Koordynacja działań z zakresu edukacji medialnej w Polsce - wspólna deklaracja KRRiT oraz organów państwowych i instytucji publicznych
17.11.2021
KRRiT mając świadomość zagrożeń oraz potrzeby rozszerzenia i skoordynowania działań w obszarze edukacji medialnej, zaprosiła do współpracy instytucje zajmujące się tą tematyką w różnych jej aspektach. Celem współpracy jest, oprócz stworzenia ram organizacyjnych dla różnych przedsięwzięć w tym obszarze, wzmocnienie roli i odpowiedzialności państwa w zakresie edukacji medialnej oraz wykorzystanie wszystkich dostępnych zasobów w celu jej rozwoju.
Do wspólnych obrad nad powyższymi zagadnieniami związanymi ze świadomym korzystaniem z mediów zasiedli przedstawiciele: Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Edukacji i Nauki, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Rzecznika Praw Dziecka, Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, Naukowej Akademickiej Sieci Komputerowej, Polskiej Agencji Prasowej i Rady do Spraw Cyfryzacji.
W wyniku uzgodnień przyjęto deklarację współpracy o następującej treści:
W dobie dynamicznego rozwoju mediów i w związku z ich rosnącym społecznym oddziaływaniem, krytyczny odbiór treści przez użytkowników uważany jest za jedną
z kluczowych kompetencji społeczeństw XXI wieku.
Istniejące zagrożenia takie jak: dezinformacja, mowa nienawiści czy przejawy agresji
w środowisku online, wymagają od instytucji państwa skoordynowanych działań w zakresie ochrony obywateli, w szczególności dzieci i młodzieży, a także w zakresie upowszechniania umiejętności świadomego korzystania z mediów.
Przedstawiciele organów i instytucji państwowych wraz z KRRiT, w oparciu o projektowany,
w toku dalszych prac, Plan działania w zakresie edukacji medialnej, zgodnie
z kompetencjami tych instytucji, deklarują współpracę w ramach zespołu roboczego.
Komisja do Parlamentu Europejskiego, Rada, Europejski Komitet Społeczno-Ekonomiczny i Komitet Regionów COM(2018) 236 komunikują, że dezinformacja podważa zaufanie do instytucji, mediów tradycyjnych i cyfrowych oraz szkodzi demokracjom przez utrudnianie obywatelom podejmowania świadomych decyzji. […] Ogranicza wolność słowa, która stanowi prawo podstawowe zapisane w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej.
Krajowa Rada staje się ważnym ośrodkiem inspiracji, koordynacji i realizacji działań państwa polskiego w obszarze edukacji medialnej, ze szczególnym uwzględnieniem nowych mediów tj. wideo umieszczanych na platformach internetowych.
Negatywnym zjawiskom, takim jak: rozpowszechnianie treści zagrażających rozwojowi dzieci i młodzieży, fake newsy czy dezinformacja, powinna przeciwdziałać wiedza użytkowników o mechanizmach powstawania przekazów medialnych, sposobach ich rozpowszechniania, wpływie kapitału na wydźwięk informacyjny czy znajomość źródeł pochodzenia informacji. Tym zagadnieniom, w pierwszej kolejności, powinna zostać poświęcona uwaga instytucji, które są odpowiedzialne za edukację, spójność społeczną, a także za tworzenie warunków odpowiedzialnego rozwoju rynku medialnego w Polsce wśród wszystkich podmiotów uczestniczących w tym procesie.