W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

"Przegląd Międzynarodowy" : nr 10/2019

W dziesiątym numerze Przeglądu Międzynarodowego można przeczytać m. in. o konsekwencjach Brexitu dla brytyjskiego rynku medialnego, o watykańskiej usłudze streamingowej oraz o raporcie w sprawie niezależności organów regulacyjnych ds. mediów w kontekście implementacji dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych.

Francja

Ile kosztuje platforma streamingowa?

Platforma streamingowa Salto, tworzona przez nadawcę publicznego France Télévisions oraz nadawców komercyjnych TF1 i M6, zamierza potroić środki inwestowane w platformę. Początkowo inwestycja miała kosztować łącznie 45 mln EUR, ale jak donosi gazeta biznesowa Les Echos, kwota ta ma wzrosnąć do 135 mln EUR. W opinii środowisk finansowych jest to i tak stosunkowo niewielka kwota w porównaniu do 350 mln EUR, które zamierza wydać w najbliższym czasie RTL, lub do 400 mln EUR, które ProSieben w połączeniu z Discovery zamierza wydać na niemieckojęzyczną platformę streamingową Joyn. Salto ma zostać udostępnione francuskim abonentom w pierwszym kwartale 2020 roku.

Źródło: Advanced Television, 21.10, Investors triple Salto OTT investment


Ulga dla nadawców

Według francuskiego dziennika Le Figaro, francuski Narodowy Instytut Kinematografii ma nieznacznie obniżyć specjalny podatek nakładany na nadawców, którego celem jest wspieranie kina francuskiego. Podatek może spaść z 5,65% przychodów reklamowych nadawcy do 5,15%.

Jednak w przypadku usług OTT takich jak Netflix, stawka podatku wzrośnie z 2 do 5,15%.Szacuje się, że przy nowych założeniach wkład nadawców telewizyjnych w przyszłym roku może wynieść 150-180 mln EUR, podczas gdy wkład platform OTT może wzrosnąć z obecnych 16 mln EUR do około 40 mln EUR.

Źródło: Advanced Television, 01.10, France trims tax on broadcasters


Hiszpania

Środki na transmisję Igrzysk Olimpijskich w telewizji publicznej

Rząd hiszpański sfinansuje transmisję igrzysk olimpijskich w Tokio w programach telewizyjnych publicznego nadawcy RTVE dotacją państwową w wysokości 60 mln EUR. Dzięki tym środkom RTVE wykupi prawa do transmitowania igrzysk od Discovery, który jest właścicielem praw. Wnioskując o dodatkową dotację, prezes RTVE, Rosa María Mateo argumentowała, że Igrzyska Olimpijskie są wydarzeniem „leżącym w interesie publicznym” i w związku z tym powinny być transmitowane przez telewizję publiczną.

Źródło: Advanced Television, 23.10, €60m subsidy for RTVE to air Olympics


Rosja

Rosja wyłączyła sygnał analogowy

Rosja zakończyła w połowie października przechodzenie na naziemną transmisję cyfrową. Powstała cyfrowa sieć, która obejmuje 5040 stacji nadawczych, z których każda nadaje 20 cyfrowych programów telewizyjnych. Łącznie pokrywają one 17 mln kilometrów kwadratowych i docierają do 98,4% populacji kraju. Stopniowe wyłączanie sygnału analogowego rozpoczęło się w Obwodzie Twerskim 3 grudnia ubiegłego roku. Regionalne programy telewizyjne będą nadal nadawane analogowo.

Źródło: Broadband TV News, 14.10, Russia completes ASO



Wielka Brytania

BBC traci przyszłych abonentów

Według brytyjskiego organu regulacyjnego Ofcom, BBC może nie być w stanie utrzymać się w obecnej formie jeśli nie odzyska młodszych odbiorców, którzy coraz częściej rezygnują z jej usług.W obszernym corocznym raporcie na temat publicznego nadawcy Ofcom podkreśliła, że BBC ogólnie dobrze służy widzom i słuchaczom dzięki szerokiemu zakresowi i jakości swoich programów, a zadowolenie odbiorców z usług świadczonych przez BBC pozostaje wysokie - w porównaniu z innymi nadawcami telewizyjnymi i radiowymi. Jednak jak wielu nadawców, również BBC doświadcza zmian następujących w szybko zmieniającym się krajobrazie medialnym. Korporacja przyznała, że stara się zaangażować i zatrzymać młodszych odbiorców, i stara się temu zaradzić - na przykład uruchamiając BBC Sounds i udostępniając programy na dłużej w usłudze iPlayer.

