Wprowadziliśmy zmiany w systemie wsparcia produkcji audiowizualnych
19.11.2024
Wychodząc naprzeciw potrzebom środowiska filmowego, dostosowaliśmy obowiązujące regulacje do potrzeb rynku, dostrzegliśmy krótkie formaty i jako jeden z pierwszych krajów uwzględniliśmy koszty związane z ekologią w produkcji audiowizualnej. 27 listopada wejdzie w życie Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 30 października 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego wykazu polskich kosztów kwalifikowalnych, parametrów utworów audiowizualnych oraz dokumentów związanych z przyznawaniem wsparcia finansowego na produkcję audiowizualną przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Prace nad zmianą rozporządzenia rozpoczęliśmy w marcu 2024 r. Treść rozporządzenia została opublikowana w Dzienniku Ustaw 12 listopada br.
Zmiany kryteriów testu kwalifikacyjnego
Przygotowując zmiany w rozporządzeniu, zrealizowaliśmy rekomendacje Najwyższej Izby Kontroli zawarte w „Informacji o wynikach kontroli pn. Finansowanie Kinematografii”. Powróciliśmy m.in. do pierwotnych kryteriów testu kwalifikacyjnego, który uprawnia do otrzymania wsparcia, podnieśliśmy także punktację dotyczącą wykorzystania infrastruktury zlokalizowanej w Polsce.
Większe wsparcie dla krótszych formatów
Dostosowaliśmy przepisy do obowiązujących praktyk rynkowych, uwzględniając rosnące zainteresowanie produkcją krótszych formatów seriali.
Zmiana katalogu kosztów kwalifikowanych
Rozszerzyliśmy i doprecyzowaliśmy katalog kosztów kwalifikowanych, tj.:
- wprowadziliśmymożliwość rozliczania kosztów castingu
- wskazaliśmy na możliwość rozliczania kosztów związanych z przygotowaniem grafik i ilustracji, często tworzonych przez storyboardzistów lub projektantów scenografii
- doprecyzowaliśmy kwalifikowalność kosztów związanych usługami na rzecz jakości obrazu, zgrania dźwięku i postsynchronizacji
- rozszerzyliśmy katalog kosztów związanych z zatrudnieniem osób w pionie produkcji
- zwiększyliśmy do 7% limit kosztów obsługi, usług prawnych, konsultacyjnych i audytorskich
- rozszerzyliśmy katalog kosztów związanych z ubezpieczeniami produkcji audiowizualnej.
Elastyczne zasady wsparcia produkcji animowanej
W związku z powtarzającym się niewykorzystywaniem puli zachęt przez producentów animacji uelastyczniliśmy zasady wsparcia produkcji animowanej:
- ograniczyliśmy wymóg przedstawiania scenariuszy serialu animowanego do połowy odcinków
- uzupełniliśmy listę kosztów kwalifikowalnych zawodów o supervisorów animacji
- wprowadziliśmy kwalifikowalność kosztów tworzenia cyfrowych szkieletów animowanych postaci.
Koszty związane z ekologią
Wprowadziliśmy kwalifikowalność kosztów zrównoważonej produkcji audiowizualnej. Przemysł filmowy we wszystkich swoich fazach – od produkcji, przez dystrybucję, festiwale, aż po streaming – nie jest obojętny dla środowiska naturalnego i wywiera na nie istotny wpływ.
Nowo wprowadzona kategoria kosztów zrównoważonej produkcji audiowizualnej umożliwi rozliczanie w ramach zachęt m.in.:
- kosztów opracowania kalkulacji śladu węglowego produkcji audiowizualnej
- procedur ekologicznych w toku produkcji audiowizualnej
- kosztów zatrudnienia specjalistów do spraw ochrony środowiska lub ochrony przyrody lub zrównoważonego rozwoju
- utylizacji zużytych w toku produkcji materiałów.
Dzięki tej regulacji Polska jako jeden z pierwszych krajów wprowadziła szczegółowy katalog kosztów związanych z ekologią w produkcji audiowizualnej.
Zwiększenie dotacji celowej na udzielanie wsparcia w ramach tzw. „zachęt”
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 11 października 2024 r. podjęła decyzję o zwiększeniu o 40 mln zł dotacji celowej przeznaczonej na udzielanie wsparcia finansowego w ramach programu zachęt do produkcji audiowizualnej w 2024 r. 10% z tej kwoty trafi do produkcji filmów i seriali animowanych. Środki zostaną alokowane zgodnie z ustawą na około 10 projektów filmowych i serialowych. Łącznie środki przekazane do PISF w 2024 roku na finansowanie produkcji audiowizualnej z budżetu państwa wyniosą 148 mln zł.
Powyższe działania stanowią oś polityki audiowizualnej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Chcemy podnieść konkurencyjność polskich podmiotów działających na rynku produkcji audiowizualnej. Kolejnym krokiem, który zrealizujmy, będzie przeprowadzenie w ramach zapowiadanego Forum Rynku Audiowizualnego dyskusji na temat możliwych do wprowadzenia mechanizmów wsparcia rozwoju produkcji audiowizualnej i sektora kinowego.
Zapoznaj się z zapisami Rozporządzenia MKiDN