Rozporządzenie w sprawie udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami wzroku oraz słuchu w programach telewizyjnych
Przedmiotem przeprowadzonych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji konsultacji społecznych był projekt rozporządzenia w sprawie udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami wzroku oraz słuchu w programach telewizyjnych.
Projekty rozporządzeń zostały opublikowane 25 lutego 2022 r. na stronie internetowej KRRiT:
Termin nadsyłania uwag do KRRiT (na adres: monitoring@krrit.gov.pl) upłynął 11 marca 2022 r.
Do KRRiT wpłynęło 127 opinii od :
- 113 osób fizycznych, przy czym wszystkie były powieleniem tych samych kwestii; w tym 12 uwag zostało przesłanych także po terminie, tj. w dniu 12 marca 2022 r.
- 14 następujących podmiotów:
- Rzecznik Praw Obywatelskich, al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa
- Polska Izba Komunikacji Elektronicznej, ul. Przemysłowa 30, 00-045 Warszawa
- Stowarzyszenie Głuchych „Galicja”, ul. Langiewicza 7/55, 35-500 Sanok – uwagi przesłane po terminie, tj. w dniu 13 marca 2022 r.
- Polska Federacja Głuchych, ul. Tadeusza Rejtana 4/40, 02-516 Warszawa – uwagi przesłane po terminie, tj. w dniu 13 marca 2022 r.
- Instytut Spraw Głuchych, ul. Belgijska 14/4, 02-511 Warszawa
- Polska Rada Języka Migowego
- Polski Związek Głuchych, ul. Białostocka 4, 03-741 Warszawa
- Fundacja Kultury Bez Barier, Batalionów Chłopskich 76/70, 01-308 Warszawa
- Canal+ Polska S.A., Al. Gen. W. Sikorskiego 9, 02-758 Warszawa
- Związek Pracodawców Prywatnych Mediów, ul. Zbyszka Cybulskiego 3, 00-727 Warszawa
- Stowarzyszenie Tłumaczy Polskiego Języka Migowego, ul. Wrzeciono 8a/52, 01-961 Warszawa
- Fundacja Na Rzecz Rozwoju Audiodeskrypcji „Katarynka”, ul. Grabiszyńska 241E,53-234 Wrocław
- Grupa niezależnych ekspertów AKCES – Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu,
- TV Trwam, ul. Św. Józefa 23/35, 87-100 Toruń
Uwagi pozytywne :
- kierunek zmian – projekt uwzględnia zapowiadane wcześniej uelastycznienie realizacji obowiązków nałożonych na nadawców;
- zastosowanie alternatywy przy udogodnieniach dla osób z niepełnosprawnościami słuchu (spójnik „lub”) – pozwoli to nadawcom realizować nałożone na nich obowiązki, jednak z uwzględnieniem własnych możliwości technicznych;
Uwagi krytyczne:
- obniżenie udziału audycji z udogodnieniami w programach publicystyczno-informacyjnych – uwaga nieuwzględniona;
- brak uregulowania kwestii dotyczącej przekazywania informacji w sytuacjach kryzysowych bez udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami – uwaga nieuwzględniona, kwestia uregulowana w art. 18a ust. 1a ustawy o radiofonii i telewizji;
- definicja tłumaczenia na język migowy jako tłumaczenia dokonanego przez tłumacza języka migowego wpisanego do rejestru tłumaczy polskiego języka migowego – przywrócono zapis obowiązujący w rozporządzeniu KRRiT z dnia z dnia 15 listopada 2018 r. (Dz.U. poz. 2261);
- brak uregulowania w rozporządzeniu wymogu dotyczącego wielkości tłumacza języka migowego – uwaga nieuwzględniona, brak delegacji ustawowej;
- łączne potraktowanie udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami słuchu, czyli napisów dla niesłyszących i tłumaczenia na język migowy – uwaga nieuwzględniona;
- brak obowiązku informowania o audycji z udogodnieniami, która jest emitowana równolegle z tą samą audycją bez udogodnienia na bardziej popularnym kanale – uwaga nieuwzględniona;
- kierunek zaproponowanych zmian jako niezgodnych z duchem pkt 1 art. 7 dyrektywy audiowizualnej i jako naruszających przyjętą w dyrektywie zasadę ciągłości oraz wymóg stopniowego podnoszenia dostępności – uwaga nieuwzględniona, art. 7 dyrektywy został
w całości transponowany do krajowego porządku prawnego; - rozszerzenie obowiązku nadawania audycji z udogodnieniami na całą dobę – uwaga nieuwzględniona, dotychczasowy przepis zobowiązywał nadawców do zamieszczania audycji z udogodnieniami w godzinach 5.00-3.00, czyli wyłączał z dobowego czasu tylko 2 godziny nie gwarantując przy tym obecności udogodnień w porach największej oglądalności;
Uwagi techniczne :
- wyróżnienie w par. 7. tylko udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami słuchu, co może powodować mylne interpretacje tego zapisu, gdzie wprost zostało wskazane, że wyjątek ten odnosi się do wyodrębnionej na wstępie grupy osób z niepełnosprawnościami słuchu – uwaga uwzględniona;
- sformułowanie w par. 10, w którym powinny być określone rodzaje programów, których nadawcy nie są obowiązani do wprowadzania udogodnień, a nie grupa nadawców zwolnionych z tego obowiązku – uwaga uwzględniona;
- nadmiarowa treść w par. 12 ust. 1 pkt 4, fragment po przecinku – uwaga uwzględniona;
- wprowadzenie co najmniej 14-dniowego okresu vacatio legis – uwaga nieuwzględniona;