Centra Kompetencji ds. digitalizacji
Centra Kompetencji są to instytucje, którym Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego powierzył zadanie szeroko pojętej koordynacji działań w zakresie digitalizacji zasobów dziedzictwa kultury.
Główne cele działania Centrów Kompetencji ds. digitalizacji to:
- wdrażanie zmian technologicznych dotyczących digitalizacji i przechowywania danych cyfrowych w tym opracowanie i aktualizacja standardów i katalogów digitalizacji poszczególnych zbiorów,
- edukacja kadr instytucji kultury prowadzących digitalizację,
- archiwizacja zasobów cyfrowych, w tym materiałów zdigitalizowanych w ramach programów MKiDN,
- udostępnianie materiałów zdigitalizowanych,
- promocja zasobów cyfrowych.
Od 2016 roku tzw. Centra Kompetencji wspierają realizację kolejnych edycji Programu rządowego „Kultura cyfrowa”.
Wszystkie Centra Kompetencji opracowują tzw. Katalogi dobrych praktyk i standardów digitalizacji poszczególnych rodzajów obiektów na użytek realizacji ww. Programu.
Zasadność powołania Centrów Kompetencji wskazano w „Programie digitalizacji dóbr kultury oraz gromadzenia, przechowywania i udostępniania obiektów cyfrowych w Polsce 2009–2020”. W latach 2011-2015 Centra Kompetencji funkcjonowały na mocy „Programu Wieloletniego Kultura+ 2011-2015”.
Centra Kompetencji do spraw digitalizacji to:
- Biblioteka Narodowa
Centrum Kompetencji w zakresie digitalizacji materiałów bibliotecznych
kontakt: centrum.kompetencji@bn.org.pl
- Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny
Centrum Kompetencji w zakresie digitalizacji materiałów audiowizualnych
kontakt: centrum.kompetencji@fina.gov.pl
- Narodowe Archiwum Cyfrowe
Centrum Kompetencji w zakresie digitalizacji materiałów archiwalnych
kontakt: nac@nac.gov.pl
- Narodowy Instytut Dziedzictwa
Centrum Kompetencji w zakresie digitalizacji zabytków
kontakt: ck_digitalizacja@nid.pl
- Narodowy Instytut Muzeów (wcześniej: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów)
Centrum Kompetencji w zakresie digitalizacji muzealiów
kontakt: kulturacyfrowa@nim.gov.pl