W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Koordynacja działań z zakresu edukacji medialnej w Polsce - wspólna deklaracja KRRiT oraz organów państwowych i instytucji publicznych

17.11.2021

KRRiT mając świadomość zagrożeń oraz potrzeby rozszerzenia i skoordynowania działań w obszarze edukacji medialnej, zaprosiła do współpracy instytucje zajmujące się tą tematyką w różnych jej aspektach. Celem współpracy jest, oprócz stworzenia ram organizacyjnych dla różnych przedsięwzięć w tym obszarze, wzmocnienie roli i odpowiedzialności państwa w zakresie edukacji medialnej oraz wykorzystanie wszystkich dostępnych zasobów w celu jej rozwoju.

Zdjęcie ilustracyjne w poziomie. Widok na salę obrad

Do wspólnych obrad nad powyższymi zagadnieniami związanymi ze świadomym korzystaniem z mediów zasiedli przedstawiciele: Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Edukacji i Nauki, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Rzecznika Praw Dziecka, Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, Naukowej Akademickiej Sieci Komputerowej, Polskiej Agencji Prasowej i Rady do Spraw Cyfryzacji.

Komisja do Parlamentu Europejskiego, Rada, Europejski Komitet Społeczno-Ekonomiczny i Komitet Regionów COM(2018) 236 komunikują, że dezinformacja podważa zaufanie do instytucji, mediów tradycyjnych i cyfrowych oraz szkodzi demokracjom przez utrudnianie obywatelom podejmowania świadomych decyzji. […] Ogranicza wolność słowa, która stanowi prawo podstawowe zapisane w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej.

Krajowa Rada staje się ważnym ośrodkiem inspiracji, koordynacji i realizacji działań państwa polskiego w obszarze edukacji medialnej, ze szczególnym uwzględnieniem nowych mediów tj. wideo umieszczanych na platformach internetowych.

Negatywnym zjawiskom, takim jak: rozpowszechnianie treści zagrażających rozwojowi dzieci i młodzieży, fake newsy czy dezinformacja, powinna przeciwdziałać wiedza użytkowników o mechanizmach powstawania przekazów medialnych, sposobach ich rozpowszechniania, wpływie kapitału na wydźwięk informacyjny czy znajomość źródeł pochodzenia informacji. Tym zagadnieniom, w pierwszej kolejności, powinna zostać poświęcona uwaga instytucji, które są odpowiedzialne za edukację, spójność społeczną, a także za tworzenie warunków odpowiedzialnego rozwoju rynku medialnego w Polsce wśród wszystkich podmiotów uczestniczących w tym procesie.

 

Wideo

{"register":{"columns":[]}}