Kobiety częściej czytają książki niż mężczyźni - najnowsze dane Krajowego Instytutu Mediów
16.11.2022
W wolnym czasie książki czyta blisko połowa kobiet – 49,4 proc. i jedna trzecia mężczyzn - 32,7 proc. Ogółem, 41,4 proc. Polaków czyta książki.
W Badaniu Założycielskim KIM pyta Polaków m.in. o to, jak spędzają czas wolny.
Czytanie książek w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie zadeklarowało 55,8 proc. osób z grupy wiekowej 16-29 lat. W każdej kolejnej grupie wiekowej odsetek ten jest niższy: 42,6 proc. dla osób w wieku 30-49 lat, 36,5 proc. dla mających 50-64 lata i wreszcie 33,4 proc. dla osób w wieku 65 lat i więcej.
Wśród osób z wyższym wykształceniem wskaźnik czytelnictwa wynosi 67,4 proc. W grupie osób z wykształceniem średnim czytanie książek deklaruje 31,4 proc., a w grupie osób z wykształceniem zawodowym - 23,7 proc.
Najchętniej po książki w czasie wolnym sięgają mieszkańcy dużych miast, tych powyżej 200 tys. mieszkańców (55,5 proc. czytających), a najrzadziej mieszkańcy wsi (32,8 proc.).
Po książki chętniej sięgają osoby, które nie mają w gospodarstwie domowym telewizora - 55,7 proc., w grupie osób posiadających telewizor odsetek czytających wynosi 40,8 proc. Odwrotną relację zaobserwowano wśród radiosłuchaczy. W grupie słuchających radia książki czyta 43,3 proc. osób, w grupie osób niesłuchających radia, wskaźnik czytelnictwa wynosi 29 proc.
Powyższe wyniki mówią o czytelnictwie zarówno książek w wersji papierowej jak i elektronicznej. Dane pochodzą z Badania Założycielskiego, które w okresie styczeń-czerwiec 2022 objęło reprezentatywną próbę n=16 007 osób w wieku 16+.
Badanie Założycielskie, realizowane przez Krajowy Instytut Mediów, jest podstawowym populacyjnym badaniem konsumpcji mediów w Polsce.
Wyniki Badania Założycielskiego dostępne są TUTAJ: https://kim.gov.pl/wyniki-badan/