popularyzatora dorobku środowisk naukowych w dziedzinie edukacji medialnej, udostępniając na stronie internetowej aktualizowane przez uczelnie zbiory prac naukowych, wydawnictwa i materiały poświęcone tej tematyce, a także informacje o wydarzeniach z nią związanych.
  4. Udział przedstawicieli KRRiT w pracach grupy roboczej ERGA ds. dezinformacji odpowiedzialnej za opracowanie trzech dokumentów ERGA. Dokumenty dotyczą wyników monitoringu zobowiązań sygnatariuszy Kodeksu Praktyk w zakresie zwalczania dezinformacji w trakcie pandemii Covid-19 oraz rekomendacji ERGA odnośnie projektowanych zapisów nowego Kodeksu w tej sprawie. Dokumenty pt. „ERGA position on the next instalment of the Code of Practice on Disinformation” (maj 2021 r.), „ERGA Recommendation for the new Code of Practice on Disinformation” (październik 2021) oraz „Monitoring of the COVID-19 Disinformation – Summary of ERGA’s activities” (grudzień 2021) dostępne są pod adresem: https://erga-online.eu/?page_id=14 
  5. Udział przedstawicieli KRRiT w pracach grupy akcyjnej ERGA ds.  Media Literacy odpowiedzialnej za  opracowanie raportu ws. rekomendacji ERGA odnośnie dobrych praktyk i narzędzi, jakie mogą stosować dostawcy platform udostępniania wideo w zakresie upowszechniania edukacji medialnej. Dokument pt. „ERGA Media Literacy Report Recommendations for key principles, best practices and a Media Literacy Toolbox for Video-sharing Platforms” dostępny jest pod adresem https://erga-online.eu/?page_id=14
  6. Prowadzenie  Drogowskazu medialnego
  7. Udział Członka KRRiT, prof. dr. hab. Janusza Kaweckiego w cotygodniowych audycjach pt. „Zrozumieć media” na antenie Radia Maryja. W cyklu tym studenci Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu przygotowują i zadają pytania, m.in. związane ze sposobem odbioru mediów, rozumieniem ich oferty programowej czy umiejętnością dokonywania selekcji i wyboru. Audycje dostępne są pod adresem: https://www.radiomaryja.pl/?s=zrozumie%C4%87+media
2020 rok
  1. Podsumowanie konsultacji publicznych w zakresie kierunków implementacji znowelizowanej dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych w obszarze dot. edukacji oraz omówienie wyników konsultacji;
  2. Opracowanie dla Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu dokumentu pt. Kierunki implementacji dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych (DAUM) - na podstawie ww. konsultacji. W dokumencie tym KRRiT postulowała:
  • powołanie przy KRRiT rady z obligatoryjnym udziałem właściwych urzędów administracji państwa, która będzie koordynowała działania z zakresu edukacji medialnej w Polsce;
  • powierzenie KRRiT prowadzenia badań i oceny stanu realizacji edukacji medialnej w Polsce;
  • zobowiązanie dostawców platform udostępniania wideo do zapewnienia użytkownikom odpowiednich środków i narzędzi kształtowania umiejętności korzystania z mediów oraz podnoszenia w tym zakresie świadomości użytkowników;
  • powierzenie KRRiT oceny, czy są odpowiednie środki i narzędzia stosowane przez dostawców platform udostępniania wideo;
  • powierzenie KRRiT obowiązku sprawozdawczości do KE na temat promowania rozwoju umiejętności korzystania z mediów oraz stosowania w tym zakresie odpowiednich środków.
  1. Udział w pracach grupy roboczej ds. dezinformacji powołanej przez Europejską Grupę Regulatorów ds. audiowizualnych usług medialnych (ERGA): KRRiT przewodziła zespołowi, który przygotował wytyczne dla sygnatariuszy Kodeksu Praktyk wz. dezinformacji pt. Improving Media Literacy Campaigns on Disinformation oraz brała udział w wypracowaniu pozostałych raportów w tym zakresie: Notions of Disinformation and Related Concepts, Strengthing Factchecking Across the European Union, How to Improve Procedures Adopted by Code of Practice Signatories as Regards Consumers Complaints and Flagging. Celem tych prac było przedstawienie spójnego podejścia do zobowiązań wynikających z przepisów ww. Kodeksu w zakresie prowadzenia kampanii o edukacji medialnej, współpracy z: fact-checkerami, środowiskiem badaczy mediów oraz użytkownikami w zakresie korzystania z narzędzi zapewnianych przez platformy;
  2. Opracowanie i wydanie publikacji pt. Fake news-dezinformacja online - próby przeciwdziałania tym zjawiskom z perspektywy instytucji międzynarodowych oraz wybranych państw UE, w tym Polski;
  3. Promocja drugiej edycji Europejskiego Tygodnia Edukacji Medialnej, w tym interaktywnej mapy Europy, na której wszystkie zainteresowane organizacje przez cały rok mogą zgłaszać organizowane przez siebie wydarzenia i działania z zakresu edukacji medialnej;
  4. Prowadzenie Drogowskazu Medialnego;
  5. Udział członka KRRiT, prof. dr. hab. Janusza Kaweckiego w cotygodniowych audycjach pt. „Zrozumieć media” na antenie Radia Maryja. W cyklu tym studenci Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu przygotowują i zadają pytania, m.in. związane ze sposobem odbioru mediów, rozumieniem ich oferty programowej czy umiejętnością dokonywania selekcji i wyboru.