Ustalenia Ofcom pokazują jednak, że BBC musi zrobić znacznie więcej, aby nawiązać kontakt z dzisiejszymi dziećmi i młodszymi dorosłymi - poprzez odpowiednie, atrakcyjne i dobrze umieszczone treści - w przeciwnym razie może stracić pokolenie potencjalnych płatników abonamentu.

Źródło: Ofcom.org.uk, 24.10, BBC risking lost generation


Niechciane aplikacje

Doroczne badanie Connected Kids przeprowadzone przez firmę MediaCom w 2019 r. ujawniło, w jakim stopniu młodzi ludzie dostrzegają uzależnienie od mediów społecznościowych i zauważają negatywny ich wpływ na swoje życie. Już prawie jedna piąta (18%) nastolatków twierdzi, że usunęła aplikacje społecznościowe ze swoich urządzeń.

Jak zauważają badacze „relacje młodych ludzi z mediami społecznościowymi są złożone. Uwielbiają fakt, że mogą za ich pośrednictwem łączyć się z przyjaciółmi i rodziną, ale presja, jaką odczuwają, aby prezentować określony styl życia lub postać online, jest ogromna; w konsekwencji są bardziej zestresowani aktywnością online i częściej szukają sposobów ograniczenia korzystania z mediów społecznościowych. ”

Źródło: Advanced Television, 09.10, Research: 18% of teens have deleted social media apps

Konsekwencje Brexitu

Widzowie w Wielkiej Brytanii, którzy obecnie korzystają z abonamentów telewizji płatnej zakupionych w innym kraju europejskim, nie będą mogli z nich korzystać, gdy Wielka Brytania opuści Unię Europejską.

Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami konsumenci w Wielkiej Brytanii mogą korzystać z legalnych dekoderów satelitarnych przeznaczonych do użytku w innych krajach Unii Europejskiej.

Jak jednak wynika z aktualnych zaleceń rządowych, po Brexicie korzystanie z odbiorników satelitarnych przeznaczonych dla odbiorców w UE w celu uzyskania dostępu do programu zawartego w programie nadawanym z Wielkiej Brytanii w celu uniknięcia opłat związanych z programem będzie przestępstwem. Tak jest już w przypadku dekoderów satelitarnych przeznaczonych dla odbiorców spoza UE.

Wydaje się, że założeniem przepisów jest powstrzymanie praktyk osób, które subskrybują europejskie usługi, aby uniknąć płacenia wyższej opłaty brytyjskiego dostawcy. Przykładem mogą być wydarzenia sportowe premium, które inny operator oferuje w pakiecie podstawowym - a nawet darmowym - ponieważ  nie są one tak popularne w jego kraju.

Pełne informacje można znaleźć na stronie internetowej rządu Wielkiej Brytanii.

Źródło: Broadband TV News, 20.10, Brexit – use of EU satellite receivers becomes an offence

Program wolny od Brexitu

Sky News ma uruchomić czasowy program, w którym nie wolno mówić o Brexicie, a który będzie nadawany przez pięć godzin każdego wieczora w dni powszednie. Nadawca na swoim głównym kanale będzie nadal relacjonował wydarzenia związane z Brexitem oraz najważniejsze wydarzenia krajowe i międzynarodowe.

Decyzja jest konsekwencją opublikowanego latem badania, z którego wynika, że jedna trzecia ankietowanych całkowicie unika wiadomości, a ponad 70% z nich uważa, że jest to spowodowane  Brexitem.

Jak wyjaśnia kierownictwo stacji: „Brexit to historyczne wydarzenie i nadal będziemy je przedstawiać kompleksowo. Nowy program pozwala ludziom po prostu odpocząć od Brexitu i usłyszeć o problemach z dala od Westminster i Brukseli, opartych na twardym, prawdziwym dziennikarstwie ”.

