W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Departament Finansowy

Tel: +48 22 421 03 57, E-mail: df@kultura.gov.pl

Zastępca dyrektora: Paweł Gołębiowski
Zastępca dyrektora: Marcin Krawczyk

Dane kontaktowe:
Tel: +48 22 421 03 57
Fax: +48 22 826 03 82
E-mail: df@kultura.gov.pl
Lokalizacja: Krakowskie Przedmieście 15, Warszawa

 

Do zadań Departamentu należy:

1) opracowanie projektu ustawy budżetowej w zakresie budżetu państwa i budżetu środków europejskich w części 24, Funduszu Promocji Kultury, w tym również w układzie budżetu zadaniowego;

1a) opiniowanie założeń i innych dokumentów dotyczących opracowania projektu ustawy budżetowej oraz weryfikacja przedłożonych projektów planów dysponentów niższego stopnia oraz podległych i nadzorowanych przez ministra jednostek;

2) sporządzanie dla Sejmu i Senatu RP informacji dotyczącej projektu budżetu w zakresie części 24 i działu 921;

3) opracowanie planu dochodów i wydatków budżetu dysponenta głównego oraz zbiorczego planu dla części 24;

3a) opracowanie zmian planu Funduszu Promocji Kultury, w tym również w układzie budżetu zadaniowego;

4) przygotowanie decyzji ministra o wysokości środków budżetowych ustalonych dla dysponentów niższego stopnia;

5) prowadzenie i analiza środków budżetowych na rachunku finansowym dysponenta głównego i dysponentów niższego stopnia;

6) opracowanie Wieloletniego Planu Finansowego Państwa dla części 24;

7) przygotowanie i przeprowadzanie zmian w budżecie dysponenta głównego;

8) monitorowanie zmian planów wydatków budżetowych poszczególnych dysponentów niższego stopnia oraz zmian planu dotacji dla jednostek organizacyjnych;

9) wykonywanie funkcji głównego księgowego części 24;

10) prowadzenie i obsługa rachunków bankowych dysponenta głównego na potrzeby realizacji dochodów i wydatków, w tym niewygasających, budżetu państwa w części 24;

11) sporządzanie rocznego harmonogramu dochodów i wydatków dla części 24 oraz wydatków z rezerw celowych zaplanowanych w ustawie budżetowej i jego aktualizacja, a także prognoz płatności i comiesięcznego zapotrzebowania na środki budżetowe oraz aktualizacja tych dokumentów;

12) sporządzenie prognoz płatności na dany rok budżetowy w zakresie środków priorytetu dotyczącego zadań z zakresu kultury i dziedzictwa kulturowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, zwanego dalej „POIiŚ” oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, zwanego dalej „program FEnIKS 2021-2027;

13) dokonywanie podziału środków budżetowych i ich uruchamianie, a także realizacja płatności ze środków europejskich w zakresie wydatków ujętych w planie dysponenta głównego;

14) sporządzanie okresowej sprawozdawczości budżetowej własnej dysponenta głównego i łącznej/zbiorczej ministerstwa;

15) sporządzanie obowiązującej sprawozdawczości własnej i zbiorczej jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (należności zobowiązań i innych aktywów finansowych);

16) opracowanie sprawozdania z wykonania budżetu w części 24 i dziale 921, za miniony rok na potrzeby resortu, Ministra Finansów oraz Sejmu i Senatu RP;

17) opracowywanie własnego i zbiorczego rocznego sprawozdania finansowego (w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217, 2105 i 2106) w zakresie jednostek budżetowych;

18) przedkładanie ministrowi do zatwierdzenia rocznych sprawozdań finansowych podległych i nadzorowanych osób prawnych, zgodnie z przepisami statutowymi tych jednostek i obowiązkami wynikającymi z odrębnych przepisów, z wyłączeniem spółek Skarbu Państwa;

19) prowadzenie spraw dotyczących ustanawiania dysponentów środków budżetowych;

20) wykonywanie uprawnień i obowiązków dysponenta Funduszu Promocji Kultury;

21) prowadzenie księgowości (syntetycznej i analitycznej) departamentu, w zakresie realizacji budżetu państwa w części 24 w elektronicznym systemie księgowo-finansowym;

22) ewidencjonowanie otrzymanych rozliczeń dotacji w systemie finansowo-księgowym;

