Wyniki Badania Założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów za 2023 rok
04.04.2024
Odbiornik telewizyjny nie jest już wiodącym urządzeniem w gospodarstwach domowych. Jest powoli wypierany przez telefon komórkowy. Maleje również liczba tradycyjnych odbiorników radiowych, które są zastępowane urządzeniami mobilnymi.
Z jednej strony maleje dostęp do tradycyjnego źródła sygnału tv, z drugiej strony pojawienie się internetu zwiększa potencjał dostępu do treści telewizji linearnej, ale kosztem konkurowania z usługami nielinearnymi, na życzenie. Z poziomu technologii mamy wybór pomiędzy oglądaniem według ramówki (linearnie), a oglądaniem nielinearnym (z podpowiedzią, na życzenie).
Rzeczywiste zachowania użytkowników są obecnie determinowane przez wiek i przynależność pokoleniową osób w gospodarstwach domowych.
W obszarze konsumpcji obserwujemy grupy, w których oglądanie telewizji staje się dużo rzadsze, szczególnie w dużych miastach, czy wśród osób z wykształceniem wyższym.
Wśród młodzieży i młodych dorosłych, telewizję zastępuje internet z konsumpcją na poziomie blisko 99%. Aktywności internetowe wskazują na prymat usług nielinearnych, szczególnie wideo na życzenie, które popularnością dorównują mediom społecznościowym i komunikatorom internetowym.
97,3% gospodarstw domowych w Polsce ma na wyposażeniu telefon komórkowy,
93,4% ankietowanych posiada odbiornik telewizyjny.
Gospodarstwa domowe
W prawie każdym gospodarstwie domowym znajdziemy telefon komórkowy (97,3 %) i telewizor (93,4%).
Posiadanie sprzętu komputerowego deklaruje 67,9% gospodarstw, przy czym w domach gdzie są dzieci w wieku szkolnym (7-15 lat) wskaźnik jest znacząco wyższy – to aż 92,2%.
Wciąż popularne są także odbiorniki radiowe – znajdziemy je w 77% domów.
Odbiornik telewizyjny
97,7% gospodarstw domowych w Polsce posiada możliwość odbioru telewizji linearnej z wykorzystaniem telewizora lub przez internet na urządzeniach z ekranami (tzw. gospodarstwa „telewizyjne” według szerszej definicji – w oparciu o dostęp do różnych ekranów)
W tym:
93,3% ma podłączony telewizor (do sygnału telewizyjnego lub tylko internetu),
51,9% gospodarstw domowych posiada telewizor z funkcją Smart TV,
38,3% gospodarstw podłącza telewizor do internetu, zyskując dostęp do usług nielinearnych,
4,2% gospodarstw „telewizyjnych” z dostępem do aplikacji z kanałami tv lub tylko internetem.
Odbiornik radiowy
Jest na wyposażeniu 77% gospodarstw domowych, wliczając wszystkie typy odbiorników.
W tym:
- radia samochodowe - 56,6% gospodarstw domowych.
- sprzęt komputerowy 67,9% gospodarstw domowych.
Wskaźnik ten rośnie wraz z wielkością gospodarstwa domowego i sięga 92,2% w gospodarstwach z dziećmi w wieku 7-15 lat.
Indywidualni Użytkownicy usług medialnych, w wieku 4 lata i więcej
98,1% osób posiada możliwość odbioru telewizji linearnej (przez sygnał tv lub internet szerokopasmowy).
W tym:
94,2% osób ma dostęp do podłączonego telewizora (do sygnału telewizyjnego lub tylko internetu).
Kategorie sygnału telewizyjnego – podział rozłączny:
- 34,1% osób ma dostęp do indywidualnej anteny satelitarnej,
- 38,8% osób ma dostęp do szeroko definiowanego „kabla”,
- 27,2% posiada tylko eter.
Potencjał korzystania z telewizji hybrydowej (HBBTV) obejmuje 9,2% osób w wieku 4+ (posiadających telewizor z naziemną telewizją cyfrową, jednocześnie podłączony do internetu).
Odbiór sygnału radiowego:
- radio w technologii DAB+ może odbierać 7,9% osób
- odbiornik podłączony do internetu posiada 5,4% osób
Telefonu komórkowego używa 90,8% osób
W tym, w grupach wiekowych:
4-6 lat - 20,6%,
7-15 lat - 75,8%,
16-29 lat - 98%,
30-49 lat - 98,2%.
