Wspieramy polskich producentów seriali
16.01.2025
Przystąpiliśmy do Programu pilotażowego Rady Europy na rzecz koprodukcji seriali. Udział w Programie zapewni polskim producentom możliwość ubiegania się o dofinansowanie koprodukcji serialowych oraz udział w kształtowaniu polityki wydatkowania środków zgromadzonych w ramach Programu. W programie pilotażowym Polska reprezentowana jest przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, składka do programu pokrywana jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Przystąpienie przez Polskę do Programu pilotażowego Rady Europy na rzecz koprodukcji seriali jest kolejnym działaniem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zmierzającym do wzmocnienia ekosystemu wspierania branży filmowej w Polsce. Nabór projektów na rok 2025 prowadzony przez Radę Europy rozpocznie się 14 lutego i zakończy 15 kwietnia.
Program pilotażowy Rady Europy na rzecz koprodukcji seriali
Kluczowym założeniem Programu jest wspieranie producentów seriali niezależnych. Uczestnictwo w nim umożliwi realizację seriali w formie międzynarodowych koprodukcji co wpłynie na obieg dzieł zróżnicowanych kulturowo i językowo w państwach członkowskich. Pozwoli też zdywersyfikować ryzyko związane z produkcją i dystrybucją filmów kinowych dzięki zwiększeniu produkcji wysokojakościowych seriali zamawianych przez nadawców telewizyjnych i platformy streamingowe.
Program pilotażowy ma na celu stworzenie elastycznego mechanizmu finansowania, dostosowanego do dynamicznych potrzeb środowiska. Będzie on wsparciem dla producentów w utrzymaniu kreatywnej kontroli nad produkcją seriali, nawet w przypadku zaangażowania podmiotów spoza państw członkowskich.
W 2025 roku program obejmie wsparcie koprodukcji z 18 krajów: Belgii, Bośni i Hercegowiny, Bułgarii, Chorwacji, Czech, Estonii, Grecji, Hiszpanii, Irlandii, Litwy, Macedonii Północnej, Niderlandów, Norwegii, Polski, Portugalii, Serbii, Słowacji i Węgier.
Więcej informacji o Programie i naborze: https://www.coe.int/en/web/programme-for-series-co-productions
Konsekwentnie wspieramy branżę filmową
Stworzenie dobrze działającego, stabilnego systemu wsparcia dla twórców filmowych jest jednym z priorytetów polskiej polityki kulturalnej. Założenia tego systemu tworzymy w oparciu o postulaty środowiska.
Do najważniejszych zmian należą:
- Planowana zmiana rozporządzenia dotyczącego konkursu na dyrektora PISF, tak aby gwarantował transparentność procesu wyboru i upubliczniania kluczowych informacji z przebiegu, zapewniał szerszą reprezentację środowiska filmowego w komisji konkursowej oraz pozwalał na bardziej obiektywną ocenę kandydatów dzięki losowaniu pytań i dwuetapowym przesłuchaniom.
- Zmiany w Programach Operacyjnych na 2025 i kolejne, których operatorem jest Polski Instytut Sztuki Filmowej, wprowadzone po konsultacjach ze środowiskiem filmowym, aby odpowiadały na aktualne potrzeby rynku filmowego. Po praz pierwszy w historii z inicjatywy PISF powstała grupa robocza składająca się z przedstawicieli środowiska , której zadaniem było wypracowanie założeń do Programów Operacyjnych oraz dyskusja nad kwestiami problematycznymi.
- Zwiększenie budżetu na kinematografię. W 2024 r. zwiększone zostały: ministerialna dotacja celowa na „zachęty” o 40 mln zł, dodatkowe ministerialne środki na debiuty o 2,75 mln zł, alokacja na Programy Operacyjne PISF o 135 mln zł. Ponadto zatwierdziliśmy rekordową alokację na rok 2025 w wysokości 237 mln zł. Ministerstwo aktywnie wspierało również produkcję filmów, w tym dokumentalnych i dla młodego widza, poprzez instytucje kultury, dla których jest organizatorem: Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny, Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz Wytwórnię Filmów Fabularnych we Wrocławiu. Łącznie w 2024 roku Ministerstwo przekazało na ten cel 40 mln złotych.
- Podniesienie limitów dofinansowań na produkcję filmową – w 2024 roku Ministerstwo skutecznie notyfikowało zmianę rozporządzenia do ustawy o kinematografii umożliwiającą dofinansowanie produkcji filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych w zwiększonych limitach, dzięki uzyskanej przez nas zgodzie Komisji Europejskiej. Przykładowo filmy fabularne mogą uzyskać dofinansowanie do 9 mln zł, wobec 6 mln możliwych dotychczas. Limity zostały podwyższone pierwszy raz od 18 lat.
- Wprowadzenie tantiem dla twórców. Zrealizowaliśmy jeden z najważniejszych postulatów środowiska filmowego, które od wielu lat walczyło o prawo do tantiem z internetowej eksploatacji ich filmów w takich serwisach streamingowych jak Netflix, Discovery+ czy HBO. Zrealizowaliśmy te postulaty i wprowadziliśmy nowelizację prawa autorskiego – wdrożyliśmy dyrektywę DSM, która weszła w życie 20 września br.
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego realizuje konsekwentną strategię rozwoju branży. Planujemy m.in.: wypracowanie definicji niezależnego producenta filmowego oraz wypracowanie optymalnego dla polskiego rynku produkcji audiowizualnej mechanizmu reinwestycji bezpośrednich. Chcemy wzmocnić rolę kluczowych instytucji, takich jak Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny, Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych. A także rolę kin i firm oferujących usługi filmowe jak postprodukcja i VFX.
Ministerstwo jest również otwarte na stworzenie stałej formuły dialogu ze środowiskiem filmowym, jaką mogłoby stanowić Forum Rynku Audiowizualnego. Pozostaje także w dialogu z przedstawicielami branży.