Radio jest użytkowanym medium przez ponad 80% Polaków
21.07.2022
Z raportu KIM o charakterystyce słuchania radia wynika, że radio jest powszechnym medium, z którego korzystania w ciągu ostatniego miesiąca deklaruje ponad 80% Polaków.
Medium to towarzyszy nam praktycznie przez cały dzień. We wczesnych godzinach porannych od 6:00 do 9:00, a potem między godziną 9:00 a 12:00 radia słucha ponad 40% osób w wieku 15 lat i więcej. W godzinach popołudniowych 16:00-19:00 radio nadal słuchane jest przez ponad 30% odbiorców.
Radia słuchamy głównie poza domem – 50% słuchaczy deklaruje korzystanie z radia w samochodzie, a 16% - w pracy. W domu słucha radia 42%, korzystających z tego medium.
Radio jest odbierane przede wszystkim na tradycyjnym odbiorniku – jego wykorzystanie deklaruje 45% słuchaczy. Na tle ogółu wyróżniają się mężczyźni słuchający radia głównie w samochodzie - 55%. Wśród kobiet poziom wykorzystania radia samochodowego jest dużo mniejszy i wynosi 39%.
Tradycyjny radioodbiornik wybierany jest najchętniej przez osoby starsze. Z danych wynika, że po 65 roku życia jest to 76%, a im osoby są starsze tym ten odsetek rośnie i u osób 70+ wynosi 81%. W najstarszej objętej badaniem grupie tj. wśród osób 75 lat i więcej odstetek ten stanowi 86%.
Telefony komórkowe jako narzędzie do odbioru radia są nieco bardziej powszechne wśród mężczyzn - 9%; a w grupie kobiet – 7%. W podziale ze względu na wiek, wyróżniają się pod względem wykorzystania smartfona do odbioru radia osoby w wieku 30-49 lat -10%.
„Sposób konsumpcji treści nadawanych przez rozgłośnie radiowe dopasowany jest do stylu życia i mobilności słuchacza. Młodsi, bardziej obyci technologicznie słuchacze korzystają z treści w sposób nieograniczony na dowolnych dostępnych urządzeniach. Słuchanie radia w samochodzie wiąże się z czasem jaki poświęcamy na przemieszczanie się. Radio stanowi wtedy odskocznie od rutyny korka, czy pokonywania codziennie tej samej trasy. Osoby starsze tj. powyżej 65 roku życia słuchają radia w sposób tradycyjny, czyli taki do jakiego przywykły i jaki jest dla nich bezpieczny. W tej grupie radio niejednokrotnie jest wypełnieniem ciszy w domu. Ciekawą grupą są z kolei kobiety, które chętniej wybierają słuchanie radia na odbiorniku i raczej słuchają w domu, czy w pracy. Z prowadzonych w grudniu badań jakościowych wiemy, że kobiety słuchają radia aby dobrze się nastroić do czekających na nie zadań”. – komentuje Monika Zielenkiewicz, Ekspert ds. badań jakościowych w KIM
Badanie Treści Audio przeprowadzono w okresie luty-kwiecień 2022. Badanie ma charakter ciągły a jego wyniki są cyklicznie publikowane na stronie Krajowego Instytutu Mediów https://kim.gov.pl/wyniki-badan/