W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis

Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” nadawany jest osobom szczególnie wyróżniającym się w dziedzinie twórczości artystycznej, działalności kulturalnej lub ochronie kultury i dziedzictwa narodowego na mocy art. 7 ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983 oraz z 2019 r. poz. 115) przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego

  1. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego nadaje medal z własnej inicjatywy lub na wniosek:
    1. ministrów lub kierowników urzędów centralnych,
    2. rektorów szkół wyższych,
    3. marszałków województw,
    4. wojewodów,
    5. władz statutowych ogólnopolskich organizacji społecznych lub stowarzyszeń prowadzących statutową działalność kulturalną,
    6. kierowników placówek dyplomatycznych lub konsularnych Rzeczypospolitej Polskiej.
  2. Medal posiada trzy stopnie:
    • I stopień - Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”,
    • II stopień - Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”,
    • III stopień – „Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
  3. Medal stopnia wyższego można otrzymać po upływie 5 lat od nadania Medalu stopnia bezpośrednio niższego. Jedynie w przypadkach uzasadnionych wybitnymi osiągnięciami kandydata można odstąpić od powyższego wymogu. Wniosek o nadanie Medalu stopnia wyższego musi zawierać opis osiągnięć kandydata po otrzymaniu stopnia niższego.
  4. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego podejmuje decyzję w oparciu o uchwałę Kapituły do spraw opiniowania wniosków o nadanie Medalu „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
  5. Kapituła działa w składzie:
    1. przewodniczący Kapituły – dyrektor Biura Ministra;
    2. sekretarz Kapituły – naczelnik Wydziału Prezydialnego Biura Ministra;
    3. członkowie Kapituły – dyrektorzy albo zastępcy dyrektorów:
      • Departamentu Dziedzictwa Kulturowego,
      • Departamentu Dziedzictwa Kulturowego Za Granicą i Strat Wojennych,
      • Departamentu Narodowych Instytucji Kultury,
      • Departamentu Mecenatu Państwa,
      • Departamentu Ochrony Zabytków,
      • Departamentu Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej,
      • Departamentu Własności Intelektualnej i Mediów,
      • Departamentu Współpracy z Zagranicą.
  6. Posiedzenia Kapituły odbywają się raz w miesiącu, zwykle w pierwszy lub ostatni wtorek miesiąca (w zależności od liczby złożonych wniosków).
  7. Od decyzji ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego nie przysługuje tryb odwoławczy.
  8. Dokumentacja powinna być przesłana na adres ul. Krakowskie Przedmieście 15/17  00-071 Warszawa i składać się z:
    • pisma przewodniego zawierającego nazwiska kandydatów do medalu oraz termin planowanej uroczystości wręczenia przyznanych medali,
    • wniosku/ów o nadanie Medalu „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (w jednym egzemplarzu, najlepiej drukowanym dwustronnie).
  9. Wnioski należy składać nie później, niż na dwa miesiące przed planowaną uroczystością wręczenia.
  10. Przyznane medale wręcza minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, sekretarz stanu, podsekretarz stanu w MKiDN lub upoważniona przez ministra osoba (w poszczególnych województwach jest to przede wszystkim wojewoda lub jego przedstawiciel).
  11. Wnioskodawca zobowiązany jest do przesłania stosownego zaproszenia na uroczystość wręczenia medali.

Informacji udziela:

Anna Krysztosiak
tel. 22 42 10 370
e-mail: akrysztosiak@kultura.gov.pl

Do pobrania

Materiały

Wzór wniosku o Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis
20211125a​_Wzór​_wniosku​_o​_Medal​_Zasłużony​_Kulturze​_Gloria​_Artis.doc 0.05MB
{"register":{"columns":[]}}