Kontrola działalności reklamowej
Ustawowym zadaniem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji jest sprawowanie kontroli nad działalnością reklamową nadawców, w tym kontroli wyemitowanych reklam, telesprzedaży i audycji sponsorowanych pod kątem ich zgodności z ustawą o radiofonii i telewizji, postanowieniami koncesji i innymi aktami prawnymi odnoszącymi się do sfery reklamowej i sponsorskiej.
Kontrole działalności nadawców telewizyjnych i radiowych, jak również wszelkie działania interwencyjne związane z działalnością reklamową i sponsorską, przeprowadzone są zgodnie z uprawnieniami Przewodniczącej Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, zawartymi w ustawie z 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji.
Kontrola bieżąca
Na bieżąco prowadzona jest kontrola czasu emisji reklam emitowanych przez nadawców telewizyjnych (na podstawie danych telemetrycznych Nielsen Audience Measurement). Kontrolowana jest również emisja reklam produktów i usług, które objęte są ograniczeniem lub zakazem reklamy. Na podstawie analizy danych telemetrycznych, listów i telefonów od widzów i słuchaczy podejmowane są działania interwencyjne.
Kontrola planowa
Corocznie przeprowadzane są kontrole wszystkich nadawców radiowych i telewizyjnych, oraz wybranych nadawców kablowych. W ramach kontroli analizowane są 4 godziny wyemitowanego programu oraz ewidencje reklam i audycji sponsorowanych. Nadawcy u których stwierdzono istotne uchybienia poddawani są ponownej kontroli.
Kontrole tematyczne
Przeprowadzane są również kontrole i sporządzane szczegółowe opracowania związane z bieżącymi wydarzeniami np.: wybory wszystkich szczebli, referenda itp. Ponadto analizowane są wpływy z emisji reklam w różnych przedziałach czasowych (opracowania wykonywane są na podstawie informacji nadesłanych przez nadawców jak również dostępnych badań telemetrycznych).
Wymienione wyżej zadania wykonuje Departament Reklamy Biura Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.