W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Przedsięwzięcia polonijne

Jak ubiegać się o dofinansowanie przedsięwzięć  w Ambasadzie RP w Wilnie?
Jesteśmy otwarci na Państwa pomysły i inicjatywy. Zachęcamy jednak do szczegółowej analizy pomysłów przed złożeniem ich w formie projektowej do Ambasady. Należy odpowiedzieć sobie na pytanie jaki jest cel przedsięwzięcia, co jest potrzebne do jego realizacji, kiedy, gdzie i przez kogo będzie on realizowany, kto będzie jego odbiorcą, wreszcie należy skrupulatnie ułożyć kosztorys jego realizacji.

 

W zależności od budżetu przedsięwzięcia, czy też kwoty wnioskowanej do Ambasady, możecie Państwo ubiegać się o dofinansowanie przez nas Dużych Przedsięwzięć (kosztorys powyżej 500 EURO) oraz Małych Przedsięwzięć (do 500 EUR).

 

DUŻE PRZEDSIĘWZIĘCIA:

  • wnioski na Duże Przedsięwzięcia można składać dwa razy w roku: w przypadku przedsięwzięć całorocznych i przedsięwzięć, których realizacja jest zaplanowana w I półroczu danego roku – do 25 listopada roku poprzedniego (np. projekty całoroczne i na I połowę 2025 do 25.11.2024)
  • w przypadku przedsięwzięć na II półrocze danego roku - do 30 kwietnia tegoż roku (np. projekty na II połowę 2025 r. do 30.04.2025). Wnioski oceniane są przez Ambasadę, a także przez ekspertów w MSZ. Wyniki obydwu naborów publikowane będą na nasze stronie internetowej. Wnioski na Duże Przedsięwzięcia składane po wspomnianych terminach nie będą rozpatrywane. Uwaga: Proszę w tytule maila wpisywać turę przedsięwzięcia np. wniosek/wnioski na II turę 2025 roku.
  • wnioski na dofinansowanie Dużych Przedsięwzięć należy składać wyłącznie na załączonym formularzu (pobierz formularz). Wskazówki co do wypełniania formularza znajdziecie Państwo w zakładce „Jak wypełnić wniosek?”.
  • Duże Przedsięwzięcia są zasadniczo finansowane przez Ambasadę po ich realizacji. Oznacza to, że po zakwalifikowaniu przedsięwzięcia do realizacji Ambasada podpisuje umowę z wnioskodawcą, w której, po prawidłowej i zgodnej z wnioskiem realizacji przedsięwzięcia, zobowiązuje się do sfinansowania przedsięwzięcia do uzgodnionej kwoty. Wnioskodawca zatem pokrywa koszty realizacji przedsięwzięcia sam, następnie po zakończeniu przedsięwzięcia, w przypadku braku zastrzeżeń z naszej strony, Ambasada przekazuje przelewem bankowym uzgodnione w umowie środki finansowe za wykonanie przedsięwzięcia.
  • Jeżeli nie są Państwo w stanie pokryć kosztów realizacji Dużego Projektu, prosimy o umieszczenie takiego komentarza we wniosku (rubryka: Uwagi dotyczące kosztorysu). W przypadku akceptacji przedsięwzięcia rozważymy sposób finansowania analogiczny do Małych Przedsięwzięć (patrz. poniżej).
  • W przypadku Dużych Przedsięwzięć, realizowanych na podstawie umowy, sposób rozliczenia przedsięwzięcia zostanie omówiony przed podpisaniem zobowiązań i wynika z treści umowy. Rozliczenie przedsięwzięcia polega na przedstawieniu sprawozdania finansowego i merytorycznego.
  • Zwracamy uwagę na konieczność zapoznania się z treścią umowy podpisywanej z Ambasadą, która nakłada na wnioskodawców konkretne zobowiązania.

