"Przegląd Międzynarodowy": nr 9/2019
W dziewiątym wydaniu Przeglądu Międzynarodowego znaleźć można kolejne informacje na temat przygotowywanej we Francji reformy systemu audiowizualnego, rozważanej reformy mediów publicznych w Wielkiej Brytanii, a także przeczytać o kampanii reklamowej adresowanej do … psów.
Francja
Reforma audiowizualna coraz bliżej
Zapowiadana od pewnego czasu reforma audiowizualna we Francji przewiduje m.in. wprowadzenie wymogu inwestowania w produkcję lokalnych treści przez platformy OTT. Zobowiązanie takie ma być warunkiem obecności platform na francuskim rynku medialnym, a jego celem jest stworzenie warunków dla skutecznej konkurencji między podmiotami francuskimi a światowymi gigantami medialnymi. Według zapowiedzi, zarówno nadawcy jak i platformy będą zobowiązani do inwestowania w produkcje francuskie i europejskie co najmniej 16% dochodu.
Ministerstwo kultury rozważa ponadto skrócenie obowiązującego okresu między premierą kinową a udostępnieniem filmu na platformie SVoD. Dotychczas wynosił on 30 miesięcy. Z kolei nadawcy uzyskają możliwość zwiększenia swojej aktywności w przypadku produkcji własnych, wzbogacając katalog oryginalnych audycji. Będą oni mogli także nadawać więcej filmów, niż jest to obecnie dozwolone - do 244 rocznie w porównaniu do dotychczasowych 192.
Ponadto, planowana jest również reforma zasad reklamowych, która umożliwi nadawcom telewizyjnym geolokalizację reklam w różnych miastach przez określony czas, a także zwiększenie liczby przerw reklamowych w audycjach.
Organ regulacyjny CSA, który ma połączyć się z Hadopi (Haute autorité pour la diffusion des œuvres et la protection des droits sur Internet), organem właściwym w dziedzinie ochrony praw autorskich w sieci, rozszerzy swój zakres na komunikację cyfrową, w tym na negocjacje z platformami.
Ostateczny projekt ustawy ma zostać przedstawiony Radzie Ministrów tej jesieni, zanim w styczniu zostanie poddany pod głosowanie parlamentarne.
Źródło: Advanced Television, 03.09, OTT platforms: “No investment in local creation – no streaming in France”.
Hiszpania
Uruchomienie systemu refundacji kosztów uwolnienia pasma 700 MHz
Od 26 września br. Hiszpanie mogą ubiegać się o dofinansowanie z tytułu kosztów dostosowania anten do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej, w związku ze zbliżającą się tzw. drugą migracją cyfrową, wynikającą z konieczności uwolnienia pasma 700 MHz dla usług 5G. Zmiana obejmie około 850 tys. budynków wyposażonych w anteny komunalne, a cała operacja ma zakończyć się do czerwca 2020 r. Rząd przeznaczył na ten cel 145 mln EUR.
Kwota dofinansowania wyniesie od 104,3 do 677,95 EUR na budynek, w zależności od istniejącej infrastruktury NTC. Migracja nie wpłynie na domy z anteną indywidualną - w ich przypadku konieczne będzie jedynie przestrojenie.
Źródło: Advanced Television, 23.09, Spain’s DTT aid kicks off this week
Portugalia
Rosnąca popularność usług streamingowych
Według badania firmy Marktest, w połowie 2019 r. usługi streamingowe subskrybowało około 1,5 mln Portugalczyków. Wielkość ta odpowiada 16,8% populacji kraju powyżej 15 roku życia.
Wskaźnik penetracji takich usług jest podzielony głównie ze względu na wiek i grupę społeczną. Podczas gdy 39,4% młodych ludzi deklaruje, że jest ich użytkownikami, liczba ta spada do zaledwie 1,1% wśród osób starszych.
Badanie wykazało również, że wśród portugalskich subskrybentów najpopularniejszą usługą streamingową jest Netflix. Inni gracze na tym rynku to HBO, Amazon, Fox Play, AXN Now, RTP Play, NOS Play i Q Play, a także inne, w tym Disney+ i Apple TV+.
Źródło: Advanced Television, 30.08, Portugal: 1,5 m subscribe to streaming services
Turcja
Netflix ubiega się o turecką koncesję
Netflix złożył wniosek o koncesję na kontynuowanie działalności w Turcji zgodnie z nowymi zasadami nadawania online, które wzbudziły obawy o potencjalną cenzurę.
W sierpniu br. Turcja przyznała organowi regulacyjnemu ds. radia i telewizji (RTUK) nadzór nad wszystkimi treściami online, w tym platformami streamingowymi i serwisami informacyjnymi, co wywołało obawy, że państwo zamierza zacieśnić kontrolę nad mediami. Nowe warunki koncesji obejmują płacenie podatku w wymiarze 0,5% dochodów generowanych w kraju.
Wnioski o koncesje złożyło również ponad 600 podmiotów, w tym lokalne platformy streamingowe Puhu TV i Blu TV.
Netflix posiada w Turcji około 1,5 mln abonentów, docierając obecnie do zaledwie 10% krajowych gospodarstw domowych oferujących łącza szerokopasmowe, dzięki czemu rynek turecki jest cennym źródłem nowych abonentów.
Nowe przepisy przewidują, że aby móc kontynuować działalność w Turcji, dostawcy treści powinni otrzymać odnowioną koncesję i przestrzegać wytycznych RTUK. Jeśli nie zastosują się do nich, będą mieli 30 dni na zmianę treści lub ich koncesja zostanie zawieszone na trzy miesiące, a następnie na potencjalną zmianę.
