Honorowe wyróżnienie KRRiT dla podręcznika z zakresu edukacji medialnej
29.07.2022
Na wniosek Kapituły Nagrody im. dr. Pawła Stępki, KRRiT przyznała Pani Katarzynie Cegielskiej honorowe wyróżnienie za pracę zbiorową pt. Zrozumieć media, wydaną przez Akademię Kultury Społecznej i Medialnej.
Przyznając to wyróżnienie, poza regulaminowymi nagrodami, Krajowa Rada chciała podkreślić fakt wydania pierwszego w Polsce podręcznika z zakresu edukacji medialnej dla uczniów starszych klas szkół podstawowych i średnich.
Publikacja poświęcona jest m.in pracy dziennikarzy informacyjnych, radiowych czy sportowych. Opisuje też podstawy warsztatu telewizyjnego. Daje obraz tego, jak nowe technologie i nowe sposoby komunikacji wpływają na współczesny odbiór świata mediów, jakie niosą konsekwencje społeczne. Sporo miejsca autorzy poświęcają reklamie czy pracy profesjonalnego rzecznika prasowego.
„Pokaż mi swoją narrację, a powiem ci, kim są twoi pośrednicy. Media mogą uprowadzić nasze myślenie, nasz krytyczny osąd. Powiedzą nam bowiem sugestywnie, jak to „należy” rozumieć. Nasz rozum stanie się częścią „rozumu globalnego”, a nazwy przestaną oznaczać to, co oznaczają. Takie nazwy jak ”wolność”, „rozum”, „prawa człowieka” pozostaną, ale przestaną odnosić się do rzeczywistości, którą oznaczają” – czytamy we wprowadzeniu do podręcznika.
Podręcznik Zrozumieć media wprowadza uczniów starszych klas szkół podstawowych i średnich w świat mediów, w prosty sposób zapoznając ich m.in. z takimi zagadnieniami jak: tworzenie informacji, sposoby opowiadania obrazem, odróżnianie informacji od komentarza, wpływ algorytmów i sztucznej inteligencji na kreowany przekaz medialny.
Publikacja powstała w ramach projektu „Zrozumieć media – WSKSiM dla młodzieży”, skierowanego do uczniów klas 6-8 szkół podstawowych oraz szkół średnich, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
Celem Nagrody im. dr Pawła Stępki jest promowanie wartościowych prac i ich autorów podejmujących w interesujący sposób tematykę mediów elektronicznych, a także wyróżnianie wydawnictw naukowych i popularnonaukowych z dziedziny mediów elektronicznych.