Przedstawiciele KRRiT, Centrum Projektów Polska Cyfrowa KPRM, Telewizji Polskiej oraz Filmoteki Narodowej Instytutu Audiowizualnego w Magicznej Dolinie na Węgrzech
15.07.2022
Wizyta robocza odbyła się 29 czerwca 2022 r., a jej celem było m.in. poznanie zasad funkcjonowania i finansowania instytucji oraz metod pracy dzieci i młodzieży przy poznawaniu działania mediów. Uczestnicy zapoznali się także z wyposażeniem sal warsztatowych, jak również z ideą przyświecającą edukatorom i trenerom.
Węgierskie Magiczne Doliny to centra edukacji medialnej, w których młodzież samodzielnie przygotowuje materiały telewizyjne, radiowe czy prasowe oraz poznaje tajniki pracy w mediach.
Pierwsza Magiczna Dolina powstała w Budapeszcie w 2014 r. Od 2017 r. działa także ośrodek w Debreczynie, a od 2020 r. w Saporo. Inicjatorem i realizatorem projektów jest węgierski regulator rynku medialnego National Media and Infocommunications Authority (NMHH), który w całości finansuje te trzy placówki. Roczny koszt działalności jednej placówki to około 2 mln zł.
Głównymi beneficjentami projektu są szkoły, które zgłaszają swoich uczniów w wieku 9-16 lat do udziału w jednodniowych warsztatach. Ich celem jest praktyczne zaznajomienie się uczniów z pracą w telewizji, radiu, reklamie i merchandisingu.
Młodzież zdobywa wiedzę na temat misji oraz zasad funkcjonowania mediów. W Magicznej Dolinie młodzież uczy się świadomego, krytycznego i odpowiedzialnego korzystania z mediów.
Program warsztatów obejmuje nagrywanie filmów składających się z kilku scen realizowanych w greenboxie (zielonej ściance), montaż wraz ze ścieżką dźwiękową, promocję w mediach drukowanych (przygotowanie projektów plakatów, okładki gazety) oraz przygotowanie audycji radiowej opowiadającej o powstawaniu filmu. Uczestnicy warsztatów nie tylko odgrywają kluczowe role w swoim filmie. Opracowują scenariusz, przygotowują dialogi, decydują o castingu, czy dobierają odpowiedni kostium.
Edukatorzy prowadzą szkolenia z zasad emisji przekazu reklamowego, komunikacji handlowej, grupy docelowej, krytycznego odbioru reklam oraz ich wpływu na odbiorców.
Przygotowując audycję radiową uczniowie poznają zasady tworzenia i realizowania różnych gatunków audycji radiowych (wywiad, newsy, reklama). Projektując reklamę czy plakat uczą się zasad kompozycji graficznej, dowiadując się jednocześnie, że dokonując wyboru i odpowiednio kadrując obrazy, dobierając do nich kolor i kontrast oraz stosując niektóre funkcje retuszu, autor może wywrzeć planowany wpływ na odbiór przekazu przez użytkownika. Warsztaty nie obejmują obszaru mediów online czy social mediów, gdyż zajęcia z tych tematów prowadzone są w szkołach.
W każdym z trzech centrów pracuje ok. 7-8 edukatorów. W większości są to osoby z wykształceniem pedagogicznym jak również osoby wykazujące się pasją i zaangażowaniem, mające umiejętności pedagogiczne oraz posiadające wiedzę z zakresu mediów.
Do zadań praktycznych wykorzystywane są najczęściej komputery z ekranem dotykowym, wyposażone w proste oprogramowanie dedykowane specjalnie Magicznej Dolinie, tak by w łatwy sposób można było dokonać montażu ścieżki filmowej czy dźwiękowej. W studiach wykorzystywany jest sprzęt telewizyjny (nowoczesne kamery, statywy, sprzęt oświetleniowy, blendy, mikroporty) oraz mikrofony, słuchawki radiowe i sprzęt realizacyjny.
W okresie szkolnym Magiczną Dolinę odwiedzają uczniowie szkół, natomiast podczas wakacji organizowane są obozy medialne.
W latach 2014-2019 z zajęć w „Magicznej Dolinie” skorzystało ok. 40 tys. z 67 tys. węgierskich uczniów.
Wizyta w węgierskiej Magicznej Dolinie była okazją do poznania szczegółów funkcjonowania instytucji popularyzującej edukację medialną wśród uczniów i nauczycieli. Służyła zdobyciu wiedzy na temat korzyści z jej działania, oraz otrzymaniu praktycznych wskazówek dotyczących realizacji przedsięwzięcia.
Wszystkie te informacje mogą w przyszłości posłużyć do rozważania powołania podobnej instytucji w Polsce.
Więcej informacji: