W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Wiza Schengen - Typ D

(Aktualizacja - sierpień 2024)

Uwaga: Jeżeli jesteś Syryjczykiem bez zezwolenia na pobyt w Libanie w tej chwili czytasz informacje, które Cię nie dotyczą. Nie możemy przyjąć twojej aplikacji. Proszę przejść na stronę właściwej ambasady, tj. Ambasady RP w Damaszku z czasową siedzibą w Bejrucie: https://www.gov.pl/web/syria-en/embassy. Obie ambasady znajdują się pod tym samym adresem, ale są to dwie oddzielne instytucje.

Gdzie załatwisz sprawę?

Wniosek możesz złożyć we właściwym terytorialnie urzędzie konsularnym RP.

Czy musisz składać dokumenty osobiście?

Wniosek o wydanie wizy musisz złożyć osobiście. Placówka dyplomatyczna nie przyjmuje wniosków nadesłanych faksem, listownie lub pocztą elektroniczną.

Jak umówisz się na spotkanie?

Na wizytę w sprawie złożenia wniosku wizowego umów się w systemie e-konsulatWażne: proszę skorzystać z komputera. Ww. system jest niedostępny przy użyciu smartfonów.

Jakie dokumenty musisz złożyć?

1. Wypełniony w systemie e-konsulat, wydrukowany i podpisany formularz wizowy.

2. Kolorowa fotografia o wymiarach 3,5 x 4,5 cm. Zdjęcie powinno być:

a. ostre, wykonane na białym tle i wydrukowane na papierze wysokiej jakości,

b. nie starsze niż 6 miesięcy,

c. zrobione na wprost, pokazujące wyraźnie oczy i twarz z obu stron od czubka głowy do górnej części barków tak, aby twarz zajmowała 70-80% zdjęcia.

Jeżeli nie dostarczysz fotografii lub nie spełnia ona wymagań, nie będziemy mogli przyjąć Twojej aplikacji.

3.    Paszport wydany w ciągu ostatnich 10 lat, ważny co najmniej 3 miesiące od daty planowanego powrotu, posiadający minimum 2 wolne strony. W przypadku posiadania drugiego ważnego paszportu należy go dołączyć do wniosku wizowego.

Jeżeli nie posiadasz paszportu spełniającego powyższe warunki powinieneś wyrobić nowy przed złożeniem aplikacji. W przeciwnym wypadku nie będziemy mogli przyjąć Twojej aplikacji.

4. Dokumenty potwierdzające cel i warunki planowanego pobytu na terytorium RP. Uwaga: to jeden z najważniejszych dokumentów i może się on różnić w zależności od celu wyjazdu. Przykłady: zezwolenie na pracę, zaświadczenie o przyjęciu cudzoziemca na studia czy oficjalne zaproszenie wydane przez Wojewodę.

5. Potwierdzenie posiadania środków finansowych w formie ustalonej przez placówkę: 

a. aktualny, wydany przez bank, wyciąg bankowy obejmujący ostatnie 6 miesięcy. Przedstawiony wyciąg powinien być wiarygodny. W przypadku kont z Libanu akceptowane są jedynie tzw. „fresh dollar accounts”.

b. jeżeli podróżujesz w celu podjęcia pracy, możesz przedstawić zaświadczenie od obecnego pracodawcy (przedstawiające numer rejestracji w NSSF), zawierające wysokość obecnego wynagrodzenia oraz dodatkowo ostatnie sześć „pasków płacowych”.

6. Dokument potwierdzający zakwaterowanie np. oficjalne zaproszenie wydane przez Wojewodę lub rezerwacja hotelu albo deklaracja przyszłego pracodawcy (wraz ze wskazaniem dokładnego adresu).