2019 rok
  • Obszar dot. edukacji medialnej jako jeden z głównych obszarów konsultacji publicznych zrealizowanych przez KRRiT we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie kierunków implementacji znowelizowanej dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych;
  • Promocja i koordynacja Europejskiego Tygodnia Edukacji Medialnej w Polsce (nowa inicjatywa Komisji Europejskiej skierowana do państw członkowskich UE);
  • Udział w pracach ERGA w zakresie monitorowania wybranych aspektów postanowień Kodeksu Postępowania wz. dezinformacji (sygnatariuszami Kodeksu są m.in. Facebook, Google i Twitter). Wnioski w tym zakresie znajdują się w komunikacje prasowym ERGA (pdf 472 KB) i w raporcie końcowym ERGA (pdf 1,2 MB). Informacje o przeprowadzonym przez KRRiT w ramach prac tej podgrupy monitoringu tzw. reklam politycznych znajdują się w Sprawozdaniu z działalności KRRiT w 2019 r., pkt 4.20;
  • Uczestnictwo w grupie eksperckiej przy Komisji Europejskiej Media Literacy Expert Group (por. Sprawozdanie z działalności KRRiT w 2019 r. pkt 7.6, pdf 14 MB);
  •  Prowadzenie Drogowskazu Medialnego.
2018 rok
  • Organizacja wraz z Zakładem Komunikowania Międzynarodowego i Mediów Uniwersytetu Jagiellońskiego, Związkiem Pracodawców  Mediów Publicznych i Telewizją Polską seminarium Fake news – ich wpływ na funkcjonowanie instytucji medialnych. Doświadczenia polskie i zagraniczne praktyki. Udział w seminarium prof. Janusza Kaweckiego, Członka KRRiT;
  • Uczestnictwo w grupie eksperckiej przy Komisji Europejskiej Media Literacy Expert Group (por. Sprawozdanie z działalności KRRiT w 2018 r. pkt 8.6, pdf 2,3 MB);
  • Prowadzenie Drogowskazu Medialnego.
2017 rok
  • Organizacja wraz z Europejskim Obserwatorium Audiowizualnym w ramach polskiej Prezydencji w tej międzynarodowej organizacji konferencji pt. Rola edukacji medialnej w nowym krajobrazie medialnym;
  • Spotkanie prof. Janusza Kaweckiego, Członka KRRiT, ze szkolnym kołem dziennikarskim z I Liceum Ogólnokształcącego w Świdniku na temat roli, zadań i pracy KRRiT oraz etyki, rzetelności i obiektywizmu dziennikarskiego; 
  •  Prowadzenie Drogowskazu Medialnego.
2016 rok
  • Wskazanie audycji służących edukacji medialnej jako części tzw. puli deklarowanych audycji preferowanych w planach finansowo-programowych mediów publicznych na bieżący rok oraz przeprowadzenie analizy realizacji tego zadania przez media publiczne;
  • Opracowanie i upublicznienie aplikacji mashup „Kliknij w KRRiT” (informacje o działaniach urzędu na tle zmian zachodzących na rynku audiowizualnym);
2015 rok
2014 rok
2013 rok
  • Organizacja i przeprowadzenie wspólnie z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji seminarium „Skuteczna ochrona dzieci i młodzieży w internecie. Kto za to odpowiada?”. W seminarium udział wzięli przedstawiciele instytucji państwowych i organizacji pozarządowych, pracownicy naukowi oraz  dostawcy usług internetowych. Więcej informacji na ten temat znajduje się tutaj.
  • KRRiT merytorycznie wspiera Szerokie Porozumienie na rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce - inicjatywę Lidera Cyfryzacji w Polsce oraz Ministra Administracji i Cyfryzacji.
  • KRRiT objęłą honorowym patronatem inicjatywę Koalicji Cyfrowego Włączenia Generacji 50% „Dojrz@łość w sieci”.
  • W lutym 2013 pod nazwą Drogowskaz Medialny uruchomiony został, w ramach oficjalnej strony internetowej KRRiT, serwis informacyjny o edukacji medialnej oraz profil o tej samej nazwie na portalu społecznościowym Facebook.
2012 rok
  • KRRiT rozpoczęła prace nad stworzeniem serwisu internetowego poświęconego edukacji medialnej, mającego na celu rozpowszechnianie wszelkiego rodzaju inicjatyw w tym zakresie;
  • Odbył się finał Olimpiady Medialnej, w którym wyłoniono zwycięzców w kategoriach: gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalne.
2011 rok
  • KRRiT została współorganizatorem pierwszej edycji Olimpiady Medialnej. W tym ogólnopolskim przedsięwzięciu partnerami Fundacji Nowe Media byli również m.in. Narodowy Instytut Audiowizualny, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej oraz Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie;
  • Weszła w życie ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2011r. Nr 85, poz. 459), która mocą ustawy nadała KRRiT następujące kompetencje: upowszechnianie umiejętności świadomego korzystania z mediów (edukacji medialnej) oraz współpraca z innymi organami państwowymi, organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami w zakresie edukacji medialnej. (art. 6 ust. 2 pkt 13 ustawy).
    Ujednolicony tekst ustawy znajduje się pod poniższym linkiem:
    http://www.krrit.gov.pl/dla-nadawcow-i-operatorow/regulacje-prawne/polska/

