W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Samoregulacja jako przykład wspierania edukacji medialnej przez KRRiT

21.02.2021

18 stycznia 2020 r. odbyła się konferencja prasowa Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji i Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, z udziałem Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska oraz Polskiej Federacji Producentów Żywności, podczas której zostały zaprezentowane wyniki monitoringów w zakresie ochrony dzieci przed szkodliwymi treściami rozpowszechnianymi w telewizji i w Internecie.

Działania na rzecz ochrony dzieci w usługach audiowizualnych KRRiT traktuje jako wkład w upowszechnianie krytycznego odbioru mediów (edukacja medialna), co stanowi jedno z ustawowych zadań regulatora. Popularyzacja wiedzy o skutecznych narzędziach chroniących małoletnich służy podnoszeniu ogólnej świadomości użytkowników w zakresie odbioru przekazów medialnych.
Zgodnie z art. 6 ustawy o radiofonii i telewizji do zadań KRRiT należy inicjowanie i wspieranie samoregulacji i współregulacji w zakresie dostarczania usług medialnych. W latach 2014 -2020 zostały przyjęte samoregulacje, których stosowanie KRRiT postrzega nie tylko jako przykład dobrych praktyk w zakresie ochrony małoletnich przed szkodliwymi treściami w telewizji i Internecie, ale także jako element szeroko pojętej edukacji medialnej dzieci, młodzieży oraz rodziców, opiekunów czy pedagogów.

W 2014 r. przedsiębiorcy dostarczający treści audiowizualne przez Internet zrzeszeni w IAB Polska przyjęli Kodeks dobrych praktyk w sprawie szczegółowych zasad ochrony małoletnich w audiowizualnych usługach medialnych na żądanie. Zgodnie z jego zapisami, które stanowią doprecyzowanie art. 47e ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, publiczne udostępnianie usługi na żądanie, w ramach której dostępne w katalogu treści  są nieodpowiednie dla małoletnich odbiorców, może odbywać się tylko i wyłącznie przy zastosowaniu zabezpieczeń technicznych lub innych odpowiednich środków.

Departament Monitoringu Biura KRRiT objął monitoringiem 352 audycje i przekazy (zwiastuny) udostępniane w serwisach VoD.

Na podstawie przeprowadzonej analizy, w siedmiu przypadkach stwierdzono niezgodność zabezpieczenia technicznego audycji z art. 47e ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, oraz doprecyzowującymi jego treść postanowieniami Kodeksu dobrych praktyk w sprawie szczegółowych zasad ochrony małoletnich w audiowizualnych usługach medialnych na żądanie.
Oznacza to, że skuteczność samoregulacji w odniesieniu do zbadanej próby wyniosła 98% i jest zauważalnie wyższa niż w poprzednich monitoringach weryfikujących jej skuteczność – w poprzednich badaniach oscylowała wokół 90%.

Podobną skutecznością cechuje się realizacja zobowiązań wynikająca z przyjętego przez dostawców usług medialnych w 2019 r. aktu samoregulacji Karta Ochrony Dzieci w Reklamie.

Samoregulacja, w zgodzie z art. 18 ust. 1, 3 i 5 urt, ma chronić dzieci jako adresatów przekazów reklamowych. Ma również przyczyniać się do ograniczenia nieuzasadnionej, niezwiązanej z naturą produktu oraz z koncepcją przekazu reklamowego ekspozycji aktorów dziecięcych występujących w reklamach. Karta Ochrony Dzieci w Reklamie reguluje ochronę najmłodszych przed przekazami zawierającymi treści podważające autorytet rodziców czy opiekunów, dyskryminujące ze względu na status materialny, czy też zawierające podteksty seksualne. Karta określa również sposób, w jaki powinni być traktowani małoletni aktorzy w procesie produkcji reklam i jakich sytuacji należy unikać w trosce o ich bezpieczeństwo.

Analizą objęto kilkadziesiąt programów telewizyjnych, zarówno uniwersalnych, jak i  wyspecjalizowanych, a także kilkanaście polskich serwisów VoD, od niszowych po najbardziej popularne. Łącznie monitoringowi poddano ponad 2 mln wyemitowanych przekazów handlowych.
Wyniki monitoringu wskazują, że w zdecydowanej większości reklam adresowanych do dzieci lub z ich udziałem, nie doszło do naruszenia postanowień Karty (99,96%). Wątpliwości wzbudziły jedynie dwie reklamy telewizyjne promujące nową kolekcję butów dla dzieci oraz pożyczki gotówkowe.  W  analizowanych serwisach VoD nie stwierdzono naruszeń Karty.

KRRiT objęła też monitoringiem skuteczność Porozumienia nadawców telewizyjnych w zakresie reklamy żywności skierowanej do dzieci poniżej 12 roku życia, które weszło w życie 1 stycznia
2015 r. Wyniki pokazały, że przyniosło ono zaskakująco pozytywne efekty, m.in. programów dla dzieci zniknęły reklamy słodyczy i słonych przekąsek. Istotą tej samoregulacji jest zastosowanie się uczestników rynku do wskazań zawartych w Kryteriach Żywieniowych opracowanych przez Polską Federację Producentów Żywności i zatwierdzonych przez  Instytut Żywności i Żywienia. Podpisując dokument, nadawcy zobowiązali się, że audycjom dla dzieci nie będą towarzyszyć przekazy handlowe produktów i napojów, których nadmierna obecność w diecie jest niewskazana.

Prezentacje:
Karta ochrony dzieci w reklamie. Efektywność przestrzegania przyjętych zobowiązań
Ochrona małoletnich w audiowizualnych usługach medialnych na żądanie (VOD)
Reklamy żywności w programach dla dzieci

Podsumowanie konferencji

{"register":{"columns":[]}}