Nieunikniona cyfryzacja radiofonii - z-ca Przewodniczącego KRRiT w latach 2010-2016, Witold Graboś
Cyfryzacja radiofonii wywołuje uzasadnione emocje. Po stronie nadawców wiąże się ona z koniecznością nakładów inwestycyjnych i poniesienia kosztów podwójnej emisji (analogowej i cyfrowej) w okresie przejściowym, a także ryzykiem zwiększenia konkurencji rynkowej. Po stronie odbiorców oznacza ona potrzebę wymiany obecnych odbiorników na cyfrowe. Jednakże korzyści nowej technologii z pewnością przeważają nad kosztami, niedogodnościami i rynkowym ryzykiem tej transformacji.
Cyfrowe radio pozwala na efektywną gospodarkę widmem częstotliwości, które w paśmie UKF wyczerpało możliwości rozwoju, oferuje więcej programów bardziej dopasowanych do gustów odbiorców, w dodatku o lepszej jakości dźwięku. W istocie jest to nowe, łatwe w obsłudze medium, dające dostęp nie tylko do wielu programów, ale także do wielu nowych funkcji dotyczących informacji, wiedzy i bezpieczeństwa, a więc poprawiające komfort życia.
Nie bez znaczenia są także aspekty gospodarcze i ekonomiczne: większa ilość programów - to nowe możliwości reklamowe, nowe usługi - to rozwój firm, które będą je świadczyć. Zwiększone koszty nadawców wprowadzających cyfrowe radio mogą być kompensowane tańszą, energooszczędną (a więc bardziej ekologiczną) emisją cyfrowego sygnału. Stąd pomysł szwedzki, by koszty podwójnej emisji pokryć z państwowego kredytu, który byłby spłacany z oszczędności przy wyłącznej emisji cyfrowej.
Proces cyfryzacji radiofonii trwa już od dłuższego czasu. Dotyczy on rejestracji dźwięku, opracowania i zarządzania nim, przechowywania i digitalizacji zbiorów archiwalnych. Cyfrowe radio jest w Internecie i w urządzeniach mobilnych, a programy Polskiego Radia i wielu rozgłośni lokalnych można już odbierać z nadajników naziemnych, których zasięg jest sukcesywnie zwiększany.
Przyszłość cyfrowej radiofonii, niezależnie od wszystkich wątpliwości, wydaje się nieunikniona. Wskazują na to doświadczenia zaawansowanych w procesie wdrażania radia cyfrowego wielu krajów europejskich. Cyfrowe radio jest częścią cyfrowej rzeczywistości, w której rozwija się konwergencja technologii, sieci i usług i faktem staje się Internet rzeczy.
W dyskusji nad przyszłością radiofonii cyfrowej w Polsce wyłaniają się dwie opcje. Pierwszą można by nazwać regulacyjną, czyli taką, w której instytucje państwa określają plan cyfryzacji radiofonii i wdrażają go. Druga – to opcja rynkowa, w której nadawcy sami znajdują ekonomiczne uzasadnienie zmiany technologii i decydują o jej wdrożeniu. Niezależnie od tego, która z nich będzie mieć decydujący wpływ na rozwój radiofonii cyfrowej, niezmiennie konieczne są przygotowania choćby w dziedzinie standardów technicznych, czy projektowania zasięgów cyfrowych.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wypełniając swój ustawowy obowiązek wspierania nowych technologii pragnie, w ramach swoich kompetencji, usprawniać proces implementacji nowej technologii. Temu zadaniu służy roboczy zespół cyfrowego radia skupiający przedstawicieli nadawców i ekspertów z wielu dziedzin i instytucji. Jego celem jest przygotowanie Zielonej Księgi cyfryzacji radia, która będzie rodzajem rekomendacji dla rządu. Liczymy, że pomocna w tej sprawie okaże się ta strona, która w naszych intencjach powinna być miejscem gromadzenia i wymiany informacji oraz wiedzy na temat cyfrowego radia. Zachęcamy do lektury i współpracy.
-