Warto zauważyć, że nie były to nowe kompetencje, a jedynie ustawowe potwierdzenie dotychczasowych właściwości KRRiT w zakresie edukacji medialnej.

2010 rok
  1. 03.12.2010r. Konferencja Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji pt. „Edukacja medialna
    i kompetencje społeczne” – 3.12.2010 roku  więcej...
  2. Deklaracja Brukselska w sprawie edukacji medialnej  więcej...
  3. Przyjęcie ujednoliconej wersji dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych
    Dyrektywa 2010/13/UE:
  4. * motyw 47 dyrektywy: 
  • mówi, czym jest umiejętność korzystania z mediów (sprawność, wiedza i osąd, które pozwalają konsumentom skutecznie i bezpiecznie używać mediów);
  • wskazuje na potrzebę upowszechniania umiejętności korzystania z mediów we wszystkich grupach społecznych oraz na konieczność uważnej obserwacji rozwoju tych umiejętności;
  • podaje (za Zaleceniem Parlamentu Europejskiego i Rady z 2006 r.) przykłady możliwych działań upowszechniających umiejętność korzystania z mediów (kształcenie nauczycieli i szkoleniowców, szkolenia internetowe dla dzieci od najmłodszych grup wiekowych, zajęcia otwarte dla rodziców, kampanie społeczne z udziałem wszystkich mediów).
  1. * art. 33 dyrektywy: mówi on o obowiązku sprawozdawczości Komisji Europejskiej do Parlamentu, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w zakresie stosowania dyrektywy (1sze sprawozdanie nie później niż do 19.12.2011, następne co 3 lata), co w praktyce przekłada się na obowiązek sprawozdawczości państw członkowskich.
  2. Opracowanie Departamentu Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą pt. Organizacje i wybrane państwa  europejskie wobec edukacji medialnej, Analiza Biura KRRiT nr 2/2010, marzec 2010 r.
2009 rok

VI Forum edukacji medialnej - 18 listopada 2009 roku

Swoje prezentacje przedstawili następujący prelegenci:

streszczenie                                                    

recenzja 

  • Program konferencji na temat kompetencji medialnej/media literacy 17.06.2009r.

zaproszenie

program

2008 rok

W kwietniu 2008 roku w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji powstał zespół ds. edukacji medialnej. Koordynatorem zespołu był ówczesny członek KRRiT Piotr Marian Boroń, pod którego kierownictwem stworzono również Forum Edukacji Medialnej. W pracach zespołu uczestniczyli w tamtym czasie: Jarosław Firlej – wicedyrektor Departamentu Prezydialnego,  Halina Rostek – dyrektor Departamentu Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą, Grażyna Bączkowska – dyrektor Departamentu Programowego, Rafał Kontowski – dyrektor Departamentu Prawnego oraz pracownicy Biura KRRiT m.in. Paweł Stępka, Albert Woźniak, Ewa Prószyńska, Małgorzata Boczkowska.

Z inicjatywy zespołu w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji odbywały się spotkania plenarne poświęcone zagadnieniom dotyczącym edukacji medialnej, w których uczestniczyli przedstawiciele resortów kultury, edukacji, pracy, nauki, przedstawiciele wyższych uczelni, instytucji, stowarzyszeń
i ekspertów w tej dziedzinie.

