Edukacja medialna – spotkanie KRRiT z dostawcami audiowizualnych usług medialnych i platform VSP
27.01.2022
KRRiT zachęca dostawców treści do popularyzacji w swoich publikacjach (tekstach, audycjach, podcastach) tematyki krytycznego odbioru mediów czyli m.in. zwrócenia uwagi odbiorcy na weryfikację źródeł, sprawdzanie wiarygodności, świadome korzystanie z przekazu online.
26 stycznia 2022 r., w ramach cyklu spotkań poświęconych edukacji medialnej, członkowie KRRiT spotkali się z przedstawicielami dostawców audiowizualnych usług medialnych i platform udostępniania wideo (VSP).
Podczas spotkania poruszono kwestię realizacji przez platformy VSP obowiązku edukacji medialnej, w tym informowania o narzędziach i stosowanych rozwiązaniach.
W związku z ochroną małoletnich, omówiono system powiadamiania widzów (oznakowania, zabezpieczeń technicznych), problem eliminacji treści nawołujących do przemocy, dyskryminacji i terroryzmu, do czego zobowiązuje Karta Praw Podstawowych, a także sprawę informowania użytkowników o sposobie składania skarg.
KRRiT zaproponowała wypracowanie jednego, wspólnego sposobu komunikowania z odbiorcami i użytkownikami w oparciu o ujednoliconą siatkę pojęć i symboli. Wiodącą rolę miałyby tu, ze względu na swoje doświadczenie i zasięg oddziaływania, duże transgraniczne platformy. Wprawdzie nie podlegają one jurysdykcji polskiej, to jednak, jako podmioty europejskie są, na równi z polskimi dostawcami VSP objęci tym obowiązkiem.
Takie działania byłyby korzystne dla użytkowników. Ułatwiłyby „poruszanie się” w środowisku wszystkich polskojęzycznych platform VSP, niezależnie od kraju ich pochodzenia.
Podczas spotkania rozmawiano również o konieczności realizacji wspólnego projektu przeprowadzenia szerokiej kampanii informacyjnej w sprawie nabycia przez odbiorców kompetencji w zakresie weryfikacji informacji, fake newsów czy dezinformacji.
Edukacja medialna buduje odporność użytkowników mediów na manipulację i fałszywe informacje. Stąd też, stała się jednym z ważniejszych zadań dla dostawców audiowizualnych usług medialnych i platform VSP. Dlatego tak ważna jest ich współpraca na rzecz zmiany postaw odbiorców i uwrażliwienia na niekorzystne zjawiska.
Niemal wszyscy uczestnicy spotkania zadeklarowali wolę współpracy w zakresie przedstawionych propozycji uznając, że edukacja medialna jest ważnym elementem funkcjonowania mediów wobec nasilającego się zjawiska dezinformacji.
Zwracając uwagę na potrzebę popularyzacji edukacji medialnej, KRRiT ma na względzie budowanie synergii pomiędzy dostawcami wysokiej jakości treści, serwisami internetowymi z treściami audiowizualnymi, nadawcami oraz dostawcami usług audiowizualnych i platform udostępniania wideo. W procesie, w którym odbiorca może równolegle obejmować rolę twórcy, nadawcy lub przedsiębiorcy ważne jest, aby każdy z nich brał aktywny udział w działaniach na rzecz popularyzacji świadomego i krytycznego odbioru rzeczywistości medialnej.
Spotkania w cyklu Edukacji medialnej, mają związek z nowelizacją ustawy o rtv, która nastąpiła w wyniku zmiany dyrektywy Komisji Europejskiej o audiowizualnych usługach medialnych
Krajowa Rada widzi swoją rolę jako koordynatora i inspiratora dla podmiotów podejmujących działania w obszarze edukacji medialnej. Zarówno na szczeblu organów państwowych, instytucji publicznych, środowisk naukowych oraz rynku czy organizacji pozarządowych.
Kolejne spotkanie poświęcone edukacji medialnej odbędzie się z udziałem organizacji pozarządowych.