Źródło: Broadband TV News, 16.10, Sky News launches Brexit-free channel


Watykan

Watykański streaming

W połowie przyszłego roku Watykan ma uruchomić własną usługę streamingową pod nazwą VatiVison. Nowa platforma zostanie uruchomiona w celu strumieniowego przesyłania filmów fabularnych, filmów dokumentalnych i programów zawierających treści religijne. Projekt powstał przy współpracy dwóch włoskich firm: spółki produkcyjnej Officina della Comunicazione z siedzibą w Bergamo, która posiada 75% kapitału VatiVision oraz Vetrya, międzynarodowej grupy z Umbrii, specjalizującej się w rozwoju usług cyfrowych, do której należy pozostałe 25% udziałów.

Officina della Comunicazione od wielu lat współpracuje z CTV (Centro Televisivo Vaticano) założonym w 1983 r. przez Jana Pawła II, które w 2017 r. zmieniło nazwę na Media Watykańskie. Firma ma też bliskie powiązania z Dykasterią ds. Komunikacji Stolicy Apostolskiej. Jak dotąd powstało prawie 50 produkcji, w tym filmów dokumentalnych, fabularnych i seriali, w szczególności przy współpracy z RAI, Discovery, Sky oraz TV2000, siecią audiowizualną włoskiego Episkopatu.

Źródło: Broadband TV News, 18.10, Vatican launches streaming service VatiVision


Włochy

Netflix współfinansuje produkcję włoskich filmów

W związku z otwarciem przez Netflix biura we Włoszech zawiązane zostało wspólne przedsięwzięcie z włoską firmą medialną Mediaset w celu współfinansowania produkcji filmów w tym kraju (miesiąc wcześniej ogłoszona została podobna spółka z Canal+ we Francji). Włoskie przedsięwzięcie obejmuje współfinansowanie siedmiu filmów kręconych we Włoszech przez niezależnych lokalnych filmowców. Filmy będą dostępne na całym świecie w serwisie Netflix od przyszłego roku. Mediaset wyemituje filmy marki Netflix na swoich ogólnodostępnych kanałach we Włoszech 12 miesięcy później.

Źródło: Advanced Television, 10.10, Italy to levy 3% online tax


Wiadomości branżowe

Raport w sprawie niezależności organów regulacyjnych ds. mediów

Europejskie Obserwatorium Audiowizualne opublikowało kolejny raport dotyczący nowej dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych (DAUM) i jej wpływu na regulację mediów w Europie.

Znowelizowana Dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych (DAUM) - główny europejski akt prawny dotyczący mediów - nakłada na państwa członkowskie UE obowiązek wyznaczenia jednego lub większej liczby niezależnych krajowych organów regulacyjnych do nadzorowania sektora mediów audiowizualnych. Organy takie powinny być prawnie odrębne od rządu i funkcjonalnie niezależne od ich nich oraz innych organów publicznych lub prywatnych.

Europejskie Obserwatorium Audiowizualne, wydało, we współpracy naukowej ze swoją instytucją partnerską - Instytutem Prawa Informacji (IViR) Uniwersytetu w Amsterdamie - dogłębną analizę tego, co nowa DAUM będzie oznaczać dla europejskich organów regulacyjnych.

Niezależność organów regulacyjnych ds. mediów audiowizualnych stała się wiążącym obowiązkiem, częściowo w wyniku badania INDIREG („Wskaźniki niezależności i skutecznego funkcjonowania organów regulacyjnych audiowizualnych usług medialnych”) przeprowadzonego w 2011 r. na wniosek Komisji Europejskiej. Celem tego badania był pomiar niezależności organów regulacyjnych w całej Europie przy wykorzystaniu pięciu wskaźników: status i uprawnienia organu; jego niezależność finansowa; autonomia decydentów; zapewnienie profesjonalnie wykwalifikowanych zasobów ludzkich; i wreszcie odpowiedzialność i przejrzystość organu.

Termin wdrożenia znowelizowanej dyrektywy przez wszystkie państwa członkowskie UE upływa 19 września 2020 r. W świetle tej daty w szczegółowym raporcie przybliżono próbkę dziewięciu różnych krajów UE i przedstawiono stan niezależności ich organów regulacyjnych.

Bezpłatny raport można pobrać tutaj.

Źródło: Broadband TV News, 09.10, New report – The independence of media regulatory authorities in Europe
 


Wybór i opracowanie:

Maria Borkowska

{"register":{"columns":[]}}