V Forum edukacji medialnej - 24 września 2008 roku

IV Forum edukacji medialnej - 9 lipca 2008 roku

III Forum edukacji medialnej - 11 czerwca 2008 roku

Program spotkania:

  • prelekcja  Pani dr Lucyny Kirwil z Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej na temat zagrożeń, którym chcemy przeciwdziałać,

  • informacja Pani Agnieszki Odorowicz - Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej o inicjatywie Instytutu odnośnie edukacji filmowej,

  • komunikat Ewy Prószyńskiej z Departamentu Programowego KRRiT o wynikach przeprowadzonej na poprzednim spotkaniu ankiety.

II Forum edukacji medialnej - 28 maja 2008 roku

I Forum edukacji medialnej - 7 maja 2008 roku

Inne materiały z tego okresu:

2002 rok
  • W 2002 r. KRRiT wsparła interesującą inicjatywę Akademii Telewizyjnej TVP polegającą na pokazaniu uczniom telewizji „od kuchni”: w tym celu KRRiT przeznaczyła środki pozaabonamentowe na sfinansowanie zakupu kamer cyfrowych i oprogramowania komputerowego. Projekt przeprowadzono pilotażowo w trzech szkołach.
  • 4 czerwca 2002 r. podczas VII Targów Edukacja 2002, KRRiT była współorganizatorem warsztatów przeprowadzonych przez specjalistów z Akademii Telewizyjnej TVP przeznaczonych dla pedagogów zajmujących się edukacją medialną.
  • W 2002 r.  z inicjatywy Przewodniczącego KRRiT, Juliusza Brauna został powołany zespół ds. edukacji medialnej, który miał na celu koordynację i inspirowanie działań w zakresie edukacji medialnej i upowszechniania wiedzy o mediach.
  • KRRiT zamierzała doprowadzić do podpisania porozumienia nadawców publicznych
    i komercyjnych nt. wspólnych działań w dziedzinie edukacji medialnej, np. tworzenia  specjalnych audycji telewizyjnych, wydawania kaset, programów multimedialnych, scenariuszy lekcji poświęconych edukacji medialnej. Przy aprobacie MEN, mogłyby one służyć jako pomoce naukowe. Inicjatywa ta nie została jednak zrealizowana.
2001 rok
  • W 2001 r. KRRiT przystąpiła do Europejskiego Stowarzyszenia Edukacji Medialnej (AEEMA), działającego pod patronatem Rady Europy.
  • 18 kwietnia 2001 r. KRRiT zorganizowała podczas VI Targów edukacyjnych w Kielcach dyskusję panelową nt. percepcji rzeczywistości poprzez media, roli mediów w szkolnictwie, ich aspektów wychowawczych i ich roli w rodzinie.  W dyskusji wzięli udział przedstawiciele samorządów, mediów, pedagogów, młodzieży.
2000 rok
  • Na zlecenie KRRiT został opracowany Raport o stanie edukacji medialnej w Polsce  autorstwa pracowników naukowych z Instytutu Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego pod kierunkiem prof. Wiesława Godzica. KRRiT przekazała ten dokument Ministerstwu Edukacji Narodowej, Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz ośrodkom uniwersyteckim zajmującym się edukacją medialną.
  • 18 października 2000 r.  KRRiT zorganizowała konferencję naukową pt. „Edukacja medialna – potrzeba i wyzwanie przyszłości” (Warszawa). Konferencja zapoczątkowała szeroką debatę publiczną o roli edukacji medialnej i potwierdziła rolę KRRiT jako koordynatora działań związanych z rozwojem kompetencji medialnej (zgodnie z wyrażonymi wcześniej oczekiwaniami ośrodków akademickich). Konferencja zgromadziła ponad 100 specjalistów z różnych środowisk naukowych i społecznych, także z zagranicy. Materiały konferencyjne zostały opublikowane w formie wydawnictwa KRRiT.
  • 17 maja 2000 r. KRRiT była współorganizatorem konferencji naukowej w KUL „Oddziaływanie gier komputerowych na psychikę dzieci”. Dyskusja dotyczyła problemu  przemocy na ekranie i jej destrukcyjnego wpływu na psychikę młodego odbiorcy, a także konieczności nabywania przez młodego widza kompetencji medialnej, tak ważnej w kontakcie z mediami.
  • 14 kwietnia 2000 r. KRRiT była współorganizatorem konferencji „Pedagogika mediów”  (Kielce) o roli edukacji medialnej w procesie nauczania zreformowanej szkoły.
{"register":{"columns":[]}}