23) rejestrowanie w księgach rachunkowych (na podstawie dokumentów źródłowych) operacji finansowych związanych z realizacją dotacji, w tym udzielanych w ramach POIiŚ, programu FEnIKS 2021-2027, Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego, zwanego dalej „MF EOG” i Norweskiego Mechanizmu Finansowego, zwanego dalej „NMF”;

24) koordynowanie inwestycji w budżecie części 24, w tym planowanie i finansowanie inwestycji oraz analiza wykorzystania środków finansowych przeznaczonych na inwestycje, weryfikacja przedłożonych programów inwestycji oraz prowadzenie ewidencji inwestycji finansowanych z budżetu państwa;

25) nadzór w zakresie finansowym nad realizacją programów wieloletnich realizowanych przez jednostki organizacyjne;

26) przygotowanie opinii dla Ministra w zakresie zmian wydatków inwestycyjnych w budżecie dysponenta głównego we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi i przeprowadzanie zmian w trakcie roku budżetowego, w tym przygotowywanie wniosków do Ministra Finansów;

27) przygotowywanie zawiadomień, umów dotyczących udzielenia dotacji celowej na wydatki inwestycyjne oraz innych dokumentów (np. gwarancji ministra) poprzedzających udzielenie jednostkom organizacyjnym podległym ministrowi lub przez niego nadzorowanym dotacji celowej;

28) akceptacja uruchomień środków budżetowych na wydatki inwestycyjne, analiza i weryfikacja dokumentów rozliczeniowych przedkładanych przez podmioty, z którymi zawarto umowy na dotacje celowe na wydatki inwestycyjne;

29) koordynowanie prac w zakresie realizacji programów ministra poprzez:

a) przygotowywanie, zawieranie i rozliczanie umów z beneficjentami dotacji,

b) określanie na listach preferencji wniosków źródeł finansowania zadań realizowanych w ramach programów ministra,

c) monitorowanie systemu finansowania;

30) przygotowywanie decyzji administracyjnych określających należności ministra z tytułu niezgodnego z przeznaczeniem wykorzystania dotacji lub pobrania jej w nadmiernej wysokości, w zakresie właściwości departamentu;

31) przygotowywanie decyzji administracyjnych w przedmiocie umorzenia oraz w przedmiocie rozłożenia na raty kwoty przypadającej do zwrotu z tytułu niezgodnego z przeznaczeniem wykorzystania dotacji, pobrania jej nienależnie lub w nadmiernej wysokości, w zakresie właściwości departamentu;

32) realizacja obowiązków w ramach wdrażania w Polsce MF EOG i NMF poprzez:

a) przygotowywanie i zawieranie umów finansowych z beneficjentami dla każdego zatwierdzonego projektu w ramach danego programu,

b) nadzorowanie realizacji zawartych umów finansowych poprzez weryfikację raportów okresowych i końcowych rozliczeń,

c) coroczny monitoring zewnętrzny realizowanych projektów poprzez kontrole na miejscu,

d) sporządzanie kwartalnych informacji o nieprawidłowościach w zakresie departamentu oraz prowadzenie rejestru kwot dotyczących korekt finansowych w projektach, jak również przygotowywanie stosownych decyzji określających kwoty podlegające zwrotowi,

e) przygotowywanie dyspozycji finansowych (wnioski na wypłatę) w zakresie Mechanizmów Finansowych (dotyczących środków europejskich i środków budżetu państwa) oraz zapewnienie terminowych wypłat dofinansowania projektów,

f) obsługa finansowa działań realizowanych w ramach Funduszy Współpracy Dwustronnej na poziomie Programu, w ramach bieżących Programów,

g) cykliczne sporządzanie dla Krajowego Punktu Kontaktowego, zwanego dalej „KPK” i Instytucji Certyfikującej, zwanej dalej „IC”, finansowych raportów okresowych oraz prognoz dotyczących planowanych płatności w ramach Programów, w zakresie właściwości departamentu,

h) obsługa merytoryczna i finansowa zadań w ramach kosztów zarządzania w Programach, w zakresie właściwości departamentu;

33) realizacja obowiązków ex-post spoczywających na ministrze jako Instytucji Pośredniczącej, zwanej dalej „IP”, w ramach MF EOG i/lub NMF 2004-2009 poprzez analizę, weryfikację i kontrolę finansową przedkładanych przez beneficjentów sprawozdań ex-post ze zrealizowanych projektów oraz ich akceptacja i przekazanie do KPK;

