Odpowiedzialne korzystanie z mediów w czasach lockoutu - inicjatywa katalońskiego organu audiowizualnego
18.05.2020
Katalońska Rada Audiowizualna (CAC) rozpoczęła kampanię informacyjną mającą na celu zwalczanie dezinformacji związanej z pandemią COVID-19 i zachęcanie do odpowiedzialnego korzystania z mediów.
Większość mieszkańców krajów europejskich nie może swobodnie i bez ograniczeń przemieszczać się, co powoduje, że znacznie częściej korzystają oni z mediów i są tym samym bardziej narażeni na mogącą się pojawiać w nich dezinformację. W związku z tym, Katalońska Rada Audiowizualna przygotowała kampanię informacyjną zwracającą uwagę na zagrożenia z tym związane.
Od 8 do 26 kwietnia w mediach społecznościowych oraz w TV3 i Catalunya Ràdio w czasie największej oglądalności i słuchalności regularnie nadawane są cztery animowane filmy (z angielskimi napisami) i cztery komunikaty.
Koncentrują się one na dwóch kwestiach:
- dezinformacji - zachęcając użytkowników do sprawdzania źródła, daty i rzetelności wiadomości oraz do polegania wyłącznie na oficjalnych komunikatach;
- zwiększonym korzystaniu „z ekranu” - z hasłami „Bądź sprytny w kwestii czasu oglądania” i „Naucz się podłączać, naucz się odłączać”.
Filmy zalecają m.in.: ustalenie zasad dotyczących korzystania z mediów w domu, tworzenie w domu miejsc do funkcjonowania online i offline oraz podpowiadają, jak chronić prywatność oraz dzieci.
Źródło: EPRA, 22.04, Misinformation and responsible screen use during the covid-19 crisis