7. Rezerwacja biletu lotniczego – przynajmniej wstępna;

8. Ubezpieczenie zdrowotne, ważne na terytorium wszystkich państw Schengen, na kwotę nie mniejszą niż 30 000 EUR. Osoby ubiegające się o wizę Schengen (jednolitą), uprawniającą do jedno- lub dwukrotnego wjazdu wykazują, że posiadają odpowiednie, ważne podróżne ubezpieczenie medyczne pokrywające wszelkie wydatki, które podczas ich pobytu(-ów) na terytorium państw członkowskich mogą wyniknąć w związku z koniecznością powrotu z powodów medycznych, potrzebą pilnej pomocy medycznej, nagłym leczeniem szpitalnym lub ze śmiercią. Osoby ubiegające się o wizę wielokrotnego wjazdu wykazują, że posiadają odpowiednie, ważne podróżne ubezpieczenie medyczne obejmujące okres ich pierwszej planowanej wizyty. Ubezpieczenie musi być ważne na całym terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, obejmować całkowity okres planowanego pobytu. Minimalna kwota ubezpieczenia wynosi 30 000 EUR.

Aktualna list ubezpieczycieli akceptowanych przez naszą placówkę jest opublikowana na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

9. Kopia dokumentu tożsamości potwierdzającego zamieszkanie na terenie okręgu konsularnego placówki, w której ubiegasz się o wizę (ifadat sakan) – z tłumaczeniem na język angielski. Obcokrajowcy mieszkający w Libanie muszą przedstawić zezwolenie na pobyt czasowy (Residency Permit – ikama). Takie zezwolenie powinno być ważne przez przynajmniej 1,5 miesiąca od daty złożenia aplikacji.

Jeżeli nie jesteś w stanie udowodnić, że przebywasz legalnie na terenie Libanu – twoja aplikacja nie zostanie zaakceptowana.

10. Wyciąg z rejestru rodzinnego (ihraj qeyd ‘ailee) – z tłumaczeniem na język angielski. Do wniosku można dołączyć kopię z oryginałem tłumaczenia przysięgłego, ale należy okazać oryginał do wglądu w konsulacie.

11. Kopia strony w paszporcie, na której znajdują się dane osobowe i zdjęcie oraz kopie wiz Schengen wydanych w ciągu ostatnich 3 lat.

Dodatkowe wymogi, przy wnioskach wizowych dla osób niepełnoletnich:

  • Przynajmniej jeden z rodziców/opiekunów prawnych musi być obecny z niepełnoletnim w trakcie aplikowania;
  • Pisemna, poświadczoną notarialnie zgodę rodzica/rodziców na złożenie wniosku wizowego, który nie jest obecny przy składaniu wniosku. Jeżeli niepełnoletni ma tylko jednego opiekuna, należy to udokumentować, przedkładając akt urodzenia, orzeczenie sądowe o przyznaniu wyłącznej władzy rodzicielskiej lub akt zgonu drugiego rodzica;
  • Kopie paszportów obojga rodziców;
  • Akt urodzenia – oryginał i kopia.

Jeśli dziecko jest wpisane do paszportu rodzica lub opiekuna prawnego – złóż oddzielny wniosek wizowy. Wiza zostanie wklejona do paszportu rodzica lub opiekuna prawnego.

STUDENCI:

  • Powinieneś przedstawić zaświadczenie o przyjęciu cudzoziemca na studia z Uniwersytetu zgodnie z Decyzją Ministra Edukacji. Jeżeli uniwersytet prowadzi legalną działalność na terytorium RP, jest zobligowany do wydania Ci takiego zaświadczenia.
  • Powinieneś przedstawić decyzję administracyjną, wydaną przez odpowiedniego kuratora oświaty (https://www.gov.pl/web/edukacja/kuratoria-oswiaty) uznającą za dokument potwierdzający w Rzeczypospolitej Polskiej wykształcenie średnie branżowe lub średnie, lub uprawnienie do kontynuacji nauki, w tym uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe, w uwzględnieniem zakresu uprawnień w państwie wydania świadectwa.
  • Certyfikat znajomości języka wykładowego wydany na poziomie wymaganym przez jednostkę prowadzącą studia.
  • Dokument potwierdzający posiadanie środków finansowych wystarczających na pokrycie kosztów pobytu w Polsce oraz kosztów powrotu do kraju pochodzenia lub zamieszkania albo kosztów tranzytu do państwa trzeciego, do którego wnioskodawca ma zapewniony wjazd;

