4 nowe wpisy na Krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego
22.01.2025
Bielski ręcznik obrzędowy – rucznik/rusznyk, pająki ze słomy, papieru i bibuły na Lubelszczyźnie, tradycje tkackie Bodzentyna oraz tradycje Górali Czadeckich to nowe wpisy na Krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Tworzona od 2013 roku lista liczy już 107 pozycji, dokumentujących żywe tradycje, zwyczaje i umiejętności przekazywane z pokolenia na pokolenie.
O kolejny wpis – Festiwal Folklorystyczny „Limanowska Słaza” – wzbogacił się także Krajowy rejestr dobrych praktyk w ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego.
Nowe wpisy na Krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego
- Bielski ręcznik obrzędowy - rucznik/rusznyk
Element tradycji Podlasia, który od wieków towarzyszy mieszkańcom regionu w najważniejszych momentach życia. Wykonuje się go z lnu, a jego wymiary wahają się od 2 do 3,5 m długości i 35-44 cm szerokości. Każdy rucznik zdobiony jest misternymi wzorami – haftem krzyżykowym, płaskim, koronką szydełkową lub wiązaną.
Dawniej rucznik był nieodzownym elementem posagu młodych dziewcząt, które od najmłodszych lat uczyły się rzemiosła tkackiego i hafciarskiego. Do dziś odgrywa on ważną rolę w ceremoniach zaślubin i obrzędach weselnych. W czasie ślubu w cerkwi młoda para staje na rozłożonym ręczniku, co ma symbolizować trwałość związku. Po powrocie z cerkwi zaślubionych na progu domu wita matka z korowajem – obrzędowym pieczywem, które spoczywa na ozdobnym ruczniku. W codziennym życiu rucznik zdobił święty kąt w domu, gdzie otaczał ikony. Wykorzystywano go również w obrzędach pogrzebowych. Towarzyszył zmarłemu w ostatniej drodze. Był wieszany na krzyżu lub umieszczany na ikonie przez 40 dni, aby dusza zmarłego miała schronienie.
- Pająki ze słomy, papieru i bibuły na Lubelszczyźnie
Przestrzenne konstrukcje ze słomy, papieru i bibuły przez wieki pełniły ważną rolę w tradycji ludowej na Lubelszczyźnie. Głównym materiałem do ich tworzenia była słoma żytnia. Ważne było jej staranne przygotowanie, czyli oczyszczenie, podział na odpowiednie długości oraz moczenie w wodzie, które nadawało jej giętkości. Do tworzenia pająków wykorzystywano też bibułę i kolorowy papier, z których robiono dekoracyjne kwiaty, łańcuchy czy charakterystyczne jeżyki.
Gotowe pająki wieszano w centralnym punkcie izby lub w tzw. świętym kącie, głównie podczas świąt Bożego Narodzenia. W ten sposób zdobiły one wiejskie chałupy, nadając im odświętny charakter. Miały również znaczenie symboliczne. Wierzono, że przynoszą szczęście, urodzaj i ochronę przed złymi mocami. W latach 50. XX wieku pająki ustąpiły miejsca choinkom jako głównej ozdobie świątecznej. Obecnie zyskują popularność jako element dekoracyjny, tracąc jednak swoje pierwotne znaczenie.
- Tradycje tkackie Bodzentyna i okolic
Krosna, kołowrotki czy snowadła do dziś można znaleźć w wielu domach w rejonie Bodzentyna (woj. świętokrzyskie). Tradycje tkackie są tam chronione przede wszystkim przez grupy pasjonatów, którzy organizują warsztaty i pokazy.
Historia tkactwa na Kielecczyźnie sięga co najmniej XVI wieku. Najstarsze tkaniny ludowe z tego regionu charakteryzowały się prostotą wzoru i kolorystyki. Ich wykonanie wymagało jednak dużej wprawy. Wytworzenie jednej narzuty lub kilimu mogło zająć wiele tygodni, a w proces ich powstawania zaangażowana była często cała rodzina. Typowe dla Gór Świętokrzyskich są dwukolorowe pasiaki, najczęściej w kolorach czerni i czerwieni. W XX wieku, dzięki działalności Spółdzielni „Tkactwo Świętokrzyskie” w Bodzentynie, tradycyjny wzór stał się wizytówką regionu. Produkty spółdzielni były prezentowane na Cepeliadach i wystawach w całej Polsce.
- Tradycje Górali Czadeckich
Górale Czadeccy to grupa kulturowa wywodząca się z Beskidu Żywieckiego i Śląskiego, a także z Ziemi Cieszyńskiej. W XVI i XVII wieku górale z tych regionów rozpoczęli migrację na tereny obecnej Słowacji, osiedlając się w okolicach miasta Czadca (słow. Čadca). W XVIII i XIX wieku ich wędrówka objęła Bukowinę, gdzie na terenach dzisiejszej Ukrainy i Rumunii stworzyli nowe osady. Po II wojnie światowej osiedlili się na Dolnym Śląsku oraz w województwie lubuskim i wielkopolskim, gdzie do dziś pielęgnują swoją odrębność kulturową.
Tradycje Górali Czadeckich odzwierciedlają bogactwo wielokulturowych wpływów. Gwara, używana obecnie przez starsze pokolenie, łączy w sobie cechy języków regionów, przez które migrowali. Tradycyjny strój Górali Czadeckich dla kobiet obejmuje haftowane koszule, wełniane spódnice szyte „na zakładkę”, chusty lub wianki z mirtu oraz kierpce, zaś dla mężczyzn - lniane koszule, skórzane pasy, czarne kapelusze oraz małe torby zwane „torbinkami”, które często są zdobione haftem.
Tradycje tej grupy obejmują m.in. pieśni i tańce („Koszulinka Cinka” i „Dawidenka”), a także rękodzieło, w tym m.in. wykonywanie „pieska” – cienkiego paska z delikatnych koralików, noszonego przez kobiety na szyi, do którego dopinany jest „dziordanek” – pasek delikatnie opadający na koszulę.
Wpis do Krajowego rejestru dobrych praktyk w ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego
Do Krajowego rejestru dobrych praktyk w ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego został wpisany Festiwal Folklorystyczny „Limanowska Słaza”, który od prawie pół wieku przyczynia się do zachowania bogatych tradycji Lachów Limanowskich, Sądeckich i Szczyrzyckich, Zagórzan oraz Górali Sądeckich. Główną częścią wydarzenia są występy zespołów regionalnych, grup śpiewaczych, instrumentalistów i gawędziarzy. Uczestnicy starają się oddać autentyczność i piękno tradycji, dbając o każdy detal – od strojów, przez układy taneczne, aż po pieśni. Integralną częścią festiwalu jest też kiermasz sztuki ludowej, podczas którego można podziwiać i zakupić rękodzieło oraz porozmawiać z twórcami, którzy chętnie dzielą się historią i technikami swojej pracy.
Więcej informacji na temat niematerialnego dziedzictwa kulturowego znajdziesz na stronie: niematerialne.nid.pl.