34) realizacja obowiązków wynikających ze sprawowania przez ministra nadzoru i kontroli nad objętymi częścią 24 budżetu państwa jednostkami organizacyjnymi w zakresie wykorzystywania przez te instytucje środków funduszy europejskich. Obowiązek ten wykonywany jest poprzez:

a) przygotowywanie umów dotyczących udzielenia dotacji celowej oraz innych dokumentów (np. gwarancji ministra) poprzedzających udzielenie jednostkom organizacyjnym podległym ministrowi lub przez niego nadzorowanym dotacji celowej w ramach programów europejskich,

b) weryfikacja rozliczeń w ramach każdej umowy na dotację celową oraz uruchamianie środków w celu realizacji finansowej umów,

c) planowanie środków w budżecie państwa i budżecie środków europejskich przeznaczonych na dotacje celowe w ramach programów europejskich, w tym przygotowywanie materiałów do projektu ustawy budżetowej na poszczególne lata w zakresie programów europejskich;

35) realizacja zadań w obszarze VIII priorytetu „Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury” w ramach POIiŚ na lata 2014-2020, w szczególności w zakresie:

a) przygotowania we współpracy z beneficjentami umów (aneksów do umów i aktualizacji załączników) o dofinansowanie projektów w ramach POIiŚ,

b) obsługi finansowo – księgowej,

c) weryfikacji i zatwierdzania wniosków beneficjentów o płatność w ramach POIiŚ,

d) przeprowadzania kontroli ex-ante i ex-post procedur związanych z udzielaniem zamówień publicznych i kontrola procedur zawierania umów z beneficjentami w ramach wniosków beneficjenta o płatność,

e) sporządzania deklaracji wydatków od IP do IC/ Instytucji Zarządzającej, zwanej dalej „IZ”,

f) przygotowywania decyzji administracyjnych określających kwoty podlegające zwrotowi w ramach POIiŚ, w tym prowadzenie rejestru wydanych decyzji w zakresie swojej właściwości,

g) raportowania o wykrytych nieprawidłowościach w ramach POIiŚ,

h) podejmowania działań mających na celu przeciwdziałanie oraz wykrywanie nieprawidłowości, w tym oszustw i nadużyć finansowych;

35a) realizacja zadań w obszarze VII priorytetu „Kultura” w ramach programu FEnIKS 2021-2027, w szczególności w zakresie:

a) przygotowania we współpracy z beneficjentami umów (aneksów do umów i aktualizacji załączników) o dofinansowanie projektów w ramach programu FEnIKS 2021-2027, obsługi finansowo-księgowej,

b) weryfikacji i zatwierdzania wniosków beneficjentów o płatność w ramach programu FEnIKS 2021-2027,

c) przeprowadzania kontroli ex-ante i ex-post procedur związanych z udzielaniem zamówień publicznych i kontrola procedur zawierania umów z beneficjentami w ramach wniosków beneficjenta o płatność,

d) sporządzania deklaracji wydatków od IP do IC/ Instytucji Zarządzającej, zwanej dalej „IZ”,

e) przygotowywania decyzji administracyjnych określających kwoty podlegające zwrotowi w ramach programu FEnIKS 2021-2027, w tym prowadzenie rejestru wydanych decyzji w zakresie swojej właściwości,

f) raportowania o wykrytych nieprawidłowościach w ramach programu FEnIKS 2021-2027,

g) podejmowania działań mających na celu przeciwdziałanie oraz wykrywanie nieprawidłowości, w tym oszustw i nadużyć finansowych;

36) działania związane z realizacją projektu systemowego pt. „Kompleksowa modernizacja energetyczna wybranych państwowych placówek szkolnictwa artystycznego w Polsce” finansowanego w ramach POIiŚ 2014-2020, w szczególności w zakresie:

a) przygotowania projektu budżetu w ramach projektu termomodernizacji szkół artystycznych w dwóch etapach: planów rzeczowych i finansowych zarówno w układzie budżetu tradycyjnego jak i w układzie zadaniowym w budżecie państwa i budżecie środków europejskich,

b) obsługi w zakresie realizacji finansowo-księgowej i sprawozdawczości: w tym uruchamianie środków, monitorowanie wykonania wydatków i planu, wydawanie zgód na płatności unijne, wystawianie upoważnień do obsługi środków w BGK, zatwierdzanie i wypłata środków z rachunków bankowych z NBP i BGK,

c) weryfikacji wniosków o płatność pod kątem zgodności planu finansowego i rozejściem się środków z rachunków bankowych,

d) zmian w planie wydatków w ramach projektu, w tym zabezpieczanie i przenoszenia środków na realizację projektu w budżecie państwa i budżecie środków europejskich oraz wnioskowanie do rezerwy celowej budżetu państwa;