Koszty pobytu w Polsce obejmują następujące elementy:

  • W przypadku studentów pierwszego roku, wymagane jest potwierdzenie opłaty czesnego za cały rok.
  • Studenci kontynuujący studia w Polsce, powinni przedstawić potwierdzenie wpłaty za pierwszy semestr.
  • Stałą i jednorazową kwotę zapewniającą możliwość podjęcia podróży powrotnej do kraju pochodzenia i wynosi ona: 2500,00 PLN (ok. 650,00 USD).
  • Kwota pokrywająca koszty zakwaterowania w czasie studiów (tj. potwierdzenie z akademika, umowa najmu mieszkania itp.)
  • Kwota w wysokości 776,00 PLN (ok. 200,00 USD) lub 600,00 PLN, jeśli student nie będzie przebywał w Polsce sam, lecz z rodziną miesięcznie w celu zapewnienia, że student nie będzie miał prawa do korzystania z pomocy społecznej.
  • Oznacza to, że cudzoziemiec musi przedstawić dowód posiadania środków finansowych na pokrycie wszystkich trzech składników, w okresie ważności wizy. Kwota ta nie będzie stała, ponieważ koszty zakwaterowania mogą być różne.
  • Możesz przedstawić list zobowiązanie/sponsoring podpisany u notariusza, celem wypełnienia wymogów finansowych. Sponsor powinien załączyć swój wyciąg bankowy za ostatnie sześć miesięcy. Sponsorem może być ktokolwiek, ale proszę mieć na uwadze, że konsul będzie oceniał wiarygodność takiego sponsora.

 Ważne informacje:

  • Odpowiadasz za wszystkie dokumenty, które przedstawiasz w naszej Ambasadzie wraz ze swoją aplikacją wizową. Bardzo poważnie traktujemy wszelkie próby uzyskania wizy z wykorzystaniem fałszywych dokumentów. W Polsce jest to poważne przestępstwo. Nie ma żadnych wyjątków od tej reguły i nie przyjmujemy żadnych tłumaczeń.
  • Przedmiotowa lista dokumentów jest upubliczniona. W związku z tym jeżeli w trakcie aplikowania zabraknie Ci któregokolwiek ze wskazanych dokumentów, niekoniecznie musisz zostać o tym poinformowany. Nie mniej jednak, brak dokumentu jest podstawą do odmowy uzyskania wizy. 
  • Każdy członek rodziny, która podróżuje razem musi mieć własny i kompletny zestaw dokumentów nawet jeżeli są one podobne/identyczne w wielu przypadkach.
  • Z reguły wyżej wymienione dokumenty są wystarczające do wydania decyzji, ale konsul może zażądać dodatkowej dokumentacji. Jeżeli zostaniesz poproszony o dostarczenie brakujących lub dodatkowych dokumentów, powinieneś je dostarczyć najszybciej jak to możliwe, ale nie później niż w ciągu 10 dni. Dokumenty dostarczone po tym terminie mogą nie być brane pod uwagę przy wydawaniu decyzji wizowej. Jeżeli potrzebujesz więcej czasu na zebranie dodatkowych dokumentów, napisz do nas na adres e-mail (bejrut.konsul@msz.gov.pl).
  • Dodatkowe lub brakujące dokumenty powinny zostać dostarczone w zamkniętej kopercie z imieniem i nazwiskiem aplikanta oraz numerem z potwierdzenia uiszczenia opłaty, które otrzymał w dniu aplikacji (chyba, że konsul w trakcie rozmowy wyrazi zgodę na przesłanie dokumentu jedynie mailem – wtedy umieść ww. dane wraz z numerem w tytule wiadomości). Koperta powinna zostać dostarczona do ochrony naszej ambasady. Każdy może dostarczyć taką kopertę za Ciebie, więc nie musisz tego robić osobiście. Ponadto, do tego nie jest wymagane umawianie spotkania poprzez e-konsulat.
  • Konsul może, ale nie musi, zarosić aplikującego na rozmowę.
  • Musisz aplikować o wizę w okręgu konsularnym właściwym dla twojej rezydencji.
  • Wiza typu D pozwala na pobyt na terytorium strefy Schengen przez 90 dni w każdym 180 dniowym okresie.
  • Wiza nie gwarantuje jednak wjazdu na terytorium strefy Schengen – ostateczną decyzję zawsze podejmują służby państwa, w którym planujesz przekroczyć granicę strefy.
Ile zapłacisz?

