W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wzmacniamy relacje z Ukrainą w zakresie współpracy kulturalnej

06.12.2024

Hanna Wróblewska, ministra kultury i dziedzictwa narodowego spotkała się z Mykołą Toczyckim, ministrem kultury i komunikacji strategicznej Ukrainy. Rozmowy dotyczyły ochrony dziedzictwa kulturowego w zagrożeniu, działań w ramach konstruktywnego dialogu historycznego oraz współpracy instytucji kultury i realizacji wspólnych przedsięwzięć.

Wzmacniamy relacje z Ukrainą w zakresie współpracy kulturalnej, fot. Danuta Matloch/MKiDN

Ministrowie kultury uczestniczyli także we wczorajszym otwarciu wystawy „Gabinet sztuki europejskiej. Arcydzieła z Narodowego Muzeum Sztuki im. Bohdana i Warwary Chanenków w Kijowie” w Zamku Królewskim w Warszawie, na której prezentowanych jest 37 dzieł sztuki, pochodzących z największej i najcenniejszej kolekcji artystycznej w Ukrainie. Wzięli również udział w koncercie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Ukrainy pod batutą Volodymyra Sirenki w Filharmonii Narodowej.

Prezentujemy bogactwo i różnorodność kolekcji sztuki Chanenków

Wystawa w Zamku Królewskim w Warszawie jest pierwszą tak obszerną prezentacją zbioru Chanenków poza granicami Ukrainy. Znaczące zniszczenia Narodowego Muzeum Sztuki im. Bohdana i Warwary Chanenków w Kijowie, do jakich doszło podczas ataków Rosji na Kijów jesienią 2022 roku, sprawiły, że jego dyrekcja podjęła decyzję o wypożyczeniu części swojej kolekcji sztuki Zamkowi Królewskiemu w Warszawie. Wypożyczenie miało na celu zabezpieczenie dzieł na czas wojny oraz poddanie ich zabiegom konserwatorskim. Stworzyło również niepowtarzalną okazję do pokazania dzieł o randze ukraińskiej kolekcji narodowej szerokiej publiczności w Polsce.

Stworzona ekspozycja odwołuje się do funkcjonujących w XVII i XVIII wieku gabinetów sztuki – pokoi, w których arystokraci i zamożni mieszczanie eksponowali swoje prywatne kolekcje obrazów, rzeźb czy rzemiosła artystycznego. Twórca prezentowanej kolekcji Bohdan Chanenko (1849-1917) był prawnikiem, przemysłowcem cukrowniczym oraz wielkim pasjonatem sztuki. Wraz z żoną Warwarą na przestrzeni kilkudziesięciu lat zgromadził obrazy, rzeźby oraz wyroby rzemiosła artystycznego. Jego kolekcja może się równać z najznamienitszymi prywatnymi zbiorami powstającymi w podobnym czasie w Paryżu czy Wiedniu.

Na wystawie znajdują się dzieła sztuki włoskiej, holenderskiej, flamandzkiej, francuskiej czy hiszpańskiej, w tym sygnowane przez takich mistrzów jak: Peter Paul Rubens, Bernardo Bellotto czy Juan de Zurbarán. Tematyka przedstawień jest zróżnicowana - od portretu przez martwe natury i pejzaże po sceny o tematyce antycznej. Osobny dział stanowią polonika, spośród których na szczególną uwagę zasługuje m.in. „Portret Stanisława Augusta w stroju Henryka IV” namalowany przez Louise-Elisabeth Vigee-Le Brun w 1797 roku. Przedstawienie to jest jednym z ostatnich portretów władcy wykonanych przed śmiercią. Po raz pierwszy po 200 latach goszczą też na Zamku dwa obrazy z kolekcji ostatniego króla Polski, wywiezione w głąb Rosji na początku XIX wieku i długo uznawane za zaginione.

Wystawa jest prezentowana w przestrzeni Biblioteki Królewskiej, jedynym oryginalnym wnętrzu Zamku Królewskiego, które przetrwało II wojnę światową. Miejsce to tworzy ważny kontekst dla wystawy jako namacalny symbol przetrwania skarbów kultury w obliczu pożogi wojennej.

Poznaj program edukacyjny towarzyszący wystawie: https://www.zamek-krolewski.pl/strona/edukacja/2377-program-edukacyjny-towarzyszacy-wystawie-gabinet-sztuki-europejskiej

Narodowe tradycje Ukrainy otwarte na kulturowy dialog

Program koncertu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Ukrainy pod batutą jej wieloletniego kierownika Volodymyra Sirenki w Filharmonii Narodowej skupił się wokół idei narodowych tradycji otwartych na kulturowy dialog. Zaprezentowano Uwerturę do opery „Quinto Fabio” Dmytro Bortnianskiego, poemat orkiestrowy Langsam (niem. „powoli”) współczesnej ukraińskiej kompozytorki Victorii Polevej, a także „Pradawne tańce górskie z Wierchowiny” Jewhena Stankowycza. Poprzez nawiązanie do muzyki późnego niemieckiego romantyzmu, jak również tradycyjnej muzyki huculskiej repertuar ten połączył tradycje muzyczne wschodniej i zachodniej Europy.

Koncert zakończyła monumentalna IX Symfonia e-moll „Z Nowego Świata” op. 95 Antonína Dvořáka, stanowiąca jedną z najwspanialszych muzycznych impresji z podróży po Stanach Zjednoczonych.

Dowiedz się więcej o koncercie: https://filharmonia.pl/repertuar/koncert-symfoniczny-592923198

Zdjęcia (9)

{"register":{"columns":[]}}