Wzory konsumpcji - deklarowane, zapamiętane zachowania
(w perspektywie ostatnich 30 dni)
Oglądanie telewizji deklaruje ogółem 90% osób w wieku 4+
W tym:
- osoby z wykształceniem wyższym - 83,5%,
- osoby w wieku 16 - 29 lat - 82,4%,
- mieszkańcy miast pow. 500 tys. - 85%.
Konsumpcja telewizji linearnej traci na rzecz usług na życzenie
Niezależnie od regularności, korzystanie z treści wideo na życzenie (VOD) zadeklarowało 73,3% osób w wieku 4+, w tym:
- z platformy YouTube korzystało 71,4%,
- z serwisów streamingowych VOD (bezpłatnych lub płatnych) korzystało 46,5%
Radio dociera do 80,3% populacji w wieku 4+, i jest szczególnie popularne w grupie wiekowej 30-49 lat.
Odsetek korzystających z innych niż radio treści audio wynosi 55,1%.
Dostęp do internetu w domu posiada 89,6% osób w wieku 4+.
W tym aktywnych użytkowników jest średnio 81,7% w skali roku.
przy czym:
- 16-29 lat - 98,9%,
- 65 lat i więcej - 43,3%.
Aktywności wśród internautów
Najczęściej deklarowane aktywności wśród korzystających z internetu
- szeroko rozumiane treści VOD - 77,1%
- komunikatory internetowe - 76,8%
- media społecznościowe - 76,3%
- portale informacyjne - 71,8%.
Rzadziej wskazywane aktywności w ujęciu ostatnich 30 dni:
- korzystanie z prasy online - 18,9%
- oglądanie telewizji przez internet - 11,3%
Najaktywniejszą grupą wiekową jest starsza młodzież i młodzi dorośli (16-29 lat). Intensywnie korzystają z mediów społecznościowych, serwisów VOD, komunikatorów, portali i platform audio.
Dzieci i młodzież mają kontakt przede wszystkim z treściami VOD i mediami społecznościowymi.
Najmniej aktywne w internecie są osoby 65+, które najczęściej korzystają z portali internetowych i komunikatorów.
Badanie Założycielskie prowadzone przez Krajowy Instytut Mediów to pierwsze w Polsce jednoźródłowe badanie opisujące użytkowników telewizji, radia i internetu. W roku 2023 zrealizowane zostało na 15 015 gospodarstwach domowych, przeprowadzono ponad 32 tys. wywiadów z osobami powyżej 4 roku życia. To największa próba badawcza w Polsce.
Realizując Badanie Założycielskie, KIM pełni rolę „mediowego GUS”, dostarczając wysoce precyzyjne wyniki,
w zgodzie z najwyższymi standardami metodologicznymi i postulatami sformułowanymi przez branżę mediową w „Złotym Standardzie Pomiaru Mediów”.
Przyjęta w badaniu metodologia, wspólna dla wielu mediów jest unikatowa na polskim rynku i została wypracowana przez zespół ekspertów KIM przy udziale specjalistów z GUS.
„Sukces Badania Założycielskiego to ciężka praca świetnego zespołu specjalistów KIM, którzy posiadają wieloletnie doświadczenie, pozyskane po stronie komercyjnej i GUS, które wykorzystali do stworzenia
i realizacji tego jedynego w Polsce w swojej skali i rygorystycznej metodologii badania. Oprócz raportu podsumowującego rok 2023 planowane są także kolejne publikacje opracowane na podstawie zebranych danych, w tym w ujęciu pokoleń (Silver, Alfa), służące upowszechnianiu wiedzy płynącej z Badania Założycielskiego. Zespół badawczy organizuje i będzie organizował serię spotkań ze stronami zainteresowanymi wynikami badań. Jest ono bowiem wiarygodnym źródłem danych o zjawiskach na rynku mediowym, krytycznym przy podejmowaniu decyzji biznesowych. Projekt będzie oczywiście kontynuowany
w kolejnych latach i rozwijany, kumulując wiedzę o zmianach na rynku” – podkreśla Ewa Szejner, Dyrektor Krajowego Instytutu Mediów.
Raport z badania dostępny jest na stronie: https://kim.gov.pl/wyniki-badan/
Więcej informacji – Biuro Prasowe KIM: prasowe@kim.gov.pl
Materiały
Raport z Badania Zalożycielskiego za 2023 r. - Krajowy Instytut Mediów2024_04_02_Raport-z-Badania-Zalozycielskiego-KIM-2023_Gospodarstwa-domowe.pdf 3.77MB