Opłata za przyjęcie i rozpatrzenie wniosku o wydanie wizy Schengen lub wizy krajowej zgodnie z tabelą opłat konsularnychJeżeli odmówisz uiszczenia opłaty, Twoja aplikacja nie zostanie przyjęta. Ponadto, prosimy o przynoszenie dokładnie odliczonej kwoty. Jeżeli tego nie zrobisz rezerwujemy sobie prawo do odmowy przyjęcia opłaty w przypadku, gdy nie będziemy posiadali wystarczających środków do wydania reszty. Opłata wizowa jest bezzwrotna, niezależnie od decyzji konsula.

Uwaga:

Warunki pobierania opłat za usługi edukacyjne przez uczelnie publiczne określa ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a w przypadku uczelni niepublicznych wynikają one z wewnętrznych regulaminów tych uczelni.

Studenci przyjęci na studia zawierają z uczelniami umowy, których zapisy zawierają szczegółowe warunki związane z procesem przyjęcia na studia, przebiegiem studiów, w tym postanowienia dotyczące wysokości opłat oraz zasady zwrotu uiszczonych opłat. Kandydaci na studia powinni szczegółowo zapoznać się z tymi dokumentami, a zwłaszcza z zapisami dotyczącymi zasad uzyskiwania zwrotu wniesionych opłat za studia.

Kwestie dotyczące zwrotu opłat są rozwiązywane bezpośrednio między studentami a uczelniami. Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP, Ambasady RP, jak również Konsulaty RP nie pośredniczą w kontaktach pomiędzy studentem a uczelnią, ani nie dysponują narzędziami prawnymi pozwalającymi na uzyskanie przez cudzoziemca, który otrzymał odmowę wydania wizy studenckiej zwrotu uiszczonych przez niego opłat za studia.

Jeżeli uczelnia nie wywiązuje się z postanowień umowy zawartej ze studentem, w szczególności nie dokonała zwrotu opłaty w przypadku, gdy umowa tak przewidywała, roszczeń w sprawach opłat studenckich można dochodzić wyłącznie na drodze cywilnoprawnej.

Nie mniej jednak, nie jest to sprawa, którą zajmuje się konsulat. Musisz samodzielnie dochodzić swoich praw.

Jaki jest termin realizacji?

Decyzja o wydaniu wizy wydawana jest w ciągu 15 dni kalendarzowych licząc od dnia dokonania opłaty. W razie konieczności szczegółowego sprawdzenia dokumentów rozpatrzenie wniosku może zostać przedłużone do 30 dni. W takich sytuacjach poinformujemy cię najszybciej jak to możliwe. Dlatego podanie prawidłowych danych kontaktowych (numer telefonu, adres e-mail) w Twojej aplikacji wizowej jest bardzo ważne.

W pilnych i uzasadnionych przypadkach decyzja może być podjęta w ciągu trzech dni roboczych. Jednakże, te przypadki są niezwykle rzadkie i są głównie uzasadnione interesem RP.

Jak odbierzesz dokumenty?

