Krajowy Instytut Mediów (KIM), w ramach realizacji Programu Telemetria Polska
18.01.2021
Krajowy Instytut Mediów, utworzony przez Przewodniczącego KRRiT 31 grudnia 2020 r., jest instytucją gospodarki budżetowej, działającą na podstawie art. 23 ust. 1 w zw. z art. 23 ust. 2 pkt 2) ustawy o finansach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 869). Powołanie Krajowego Instytutu Mediów jest wkładem Przewodniczącego KRRiT w integrację rynku, to jest w budowanie partnerskich i merytorycznych relacji między rynkiem a regulatorem.
Głównym obszarem działania Krajowego Instytutu Mediów będzie Badanie Założycielskie – źródło danych o konsumpcji mediów w Polsce. Badanie Założycielskie ma być przeprowadzone na reprezentatywnej próbie co najmniej 30 tysięcy gospodarstw domowych (62 tysiące pomiarów indywidualnych), realizowane z założonym wysokim respons rate na próbie TERYT GUS.
KIM będzie największym i najbardziej kompleksowym narzędziem, jednocześnie opisującym populację zarówno internautów i telewidzów, jak i radiosłuchaczy. Istotnym elementem narzędzia badawczego będzie pomiar budżetu czasu.
Wśród zadań Instytutu będzie również tworzenie i wspieranie standardów rynkowych w zakresie realizacji pomiarów na próbach losowych, a także rekrutacji i utrzymania paneli telemetrycznych oraz definicji i procesu tworzenia i operacjonalizacji wskaźników. Instytut będzie również świadczył usługi i stanie się partnerem badawczym dla organizacji, zrzeszających poszczególne media w celu organizacji badań mediów w Polsce.
Pomiar będzie dotyczył zarówno odbioru tradycyjnego jak również poprzez vod, podcasty, aplikacje i serwisy, z wykorzystaniem różnych technologii.
W pierwszej fali wewnątrz badania założycielskiego zostanie zrekrutowany Panel Trendów - 10 tysięcy panelistów, którzy będą badani co roku w celu obserwacji zmian technologicznych w ich gospodarstwach oraz zwyczajów ich konsumpcji.
W innym zakresie badanie zmierzy stopień saturacji społeczeństwa mediami - określi jak kształtuje się waga dostępu do informacji, rozrywki i sztuki wśród wartości konsumenckich i na ile ten dostęp jest nieodzowny, ważny, peryferyjny czy wręcz przeszkadzający. Typologie konsumentów mediów pozwolą stworzyć opis, określić segmenty i ich zmiany wraz ze zmieniającą się rzeczywistością. Ta wiedza umożliwi zbudowanie wskaźników „kompetencji kulturowej” Polaków.
Jeszcze w lutym, ze względu na pandemie COVID-19, mają być realizowane pilotaże narzędzia badawczego i procedury realizacji w celu dopracowania aranżacji i sposobów rekrutacji.
Plan zakłada, że w drugim kwartale 2021 roku mają zostać wyłonione firmy badawcze, które jeszcze przed wakacjami zrealizują pierwszą połowę tegorocznej fali badania. Wstępne wyniki powinny być dostępne w trzecim kwartale 2021 roku. Od 2022 roku badanie będzie miało charakter ciągły.
Dyrektorem Krajowego Instytutu Mediów został Mirosław Kalinowski.
Związany z rynkiem badawczym od 30 lat, z czego najdłużej pracował w SMG/KRC i Millward Brown pełniąc funkcję Dyrektora Realizacji Badań.Był odpowiedzialny między innymi za realizację badań TGI (segmentacje konsumenckie: Target Group Index) , PBC (Polskie Badania Czytelnictwa), Nettrack (Badania Internetu).
Wyspecjalizował się w realizacji dużych projektów na próbach losowych, z czego najważniejsze to:
Europejski Sondaż Społecznego 2018 dla IFIS PAN (Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk), World Pool dla Instytutu Gallupaa, Global Attitudes dla PEW Research, Bilans Kapitału Ludzkiego dla PARP 2010-2015 , BAV Brand Asset Valuator 2010-2019, Instytut badań Outdooru POSTAR, a także coroczne duże badania założycielskie dla firm telekomunikacyjnych – ewidencja hardware i software gospodarstw domowych oraz zwyczaje używania telefonu i Internetu.
Od 1997 roku realizował Establishment Survey dla firmy AGB, oraz rekrutacje do paneli telemetrycznych i pasywnych – dla Instytutu Median mierzącego oglądalność telewizji w Czechach.
Od maja 2020 r. współpracuje z KRRiT, gdzie w porozumieniu ze stroną rynkową wypracował koncepcję kompleksowego badania założycielskiego. Badanie ma się stać stałym źródłem danych populacyjnych konsumentów mediów w Polsce, wag i uniwersów do obecnych i przyszłych paneli pomiaru mediów.
W ramach instytutu będzie pracował zespół specjalistów z wieloletnim doświadczeniem w zakresie zbierania i analizie danych mediowych, segmentacjach i diagnozach. Krajowy instytut Mediów będzie badawczym organem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, działającym we współpracy z Nadawcami i Marketerami zrzeszonymi w JIC’u i poza nim.
Program Telemetria Polska, jest jednym z kluczowych przedsięwzięć realizowanych przez KRRiT i składa się z kilku projektów takich jak:
- budowa TePanelu tj. panelu walidacyjnego w Instytucie Łączności PIB
- budowa RpdPanelu tj. panelu opartego o dekodery RPD w NASK PIB
- realizacja badania założycielskiego, w ramach utworzonego właśnie Krajowego Instytutu Mediów.