36a) realizacja zadań w związanych z wdrażaniem inwestycji w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie:

a) planowanie we współpracy z komórkami pełniącymi role instytucji odpowiedzialnych za inwestycje (IOI) środków finansowych na realizację inwestycji A2.5.1., A2.5.2. i B1.1.4.,

b) zawieranie umów z ostatecznymi odbiorcami wsparcia (OOW) o objęcie przedsięwzięcia wsparciem w zakresie inwestycji B1.1.4 i A2.5.2.,

c) zawieranie umów na dotacje z budżetu państwa z jednostkami wspierającymi w zakresie inwestycji A2.5.1.,

d) realizacja płatności dla OOW w zakresie inwestycji A2.5.2 oraz dla jednostek wspierających w zakresie inwestycji A2.5.1.,

e) występowanie o środki z rezerwy celowej budżetu państwa na finansowanie inwestycji A2.5.1. i A2.5.2.,

f) obsługa umowy z Państwowym Funduszem Rozwoju (PFR) w zakresie realizacji płatności na rzecz OOW w ramach inwestycji B1.1.4, w tym weryfikacja zapotrzebowań na środki na rzecz OOW, składanie do PFR zlecenia wypłaty środków i przygotowywanie prognoz płatności do PFR na rzecz OOW,

g) składanie sprawozdań do MF i MFiPR z wykonania budżetu państwa (A2.5.1., A2.5.2.) i z wykonania budżetu środków europejskich (B1.1.4),

h) nadzór nad wdrażaniem i realizacją inwestycji A2.5.2;

37) uczestniczenie w tworzeniu rozwiązań w zakresie zatrudnienia i płac instytucji kultury;

38) prowadzenie spraw związanych z zasadami zatrudniania i wynagradzania pracowników instytucji kultury;

39) monitorowanie, analiza i opiniowanie zmian w systemie ekonomiki kultury w regulacjach prawnych dotyczących sfery kultury, w tym również opiniowanie oceny skutków społeczno-gospodarczych projektowanych przez ministerstwo regulacji, a także uczestniczenie w pracach na rzecz doskonalenia metodologii sporządzania tych ocen;

40) udzielanie wyjaśnień dotyczących obowiązujących przepisów prawa finansowego w odniesieniu do działalności kulturalnej z obszaru działania ministra;

41) koordynowanie nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi (z wyłączeniem instytutów badawczych), w szczególności poprzez:

a) współpracę z komórkami organizacyjnymi ministerstwa, którym zostały przypisane jednostki organizacyjne wymienione w wykazie stanowiącym załącznik do niniejszego regulaminu w zakresie monitorowania ich działalności oraz reagowania na nieprawidłowości w monitorowanych podmiotach,

b) realizację procedur zbierania materiałów realizujących obowiązki dysponenta części 24 w zakresie nadzoru i kontroli oraz ich opracowanie,

c) przygotowywanie, w oparciu o zbierane materiały, opracowań o charakterze syntetycznym, obejmujących ocenę ich działalności,

d) działania w celu dokonywania zmian, w tym aktualizacji aktów prawnych z zakresu nadzoru ministra nad jednostkami organizacyjnym;

42) koordynowanie działań ministerstwa w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego;

43) koordynowanie działań ministerstwa związanych z pomocą publiczną państwa w zakresie kultury;

44) monitorowanie udzielonej przez ministerstwo pomocy publicznej/de minimis oraz sporządzanie i przesyłanie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawozdań w tym zakresie;

45) opracowywanie „Planu działalności Ministra dla działu 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego” na następny rok kalendarzowy;

46) sporządzanie sprawozdania z realizacji „Planu działalności Ministra dla działu 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego” za poprzedni rok kalendarzowy;

47) obsługa umów na dotacje celowe z budżetu państwa na wydatki bieżące dla instytucji podległych i nadzorowanych, w tym w szczególności ich zawieranie i rozliczanie.

{"register":{"columns":[]}}