Departament Funduszy i Spraw Europejskich
Tel: +48 22 829 31 70, E-mail: dfe@kultura.gov.pl
Dyrektor: Monika Smoleń-Bromska
Zastępca dyrektora ds. inwestycyjnych: Przemysław Niedźwiecki
Zastępca dyrektora ds. programowych: Karolina Tylus-Sowa
Dane kontaktowe:
Tel: +48 22 829 31 70
E-mail: dfe@kultura.gov.pl
Lokalizacja: Wierzbowa 9, Warszawa
Do zadań Departamentu należy:
1) współpraca z organami i instytucjami UE w szczególności z Radą UE, Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim w tym:
a) obsługa Rady UE ds. Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu oraz Komitetu ds. Kultury (Culture Affairs Committee), w tym przygotowanie instrukcji, sprawozdań, współpraca z innymi resortami w tym zakresie,
b) przygotowanie stanowisk Rządu w odniesieniu do dokumentów z sektora kultury;
2) realizacja zadań wynikających z udziału ministra w centralnym systemie koordynacji polityki europejskiej RP, w tym w pracach Komitetu ds. Europejskich, prowadzenie spraw wynikających z działalności Sejmu i Senatu w sprawach związanych z członkostwem RP w UE;
3) prace związane z wdrażaniem Europejskiego Znaku Dziedzictwa i Europejskiej Stolicy Kultury;
4) koordynacja prac i uczestnictwo w grupach roboczych ad hoc oraz grupach Otwartej Metody Koordynacji;
5) koordynowanie zadań ministra w zakresie programów UE dedykowanych kulturze (w tym Kreatywna Europa);
6) realizacja zadań wynikających z wdrażania inicjatyw europejskich w Polsce;
7) realizowanie zadań dotyczących występowania pomocy publicznej w programach finansowanych ze środków europejskich, pozostających w zakresie właściwości departamentu;
8) wdrażanie VIII priorytetu „Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury” w ramach POIiŚ na lata 2014-2020, w tym:
a) nadzór nad wdrażaniem i monitorowaniem trwałości projektów realizowanych w ramach priorytetu,
b) monitoring i ewaluacja priorytetu, sprawozdawczość z wdrażania priorytetu,
c) kontrole projektów realizowanych w ramach priorytetu (w tym: kontrole na miejscu w trakcie realizacji projektów, kontrole projektów na zakończenie realizacji oraz kontrole trwałości po zakończeniu realizacji projektów), i monitorowanie wdrażania zaleceń pokontrolnych,
d) opracowywanie Sektorowych Planów Kontroli w ramach priorytetu,
e) koordynacja prac związanych ze sporządzaniem i aktualizacją Instrukcji Wykonawczej IP oraz Opisu Funkcji i Procedur w części dotyczącej ministerstwa jako IP oraz opiniowaniem wytycznych wdrożeniowych,
f) kontakty z Komisją Europejską i Inicjatywą JASPERS (Joint Assistance to Support Projects In European Regions),
g) prowadzenie spraw związanych z koordynacją pozostałych zadań resortu w zakresie wdrażania priorytetu;
9) udział w pracach Grupy Sterującej Ewaluacją w ramach POIiŚ i programu FEnIKS 2021-2027;
10) wdrażanie VII priorytetu „Kultura” w ramach programu FEnIKS 2021-2027, w tym:
a) programowanie zakresu i warunków udzielania wsparcia (opiniowanie wytycznych i wzorów dokumentów wdrożeniowych, określenie i monitoring wskaźników realizacji celów wsparcia),
b) organizacja naborów i ocena projektów, prowadzenie procedury odwoławczej, opiniowanie zmian w projektach,
c) monitoring i ewaluacja priorytetu, sprawozdawczość z wdrażania priorytetu,
d) kontrole projektów realizowanych w ramach priorytetu (w tym: kontrole w trakcie realizacji projektów, kontrole projektów na zakończenie realizacji oraz kontrole trwałości po zakończeniu realizacji projektów) i monitorowanie wdrażania zaleceń pokontrolnych,
e) opracowywanie Sektorowych Planów Kontroli w ramach priorytetu,
f) koordynacja prac związanych ze sporządzaniem i aktualizacją Instrukcji Wykonawczej IP oraz Opisu Funkcji i Procedur w części dotyczącej ministerstwa jako IP,
g) kontakty z Komisją Europejską i Inicjatywą JASPERS (Joint Assistance to Support Projects In European Regions),
h) prowadzenie spraw związanych z koordynacją pozostałych zadań resortu w zakresie wdrażania priorytetu;
11) realizacja zadań dotyczących XI priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe” POIiŚ 2007-2013, w zakresie wynikającym z Instrukcji Wykonawczej IP;
12) wdrażanie programów finansowanych ze środków MF EOG i NMF w zakresie kultury, w tym:
