"Przegląd Międzynarodowy" : nr 2/2018
W drugim numerze tegorocznego Przeglądu Międzynarodowego można przeczytać m.in. o podwyżce abonamentu w Wielkiej Brytanii, problemach Szwecji z reklamą alkoholu nadawaną przez brytyjskie programy zdelokalizowane oraz o nowej usłudze francuskiej telewizji publicznej.
Francja
Nowa usługa publicznego nadawcy
Francuski nadawca publiczny France Télévisions uruchomił nową platformę cyfrową, adresowaną do odbiorców w wieku 18-30 lat i dostępną w mediach społecznościowych. Z budżetem 2 milionów euro, france.tv# ma na celu przyciągnięcie tych widzów, którzy odchodzą od tradycyjnych ekranów telewizyjnych. France.tv# jest dostępna na platformie france.tv, a także na portalach społecznościowych Instagram, YouTube, Twitter i Facebook. Ma oferować treści dostosowane do nielinearnych przyzwyczajeń pokolenia mediów społecznościowych, w tym na przykład oglądania kilku odcinków serialu po kolei. Nowa platforma obejmuje wszystkie gatunki telewizyjne, od dramatów i filmów dokumentalnych po animacje i komedie, ale koncentruje się na tematach dotyczących młodych dorosłych. Nadawca planuje współtworzenie treści z docelową publicznością, biorąc pod uwagę ich komentarze i opinie.
Źródło: Advanced Television, 07.02, France Television’s slash chases social media generation
Gruzja
Nowelizacja ustawy medialnej
Parlament gruziński przyjął nowelizację ustawy o radiofonii i telewizji. Zdaniem ekspertów z Europejskiej Unii Nadawców (EBU), zmiany były konieczne w celu zwiększenia wydajności oraz politycznej i finansowej niezależności nadawcy publicznego GBP. Zgodnie z nowymi przepisami, umowy dotyczące nabywania, opracowywania, produkcji lub koprodukcji treści programowych będą wyłączone z zasad dotyczących zamówień publicznych.
GPB będzie również mógł czerpać dodatkowe dochody z reklam umieszczając je w całym czasie antenowym, za wyjątkiem prime time i wakacji.
Źródło: Broadband TV News, 26.02, EBU, Georgian pubcaster secure legal change
Litwa
Delegalizacja rosyjskiego programu
Litewska Komisja ds. Radia i Telewizji (LRTK) postanowiła zawiesić odbiór rosyjskiego programu RTR Planeta na okres 12 miesięcy. W oświadczeniu regulator stwierdza, że jest to spowodowane wielokrotnymi naruszeniami unijnej dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych i litewskiej ustawy o informacji publicznej. Naruszenia wykryto trzykrotnie w roku 2017 i poddano dokładnej analizie. LRTK zwróciła się do nadawcy i szwedzkiego organu regulacyjnego, który przyznał mu koncesję, a także poinformowała KE o tej sytuacji. Nie otrzymała jednak żadnej odpowiedzi od RTR Planeta, a szwedzka Komisja ds. Radiofonii i telewizji nie ma uprawnień do podjęcia środków, które mogłyby zapewnić, że RTR Planeta nie powtórzy naruszeń. W związku z tym LRTK poleciła dostawcom telewizji kablowej i satelitarnej i dystrybutorom usług internetowych wycofanie RTR Planeta ze swojej oferty.
Źródło: Broadband TV News, 15.02, Lithuania suspends Russian channel
Szwecja
Orzeczenie Komisji Europejskiej: zakaz reklamy alkoholu nie obowiązuje brytyjskich programów kierowanych na szwedzki rynek
Komisja Europejska uznała za niezgodne z prawem europejskim szwedzkie próby nałożenia zakazu reklamowania alkoholu na dwóch nadawców zarejestrowanych w Wielkiej Brytanii, którzy nadają swój program do Szwecji: MTG (kanały TV3, TV6, TV 8) oraz Discovery - właściciel SBS (Kanal 5 and Kanal 9.