Osobiście w siedzibie urzędu, w godz. 13.00 - 14.00. lub w innych godzinach wskazanych na otrzymanym potwierdzeniu wpłaty. W celu odbioru decyzji, należy mieć ze sobą potwierdzenie wpłaty.

Decyzję może odebrać też inna osoba, ale musi mieć ze sobą Twoje potwierdzenie wpłaty oraz pisemne upoważnienie. Jedynym wyjątkiem od tej reguły są rodziny podróżujące razem, które aplikowały w ten sam dzień. W takich przypadkach jedna osoba może odebrać decyzje dla wszystkich posiadając jedynie potwierdzenia dokonanych wpłat.

Jak możesz się odwołać?

Jeśli nie zgadzasz się z decyzją konsula, przysługuje Ci prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie aplikacji wizowej. Wniosek należy złożyć w formie pisemnej i podpisać. Można do wniosku załączyć dodatkowe dokumenty. Sugerujemy, aby w swoim wniosku odnieść się do wszystkich powodów odmowy, które konsul podał w swojej decyzji. Twój wniosek będzie rozpatrywany przez innego konsula. W związku z tym, kolejny konsul może, ale nie musi zaprosić Cię na rozmowę.

Wniosek musisz złożyć w siedzibie urzędu, który wydał decyzję wizową, w przeciągu 14 dni od jej otrzymania. Jeżeli się spóźnisz, nie będziemy mogli przyjąć wniosku i będzie konieczne rozpoczęcie nowej aplikacji wizowej, jeżeli w dalszym ciągu będziesz chcieć podróżować. W celu złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy nie trzeba umawiać się poprzez system e-konsulat. Wystarczy przyjść do konsulatu w godzinach pracy urzędu. Jednakże, w związku z faktem iż cały czas akceptujemy wnioski wizowe od nowych aplikantów, sugerujemy, aby wnioski o ponowne rozpatrzenie sprawy składać we wtorki i piątki po w godzinach pracy urzędu, a w poniedziałki, środy i czwartki po godzinie 12:00. Powyższe pozwoli zaoszczędzić Twój czas. Ponowna decyzja zostanie wydana po 7 dniach. Ostatniego roboczego dnia miesiąca nie możemy przyjąć odwołania po godzinie 14:30.

Opłata za złożenie odwołania jest taka sama jak w przypadku składania wniosku wizowego. Możesz ją sprawdzić w tabeli opłat konsularnych. Jeżeli odmówisz uiszczenia opłaty, Twój wniosek nie zostanie przyjęty. Ponadto, prosimy o przynoszenie dokładnie odliczonej kwoty. Jeżeli tego nie zrobisz rezerwujemy sobie prawo do odmowy przyjęcia opłaty w przypadku, gdy nie będziemy posiadali wystarczających środków do wydania reszty. Opłata za złożenie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, jest bezzwrotna, niezależnie od decyzji konsula.

Jak anulować wizytę?

Jeżeli zmienisz swoje plany i chcesz anulować wizytę, proszę wrócić na stronę e-konsulat. W menu po lewej stronie należy kliknąć na „Anuluj umówioną wizytę”. Następnie należy wprowadzić numer formularza i otrzymany kod. Oba można znaleźć na górze ostatniej strony twojego wniosku wizowego (tej z tabelką i dużym kodem paskowym na środku strony). Następnie proszę kliknąć: „Odwołaj wizytę”. Uwaga: Nie ma konieczności odwoływania wizyty jeżeli popełniłeś drobne błędy w formularzu wizowym. W takim przypadku, poinformuj nas w trakcie aplikowania w konsulacie, a wtedy podpowiemy co zrobić, żebyśmy mogli poprawić błędy od ręki.

 

Materiały

Lista ubezpieczycieli i oferowanych produktów ubezpieczeniowych
PL​_Lista​_ubezpieczycieli​_i​_oferowanych​_produktów​_ubezpieczeniowych​_07122023.pdf 0.60MB
{"register":{"columns":[]}}