a) programowanie zakresu i warunków udzielania wsparcia (opiniowanie wytycznych i wzorów dokumentów wdrożeniowych),
b) organizacja naborów i ocena projektów, prowadzenie procedury odwoławczej, opiniowanie zmian merytorycznych w projektach,
c) monitoring i ewaluacja wdrażania Mechanizmów, sprawozdawczość z trwałości zrealizowanych projektów,
d) udział w kontrolach realizowanych projektów,
e) koordynacja prac związanych z opracowaniem i aktualizacją procedur dotyczących wdrażania programów (Ścieżki Audytu, Opisu Systemu Zarządzania i Kontroli),
f) kontakty z Biurem Mechanizmów Finansowych i Państwami – darczyńcami;
13) prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych w ramach pomocy technicznej POIiŚ 2014-2020, programu FEnIKS 2021-2027 oraz w ramach zarządzania środkami z MF EOG i NMF, w tym m.in.: wydawanie publikacji, organizacja szkoleń i konferencji dla beneficjentów, prowadzenie portali internetowych dla poszczególnych programów, wydawanie biuletynów informacyjnych dla poszczególnych programów, przygotowanie przetargów od strony merytorycznej (opis przedmiotu zamówienia);
14) udział w pracach komitetów i grup roboczych powołanych w celu wdrażania Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014-2020 i Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy;
15) udział w pracach grup roboczych i komitetów powołanych w ramach zarządzania Krajowymi Inteligentnymi Specjalizacjami (w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 i Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027);
16) koordynacja prac związanych z przygotowaniem i realizacją projektu systemowego pt. „Kompleksowa modernizacja energetyczna wybranych państwowych placówek szkolnictwa artystycznego w Polsce” finansowanego w ramach POIiŚ 2014-2020, w tym:
a) przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej i aktualizacja dokumentacji,
b) przygotowanie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (Instytucja Wdrażająca POIiŚ) umowy o dofinansowania projektu, a także aneksów,
c) udzielanie odpowiedzi na zapytania Komisji Europejskiej na etapie uzyskiwania decyzji o potwierdzeniu dofinansowania dla dużego projektu,
d) bieżący monitoring i nadzór nad realizacją projektu,
e) udział w przygotowywaniu, podpisywanie i przedkładanie do Instytucji Wdrażającej POIiŚ wniosków beneficjenta o płatność oraz korekt wniosków o płatność,
f) reprezentowanie beneficjenta w kontaktach i prowadzenie korespondencji z instytucjami w systemie wdrażania POIiŚ,
g) udział w przygotowywaniu aktualizacji harmonogramu realizacji projektu oraz aktualizacji planu finansowego,
h) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi i CEA w zakresie wdrażania projektu zgodnie z powierzonymi kompetencjami,
i) współpraca z jednostkami i instytucjami w zakresie wdrażania projektu oraz I osi priorytetowej POIiŚ 2014-2020 (Instytucją Wdrażającą POIiŚ, IP, IZ) i innymi instytucjami zewnętrznymi (m.in. Inicjatywa JASPERS),
j) czynności wynikające z przyjętej metodyki zarządzania projektem: udział w Komitecie Sterującym (KS), realizacja zadań Kierownika Projektu (KP), organizacja i obsługa spotkań KS i KP;
17) koordynacja prac związanych z przygotowaniem i realizacją projektu systemowego pt. „Kompleksowa modernizacja energetyczna wybranych obiektów archiwów państwowych w Polsce - etap 1- przygotowanie dokumentacji” finansowanego w ramach POIiŚ 2014-2020, w tym:
a) przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej i aktualizacja dokumentacji,
b) przygotowanie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (Instytucja Wdrażająca POIiŚ) umowy o dofinansowania projektu, a także aneksów do umowy,
c) bieżąca współpraca z podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych, tj. z Naczelną Dyrekcją Archiwów Państwowych oraz właściwymi komórkami organizacyjnymi ministerstwa w zakresie wdrażania projektu,
d) bieżący monitoring finansowo- rzeczowy oraz udział w przygotowaniu aktualizacji harmonogramu realizacji inwestycji,
e) udział w przygotowywaniu, podpisywanie i przedkładanie do Instytucji Wdrażającej POIiŚ wniosków beneficjenta o płatność oraz korekt wniosków o płatność,