Krytycy twierdzą, że posunięcie to pozwoli rządowi zacieśnić kontrolę nad tureckimi mediami, które w dużej mierze są własnością lub są kontrolowane przez zwolenników prezydenta Recepa Erdogana i jego rządzącej partii AK.
Źródło: Advanced Television, 04.09, Turkey: Netflix applies for licence under new rules
Ukraina
Sąd zdecyduje w sprawie koncesji „Newsone”
Ukraiński organ regulacyjny ds. mediów zwrócił się do sądu o cofnięcie koncesji telewizji satelitarnej Newsone. W oświadczeniu napisano, że wniosek wynika z licznych i powtarzających się naruszeń ustawodawstwa krajowego dotyczących podżegania do nienawiści narodowej, rasowej i religijnej. Cytowanych jest także szereg wypowiedzi w Newsone podobnych do „oficjalnego stanowiska politycznego i propagandowego Federacji Rosyjskiej”. Rada podkreśliła, że nie zakazała nadawania programu i nie cofnęła koncesji. Ostateczna decyzja, czy to należy zrobić, zostanie podjęta przez sąd.
Źródło: Broadband TV News, 06.09, Ukrainian regulator acts against Newsone
Wielka Brytania
Minister kultury o reformie mediów publicznych i sporcie kobiet
Minister kultury, mediów i sportu Wielkiej Brytanii, Nicky Morgan, nalega, aby największe wydarzenia w sporcie kobiecym znalazły się na liście „ważnych wydarzeń” w ogólnodostępnej telewizji. Zwróciła się w tej sprawie o opinie do odpowiednich posiadaczy praw. Minister Morgan zachęca także nadawców publicznych i komercyjnych, aby podejmowali działania na rzecz zabezpieczenia swojej przyszłości, współpracując i dostosowując się do zmian, tak jak robią to ich międzynarodowi rywale, np. Netflix i Amazon.
Wezwała Ofcom, organ regulacyjny ds. mediów, do „poważnego zastanowienia się” w nadchodzącym przeglądzie mediów publicznych, mówiąc, że konieczna może być ambitna reforma regulacyjna odzwierciedlająca zmieniający się sektor. Powiedziała m. in.: „Musimy upewnić się, że regulacje - z których wiele opracowano w erze analogowej - są dostosowane do ery cyfrowej i nowych sposobów, w jakie ludzie oglądają i produkują programy […]. Chcę, aby nadchodzący przegląd Ofcom’u pomógł nam zastanowić się, w jaki sposób regulacje mogą zapewnić, by nasi ukochani nadawcy publiczni mogli nadal być bijącym sercem naszego krajobrazu telewizyjnego w nadchodzących latach”.
Źródło: Advanced Television, 19.09, Culture Secretary calls for PSB co-operation
Włochy
Co z podatkami Netflixa?
Według doniesień prasowych prokuratura w Mediolanie wszczęła dochodzenie w sprawie możliwego unikania podatków przez Netflix we Włoszech.
Według Il Corriere de la Sera, Straż Finansowa z Mediolanu prowadzi dochodzenie w związku z tym, że treści Netflix są rozproszone w całym kraju przez sieci zarządzane przez dostawców usług opłacanych przez giganta SVoD, a Netflix korzysta wyłącznie z serwerów i komputerów, które przetwarzają zawartość i algorytmy, które zapewniają komfort korzystania z serwisu i profilują użytkowników usługi. Gazeta przytacza pogląd badaczy, że z faktu korzystania przez Netflix z infrastruktury wynika, że ma on fizyczną infrastrukturę w kraju, w którym streamer ma około 1,4 miliona klientów. Wiadomość o włoskim dochodzeniu pojawia się w czasie, gdy The Guardian donosi, że rząd Wielkiej Brytanii w ubiegłym roku przekazał Netflixowi 57 tys. EUR w formie ulgi podatkowej, mimo że jego dochody szacuje się na 700 mln GBP z działalności subskrypcyjnej na rynku brytyjskim, według danych Ampere Analysis.
Na podstawie dokumentacji finansowej Netflixa w Wielkiej Brytanii odnotowano przychody w wysokości 48 mln EUR a zyski przed opodatkowaniem wynosiły 2,3 mln EUR, ponieważ opłaty subskrypcyjne są płacone za pośrednictwem europejskiej centrali w Holandii.
Ulga podatkowa Netflix wynika z inwestycji w produkcję w Wielkiej Brytanii. Firma niedawno wydzierżawiła większość Shepperton Studios w ramach 10-letniej umowy.
Źródło: DigitalTV Europe, 03.10, Italian authorities launch tax probe into Netflix
Wiadomości branżowe
Kampania reklamowa adresowana do psów
Aplikacja do śledzenia aktywności psów (PitPat) rozpoczyna pierwszą telewizyjną kampanię reklamową zaprojektowaną specjalnie w celu przyciągnięcia uwagi psów. 30-sekundowy film zawiera sekwencję bodźców zaprojektowanych tak, aby pobudzać psy w oczekiwaniu na zabawę na świeżym powietrzu. W miarę, jak fabuła się rozwija, staje się jasne, że nie tylko psy uwielbiają spacery z PitPat, ale także ich właściciele - wszystko dzięki punktom, korzyściom i nagrodom, które otrzymują za utrzymanie zwierząt domowych w dobrej kondycji.
Reklama będzie wyświetlana do początku 2020 r na wszystkich kanałach UKTV1 - Alibi, Dave, Drama, Eden, Gold i Yesterday. Kampania ma kosztować ok. 1 mln GBP, korzystając z czasu antenowego za pośrednictwem funduszu innowacji UKTV, UKTV Ventures.
Źródło: Advanced Television, 16.09, PitPat launches commercial targeting dogs on UKTV
Wybór i opracowanie:
Maria Borkowska