W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

"Przegląd Międzynarodowy" : nr 2/2019

W drugim numerze tegorocznego Przeglądu Międzynarodowego można przeczytać o rosnących kwotach przeznaczanych przez widzów na oglądanie wideo w Szwecji i Wielkiej Brytanii, o spotkaniu nadawców publicznych i komercyjnych z przewodniczącym Parlamentu Europejskiego oraz o decyzji łotewskiego organu regulacyjnego związanej z przeciwdziałaniem mowie nienawiści w mediach. Miłej lektury!

Unia Europejska

Nadawcy apelują o regulacje wobec platform

Przedstawiciele nadawców publicznych i komercyjnych spotkali się 19 lutego br. z przewodniczącym Parlamentu Europejskiego Antonio Tajanim. Podkreślali, jak ważne jest podjęcie działań mających na celu zapewnienie obywatelom łatwego dostępu do wiarygodnych informacji w związku z coraz większym uzależnieniem europejskich mediów od niedostatecznie regulowanych globalnych platform internetowych.

Stowarzyszenie Telewizji Komercyjnych w Europie (ACT) i Europejska Unia Nadawców (EBU) wezwały instytucje europejskie do uruchomienia oceny roli i zakresu odpowiedzialności platform oraz zajęcia się zaburzeniami informacyjnymi i stworzenia odpowiednich warunków dla odpowiedzialnego, niezależnego dziennikarstwa.

W związku z tym, że „dezinformacja internetowa jest najbardziej widocznym elementem szerszego zaburzenia informacyjnego, konieczna jest zdecydowana reakcja w tej sprawie ze strony zarówno branży jak i rządów, a jednocześnie niezbędne jest znalezienie równowagi, która pozwoli uniknąć cenzury. Formy walki z dezinformacją nie powinny uciszać głosów krytycznych ani podważać pluralizmu. Oznacza to określenie reguł dla platform internetowych, tak jak ma to miejsce w wielu sektorach w całej UE, w tym w telewizji”.

Źródło: Advanced Television, 20.02, Euro broadcasters call for online platform regulation

 

Hiszpania

Zmiana parametrów NTC

Rząd hiszpański przeznaczy 172 mln EUR na pomoc w dostrojeniu anten w drugiej migracji naziemnej telewizji cyfrowej. 150 mln EUR zostanie przeznaczone dla społeczności lokalnych na sfinansowanie dostrojenia anten a 22 mln EUR dla operatorów w celu pokrycia kosztów jednoczesnego nadawania w obu pasmach (simulcastu).

Zgodnie z nowym planem NTC nadawcy muszą uwolnić obecne pasmo 694-790 MHz na rzecz usług 5G i korzystać z pasma 470-694 MHz. Nadawcy będą korzystali tak samo jak obecne z 8 cyfrowych multipleksów zachowując zasięg ogólnokrajowy i regionalny - ale muszą przejść na HD przed 1 stycznia 2023.

Termin przestrojenia anten hiszpańskich gospodarstw domowych upływa w czerwcu 2020 r.

Źródło: Advanced Television, 27.02, Spain finally grants EUR 127m for DTT migration

 

Łotwa

Zakaz retransmisji rosyjskiego programu

Łotewska Narodowa Rada ds. Mediów Elektronicznych (NEPLP) wydała trzymiesięczny zakaz retransmisji rosyjskiego programu Rossija RTR. W oświadczeniu poinformowała o wykryciu w jego audycjach „nieprawidłowości”, które obejmowały mowę nienawiści i podżeganie do wojny. Mimo że odnosiły się one do Ukrainy, a nie do Łotwy, NEPLP twierdzi, że jest to nieistotne, ponieważ jest niezgodne z prawem. W związku z tym, że Rossija RTR jest zarejestrowana w Szwecji, NEPLP wysłała powiadomienia do KE i szwedzkiego organu regulacyjnego. Ponadto wezwała do wprowadzenia zmian w pakiecie telewizyjnym dystrybuowanym przez operatora telekomunikacyjnego Lattelecom, tak aby był on zrównoważony i odpowiadał "interesom bezpieczeństwa narodowego".

Źródło: Broadband TV News, 01.02, Latvia bans Russian channel

 

Niemcy

Niemieckie koncesje dla Discovery

W związku z tym, że koncesje wydane przez brytyjski Ofcom nie mogą już być podstawą prawną do dystrybucji w Europie z powodu zbliżającego się wycofania Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej (Brexit), Discovery postanowiło rozszerzyć swoją obecną lokalizację w Monachium i złożyło w BLM wniosek o nowe koncesje na programy adresowane do krajów skandynawskich. Bawarski organ regulacyjny ds. mediów BLM udzielił koncesji Discovery Communications Deutschland na 19 programów telewizyjnych kierowanych na Danię, Finlandię, Norwegię i Szwecję.

Mimo że programy nie będą nadawane w Niemczech, ale w innych krajach członkowskich UE i w Norwegii (członek Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu), bawarski organ regulacyjny jest właściwy dla wydania tych koncesji, bo główna siedziba Discovery znajduje się w Monachium, a decyzje redakcyjne podejmowane są również w stolicy Bawarii.

