Teatr Wieki w Łodzi zaczyna nowy etap swojego rozwoju
10.10.2019
Teatr Wieki w Łodzi będzie współprowadzony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i województwo łódzkie. List intencyjny w tej sprawie podpisali 10 października br. wicepremier, minister kultury prof. Piotr Gliński i marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber. Szczegółowe warunki współpracy zostaną dookreślone w umowie.
- Teatr Wielki w Łodzi będzie od 1 stycznia 2020 r. bezpośrednio wspierany i współprowadzony przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego podobnie jak dwie inne łódzkie instytucje kultury – Teatr Muzyczny i Filharmonia Łódzka. Oznacza to, ze pewna stała część budżetu jest dodawana do dotychczasowego dofinansowania. Początkowo dofinansowanie będzie wynosiło 3 mln rocznie – zapowiedział minister Gilński.
Wicepremier podkreślił, że dzięki współprowadzeniu przez MKiDN Teatr Wielki będzie mógł otrzymywać dotacje celowe bez konieczności uczestniczenia w konkursach oraz wsparcie projektów inwestycyjnych.
- Tak wielka instytucja jak Teatr Wielki ma wielkie potrzeby, począwszy od potrzeb pracowników, a skończywszy na potrzebach inwestycyjnych. Oczywiście w środku jest to co najważniejsze – sztuka i kultura. To wszystko wymaga wsparcia ze środków publicznych, a naszym obowiązkiem jest racjonalnie i sensownie przeznaczać te środki na tę wielką, piękną polską kulturę – podkreślił minister kultury.
Wicepremier dodał, że od 2015 r. wydatki z budżetu państwa na kulturę wzrosły o ponad 40 proc., dzięki czemu instytucje kultury mogą być wreszcie doinwestowane.
- Polskiej kulturze się to należy. To jest nasz obowiązek! – zaznaczył minister Gliński.
Teatr Wielki w Łodzi
Teatr Wielki w Łodzi jest artystycznym kontynuatorem powstałej w 1954 Opery Łódzkiej. Utworzony w 1966 roku pod nazwą Teatr Wielki w Łodzi już w 1967 roku w nowym gmachu przy placu Dąbrowskiego zainicjował swoją działalność artystyczną pod dyrekcją Stanisława Piotrowskiego (dyrektor naczelny) i Zygmunta Latoszewskiego czterema premierami: Halką Moniuszki (19 stycznia 1967), Kniaziem Igorem Borodina, Strasznym dworem Moniuszki i Carmen Bizeta – spektaklami, które na kolejne dziesięciolecia wyznaczyły linię repertuarową i poziom artystyczny najnowocześniejszej wówczas sceny operowo-baletowej w Europie.
Dzięki znakomitym premierom (do chwili obecnej było ich ok. 350) Teatr Wielki w Łodzi w krótkim czasie stał się czołową sceną operową w kraju, co było możliwe dzięki wielkiemu potencjałowi artystycznemu jego poszczególnych zespołów i solistów, ale także poprzez talent twórców spektakli, jak m.in. reżyserzy: R. Sykała, K. Dejmek, M. Fołtyn, A. Hanuszkiewicz, M. Prus, M. Weiss-Grzesiński, R. Peryt, K. Janda; scenografowie: H. Poulain, F. Starowieyski, M. Kołodziej, M. Stańczak, A. Kreuz-Majewski oraz znakomici dyrygenci: B. Wodiczko, B. Madey, A. Wicherek, T. Wojciechowski, W. Michniewski, E. Michnik, A.Witt, T. Kozłowski i wybitni choreografowie: F. Parnell, W. Borkowski, C. Drzewiecki, T.Kujawa, E.Wycichowska, E.Wesołowski, A.Fodor, L.Massine, G.Veredon, G. Madia.
Od 1 września 2019 roku Marszałek Województwa Łódzkiego powierzył stanowisko Dyrektora Naczelnego Teatru Wielkiego w Łodzi Panu Dariuszowi Stachurze. Zastępcą Dyrektora ds. Artystycznych został Pan Krzysztof Marciniak.