Niewielu użytkowników czyta regulaminy serwisów społecznościowych
24.10.2022
Jedynie 6,5% - użytkowników deklaruje, że czyta regulaminy serwisów społecznościowych. Prawie 60% użytkowników zwykle akceptuje regulaminy bez ich czytania. Co dziesiąty badany nie wie, że istnieją jakiekolwiek systemy kontroli rodzicielskiej, aż 61% je zna, ale nie stosuje.
W 2022 r. Krajowy Instytut Mediów (KIM) zapytał użytkowników o to, czy zapoznają się z regulaminami serwisów społecznościowych przed ich akceptacją i czy stosują systemy kontroli rodzicielskiej. Zbadano też częstotliwość kontaktów i reakcję użytkowników na nieprawdziwie i przesadzone informacje.
Wyniki pokazały, że prawie 60% użytkowników korzystających z serwisów internetowych zwykle akceptuje regulamin nie czytając go (19, 38% - zdecydowanie się zgadza z tym zdaniem , 38,13% – raczej pasuje), a jedynie 6,5% - deklaruje, że czyta regulaminy tych serwisów.
Ponad 61% użytkowników zna, ale nie stosuje „systemów kontroli rodzicielskiej”, służących kontroli odwiedzanych przez dzieci stron internetowych, uruchamianych aplikacji itp., stosuje je 16,8%, a 10,3% w ogóle nie wie o istnieniu takich systemów.
72% respondentów zna, ale nie stosuje „systemów kontroli rodzicielskiej” służących kontroli czasu spędzonego przez dziecko przed komputerem, stosuje je prawie 17 %, a ok. 10% w ogóle o nich nie słyszało.
Badania pokazały też, że 35,9% Polaków, korzystających z internetu w ciągu ostatnich 12 miesięcy, napotkało w sieci treści wideo, które uznało za nieprawdziwe, a 41,5% za przesadzone. Zdecydowanie częściej napotkanie treści identyfikowanych jako fake news deklarują osoby z wyższym wykształceniem (45,3%) oraz mieszkańcy miast średniej wielkości od 100 do 200 tys. mieszkańców (49,4%) oraz miast największych, pow. 200 tyś. (38,0%).
Osoby starsze, w wieku 65 lat i więcej, istotnie rzadziej dostrzegały w internecie treści nieprawdziwe. W ciągu ostatniego roku zidentyfikowała je niespełna 1/3 seniorów, korzystających z internetu (29,7%). Zarówno nieprawdziwe, jak i przesadzone treści internetowe, istotnie częściej dostrzegały natomiast osoby młode, pomiędzy 16 a 29 rokiem życia (odpowiednio 44,2% i 48,8%).
Najbardziej krytyczne wobec treści wideo w Internecie są osoby z wykształceniem wyższym. Odsetek osób, które zetknęły się w internecie w okresie ostatniego roku z treściami ich zdaniem przesadzonymi, wyniósł w tej grupie 50,9%. Takie treści relatywnie częściej napotkali także mieszkańcy miast - najczęściej miast średniej wielkości od 100 do 200 tys. mieszkańców (52,9%). Po zetknięciu się z nieprawdziwą treścią 34,3 % Polaków niczego nie próbowało weryfikować. Jedynie 1,8% zgłosiło podejrzane treści do organizacji sprawdzającej prawdziwość informacji podawanych w internecie.
Badania opublikowane we wrześniu 2022 r. za okres od stycznia do czerwca 2022 r., obejmują gospodarstwa domowe i osoby indywidualne w wieku 16 lat i powyżej.
Przedmiotem Badania Założycielskiego realizowanego przez Krajowy Instytut Mediów są zachowania konsumenckie, obejmujące korzystanie z radia, telewizji i internetu oraz urządzenia, służące do odbioru tych mediów. Badanie ma charakter ciągły, co pozwala na śledzenie zmian w czasie i obserwację trendów. Instytut mierzy i bada zachowania konsumenta w odniesieniu do różnych mediów (radia, telewizji, internetu) jednocześnie i na największą, jak dotąd, skalę w Polsce.