f) reprezentowanie beneficjenta w kontaktach, współpraca i prowadzenie korespondencji z instytucjami w systemie wdrażania POIiŚ (Instytucją Wdrażającą POIiŚ, IP, IZ), a także współpraca z instytucjami zewnętrznymi;
18) koordynacja prac związanych z realizacją projektu „Kompleksowa modernizacja energetyczna wybranych obiektów archiwów państwowych w Polsce - etap 2”, finansowanego ze środków programu FEnIKS 2021-2027;
19) koordynacja prac związanych z przygotowaniem i wdrożeniem projektu „Plan działań konserwatorów zabytków” finansowanym ze środków Pomocy Technicznej POIiŚ 2014-2020 oraz programu FEnIKS 2021-2027, w tym:
a) przygotowanie i aktualizacja procedur realizacji projektu,
b) koordynacja przygotowania porozumień dot. upoważnienia do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych,
c) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi ministerstwa i WKZ w zakresie wdrażania projektu zgodnie z powierzonymi kompetencjami,
d) sporządzanie w systemie SL2014-PT wniosku o dofinansowanie dla projektu, umowy o dofinansowanie oraz aneksów do umowy,
e) udział w przygotowaniu, podpisywanie i przedkładanie wniosków beneficjenta o płatność oraz korekt wniosków o płatność,
f) monitorowanie postępu finansowego i rzeczowego całego projektu,
g) współpraca z jednostkami i instytucjami w zakresie wdrażania projektu (m.in. IZ POIiŚ, IZ FEnIKS, Centrum Unijnych Projektów Transportowych);
20) planowanie środków na wkład własny dla projektów realizowanych przez jednostki podległe i nadzorowane przez ministerstwo, w ramach wdrażanych programów (do czasu podpisania umów finansowych);
21) zadania związane z koordynacją zadań horyzontalnych Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na poziomie ministerstwa:
a) koordynowanie przygotowania i zawarcia Porozumienia oraz aneksów do Porozumienia pomiędzy MFiPR i ministerstwem w sprawie realizacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności,
b) monitorowanie realizacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na poziomie ministerstwa,
c) koordynowanie przygotowywania Podręcznika procedur w ministerstwie;
22) wdrażanie inwestycji dotyczącej zwiększenia efektywności energetycznej obiektów lokalnej aktywności społecznej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, w tym m.in.:
a) organizacja naboru, ocena i wybór przedsięwzięć do dofinansowania,
b) realizowanie inwestycji zgodnie z przyjętymi wskaźnikami,
c) monitorowanie realizacji przedsięwzięć wybranych do dofinansowania,
d) sprawozdawczość w zakresie inwestycji,
e) kontrola wdrażania przedsięwzięć w ramach inwestycji;
23) koordynacja prac związanych z opiniowaniem i uzgadnianiem kontraktów terytorialnych w zakresie przedsięwzięć kulturalnych;
24) monitorowanie i sprawozdawanie z realizacji przedsięwzięć i projektów zawartych w kontraktach terytorialnych;
25) prowadzenie prac związanych z wdrażaniem Programu Promesa dla Kultury, zgodnie z właściwością;
26) koordynacja zadań związanych z polityką regionalną UE w obszarze kultury, w tym współpraca z Komisją Europejską i Sekretariatem Generalnym Rady UE w obszarze polityki regionalnej UE;
27) programowanie i pozyskiwanie funduszy europejskich dla kultury, w tym udział w procesie negocjacyjnym dokumentów dyskutowanych na forum grup roboczych;
28) programowanie i opiniowanie dokumentów z zakresu rozwoju społeczno-gospodarczego UE;
29) opiniowanie dokumentów z zakresu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju;
30) programowanie wsparcia w obszarze kultury w ramach polityki spójności;
31) udział komitetach i w grupach dotyczących wdrażania środków europejskich;
32) udział w procesie programowania wsparcia na kulturę w zakresie polityk dot. rozwoju obszarów wiejskich;
33) działania na rzecz włączenia domeny kultury i dziedzictwa narodowego w projekty koordynowane przez odpowiednie resorty, finansowane ze środków UE;
34) informowanie o funduszach europejskich oraz udostępnianie informacji o programach UE w obszarze kultury;
35) obsługa informatycznych narzędzi wspomagających zarządzanie i monitorowanie wdrażanych programów;
36) prowadzenie spraw związanych z refundacją kosztów podróży pracowników ministerstwa, biorących udział w pracach Rady UE i grup roboczych Rady UE.”;