Szwedzki organ regulacyjny, Myndigheten för press, radio och TV, poprosił wcześniej swojego brytyjskiego odpowiednika Ofcom, o wywarcie nacisku na obu nadawców. Gdy nie przyniosło to skutku, szwedzka agencja konsumencka (Konsumentverket) powiadomiła Komisję Europejską i Wielką Brytanię, że zamierza podjąć działania zgodnie z art. 4 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych. Konsumentverket argumentował, że nadawcy obchodzą szwedzkie przepisy rejestrując się w Wielkiej Brytanii. Komisja Europejska orzekła, że zakaz byłby w tej sytuacji sprzeczny z dyrektywą. "Dyrektywa AVMSD opiera się na zasadzie kraju pochodzenia, zgodnie z którą nadawcy podlegają wyłącznie przepisom państwa członkowskiego, w którym mają siedzibę, w tym również w przypadku nadawania w innych krajach UE", stwierdziła Komisja w oświadczeniu. „Aby nałożyć taki zakaz na nadawców brytyjskich, Szwecja powinna była udowodnić, zgodnie ze szczególną procedurą zawartą w art. 4 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych, że dani nadawcy ustalili swą siedzibę w Zjednoczonym Królestwie w celu ominięcia przepisów. Ciężar dowodu spoczywa na państwie członkowskim, a Szwecja nie udowodniła obchodzenia przepisów przez inkryminowanych nadawców”. Komisja po raz pierwszy w historii podjęła decyzję na podstawie art. 4 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych. Spory wokół reklam w brytyjskich programach komercyjnych kierowanych do krajów skandynawskich pojawiają się od pewnego czasu. Zgodnie z ostatnim badaniem MAVISE, Wielka Brytania jest najważniejszym centrum usług linearnych i nielinearnych (na żądanie) kierowanych do innych krajów. Szwedzcy prawnicy, podobnie jak wielu innych, oczekują efektów jakie przyniesie Brexit wobec programów zarejestrowanych w Wielkiej Brytanii.
Źródła: Broadband TV News, Sweden cannot stop alcohol ads on UK-based channels, EC.Europa.eu, 31.01, Commission decides that the Swedish intention to impose a ban on alcohol advertising on two UK broadcasters is not compatible with EU rules
Urząd do walki z dezinformacją
W Szwecji ma powstać nowy organ władzy publicznej, którego zadaniem będzie przeciwdziałanie dezinformacji i zwiększanie odporności społeczeństwa na możliwe próby wywierania wpływu. Plany rządu w tej sprawie ogłosił premier podczas corocznej konferencji bezpieczeństwa. Powiedział: „Ważną częścią współczesnej totalnej obrony - jeśli ma być odpowiednia dla zagrożeń naszych czasów - jest obrona psychologiczna (…) punktem wyjścia jest zachowanie swobodnej wymiany informacji w społeczeństwie otwartym, co jest warunkiem naszej demokracji i rządów prawa”.
Według szwedzkiego rządu nowy organ „będzie wspierać zdolności obronne ludności w czasie pokoju i jej zdolność do stawiania oporu podczas wojny, zapewniając, że informacje publiczne mogą być szybko i skutecznie komunikowane nawet w niesprzyjających warunkach, a także identyfikować, analizować i konfrontować próby wywierania wpływu”.
Data rozpoczęcia działalności przez nowy organ nie została jeszcze ustalona.
Źródło: Thelocal, 15.01, Sweden to create new authority tasked with countering disinformation
Wielka Brytania
Kolejna podwyżka opłaty abonamentowej
Jak ogłosił rząd brytyjski, od 1 kwietnia br. abonament telewizyjny wzrośnie ze 147 do 150,50 GBP rocznie. Opłata za korzystanie z treści BBC wzrosła w ubiegłym roku po raz pierwszy od 2010 r. Jej wnoszenie wymagane jest od każdego, kto ogląda lub nagrywa programy telewizyjne, lub też ogląda lub pobiera programy BBC iPlayer, niezależnie od sprzętu jakiego używa. Każda taka osoba wykupuje licencję, która jest podstawą do wnoszenia opłaty abonamentowej. Dotychczasowi abonenci mają otrzymać plan opłat lub przypomnienie odzwierciedlające nową kwotę, w przypadku gdy ich licencja wymaga odnowienia. TV Licensing, podmiot, który pobiera opłatę, poinformuje tych, którzy mają odnowić swoją licencję w marcu, aby zapłacili na czas, tak aby objęła ich obecna stawka 147 GBP. Osoby kupujące nowe licencje przed 1 kwietnia również zapłacą bieżącą kwotę.
Źródło: The Guardian, 22.02, Television fee rises for second year running
Wybór i opracowanie:
Maria Borkowska