Źródło: Broadband TV News, 14.02, Brexit: Discovery receives German licences

 

Szwecja

Szwedzi wydają coraz więcej na usługi medialne

W opublikowanej niedawno analizie firmy Mediavision wykazano, że wydatki gospodarstw domowych na abonamenty w mediach wzrosły w 2018 r. o blisko 20 proc. Wideo stanowi dwie trzecie tych wydatków, z czego cyfrowa płatna telewizja w dalszym ciągu stanowi większość. Jednak najszybciej rosną kwoty przeznaczane na usługi wideo oparte na subskrypcji (SVOD), takie jak Netflix, Viaplay, HBO Nordic. W 2018 r. wydatki na SVOD wzrosły o 44% w porównaniu do poprzedniego roku, co stanowi wzrost o średnio 30 SEK na gospodarstwo domowe. Rosną również wydatki na usługi związane ze streamingiem muzyki.

Źródło: Broadband TV News, 08.02, Mediavision: Swedish household media spend on the rise

 

Wielka Brytania

Ile kosztuje wymarzony pakiet telewizyjny?

Jak wynika z badania firmy Amdocs, która przeprowadziła ankietę wśród tysiąca osób, blisko trzy czwarte (70%) brytyjskich widzów nie jest zadowolonych z oferty telewizji i wideo, do których mają obecnie dostęp, mimo że łącznie średnio płacą 47 GBP miesięcznie za abonament telewizyjny, filmowy i wideo. Aby uzyskać dostęp do programów telewizyjnych, filmów i transmisji sportowych na żywo, które chcą oglądać regularnie, widzowie szacują, że będą musieli znacznie zwiększyć kwotę, którą wydają obecnie, nawet do 74 GBP miesięcznie czyli 888 GBP rocznie.

Dwie trzecie ankietowanych (64%) stwierdziło, że byliby zadowoleni z porzucenia swoich obecnych dostawców, gdyby „doskonały pakiet” zawierający wszystkie preferowane treści był dostępny w pojedynczej ofercie. Obecnie brytyjski konsument korzysta średnio z dwóch subskrypcji.

Uczestnicy badania ujawnili również rodzaje treści, które chcieliby mieć w takim doskonałym, spersonalizowanym pakiecie:

· dla 85% powinny tam być seriale telewizyjne. Może to dotyczyć „Gry o Tron”, co do której jeden na sześciu konsumentów przyznał, że nie może bez niej żyć.

· 73% chciałoby mieć dostęp do koncertów i wydarzeń na żywo.

· 68% - dostęp do wszystkich rozgrywek sportowych jednej konkretnej drużyny.

· 18% włączyłoby dostęp do rozszerzonych treści AR i VR w filmach i audycjach telewizyjnych.

Ponad połowa konsumentów byłaby gotowa na otrzymywanie większej ilości reklam, gdyby  reklamowane produkty i branże były dopasowane do ich preferencji.

Źródło: Broadband TV News, 08.02, Research: UK consumers not getting enough from TV services

 

Wiadomości branżowe

Kanał piłkarski UEFA

Europejska federacja piłkarska UEFA zamierza w ciągu najbliższych sześciu miesięcy uruchomić własną usługę telewizyjną na platformie cyfrowej. W momencie uruchomienia platforma najprawdopodobniej nie będzie dostępna dla kibiców w Europie i Ameryce Północnej – a w każdym razie prawa do transmisji rozgrywek Ligi Mistrzów i Ligi Europy zostaną powiązane z lokalnymi nadawcami na tych terytoriach, co może być bardziej zyskowne w perspektywie średnioterminowej.

Platforma zostanie uruchomiona przed sezonem 2019/20.

Źródło: Broadband TV News, 08.02, UEFA to launch OTT channel

 

Disney rośnie w siłę

Firma Disney kończy współpracę z Netflix, aby uruchomić własną usługę streamingową D2C Disney+, oferując własne filmy i oryginalne programy. Na platformie znajdą się treści Star Wars, Marvel oraz klasyczne filmy Disney, a także tytuły pozyskane dzięki przejęciu za 71,3 mld USD Twenty-First Century Fox. Poza planowaną usługą Disney+, Disney prowadzi również kanał sportowy ESPN+ i jest udziałowcem w Hulu. Po zakończeniu przejmowania Foxa, będzie również właścicielem 60% usługi D2C Hulu i planuje pozyskać pozostałe 40% z Comcast i Warnermedia. Z chwilą uruchomienia platforma Disney+ będzie oferować ponad 5 tys. godzin filmów fabularnych i programów telewizyjnych, około 7 tys. odcinków telewizyjnych i 500 filmów.

Źródło: Broadband TV News, 08.02, Disney expects to take a 150 million hit as it cuts ties with Netflix

 

Wybór i opracowanie:

Maria Borkowska

{"register":{"columns":[]}}