 

MAŁE PRZEDSIĘWZIĘCIA

  • wnioski na Małe Przedsięwzięć można składać przez cały rok, a środki są przyznawane po pozytywnej ocenie przedsięwzięcia, w ramach dostępnych możliwości budżetowych placówki.
  • Małe przedsięwzięcia można składać także na tym samym formularzu co Duże Przedsięwzięcia. Formularz pomaga dobrze opisać przedsięwzięcie. Małe przedsięwzięcia można składać także w formie podań, listów, mailowo, z koniecznym uwzględnieniem opisu przedsięwzięcia i wydatków, o pokrycie których prosicie Państwo Ambasadę. Wnioski przesyłać na adres mailowy Wydziału Konsularnego Ambasady: wilno.amb.wk@msz.gov.pl
  • W przypadku Małych Przedsięwzięć to Ambasada zawsze opłaca bezpośrednio faktury wystawione na naszą instytucję, w ramach zaakceptowanego przedsięwzięcia, którego nieodłączną częścią jest kosztorys.
  • W przypadku działań finansowanych na zasadzie Małych Przedsięwzięć, po zakończeniu przedsięwzięcia, pokryciu kosztów jego realizacji przez Ambasadę, w ciągu 14 dni prosimy o przesłanie sprawozdania z realizacji przedsięwzięcia (w dowolnej formie), zawierającego opis jego realizacji, linki do publikacji medialnych na jego temat (lub skany artykułów), a także 2-3 zdjęcia dokumentujące realizację przedsięwzięcia (w formie załączników JPG do maila, rozmiar zdjęcia do 2MB, z krótkimi opisami oraz imieniem i nazwiskiem autora zdjęć).
  • W ramach realizacji przedsięwzięć uznajemy jedynie faktury, które zostały wystawione zgodnie z litewskimi lub polskimi (w przypadku faktur z Polski) przepisami księgowymi.
  • W przypadku faktur opłacanych bezpośrednio przez Ambasadę (Małe Przedsięwzięcia) nie honorujemy faktur pro forma (išankstinė). Opłat dokonujemy po dostarczeniu papierowego oryginału faktury (sąskaita-faktūra), bądź otrzymaniu faktury elektronicznej, wystawionej zgodnie z przepisami prawa litewskiego lub polskiego (w przypadku faktur z Polski).
  • Opłaty faktur za usługi (Małe Przedsięwzięcia) dokonujemy po realizacji danej usługi przez usługodawcę.
  • Podmiot gospodarczy może wystawić fakturę tylko w zakresie dotyczącym charakteru jego działalności gospodarczej. Przykładowo faktura za transport może być wystawiona jedynie przez firmę, którą świadczy usługi transportowe, czyli prowadzi taką działalność gospodarczą.

 


Jakiego rodzaju przedsięwzięcia (o jakiej tematyce) mogą być dofinansowane przez Ambasadę?
Wnioski zarówno na Małe Przedsięwzięcia jak i na Duże Przedsięwzięcia można składać w ramach dwóch funduszy, którymi dysponuje Ambasada, są to fundusze SZKOLNICTWO POLSKIE ZA GRANICĄ oraz  POZOSTAŁA DZIAŁALNOŚĆ. Poniżej podajemy przykłady wydatków z ww. funduszy:


SZKOLNICTWO POLSKIE ZA GRANICĄ:

  • zakup materiałów niezbędnych do nauki, tj. zakup materiałów dydaktycznych, pomocy naukowych i książek;
  • zakup wyposażenia sal lekcyjnych i pracowni, w tym nie tylko do języka polskiego (cena jednostkowa sprzętu nie może przekraczać 800 EUR).
  • organizację/udział w konferencjach oświatowych;
  • warsztaty edukacyjne dla nauczycieli j. polskiego i nauczycieli uczących po polsku,
  • organizację zajęć dodatkowych,
  • organizację imprez i konkursów dla dzieci i młodzieży (np. olimpiady, dyktanda, zawody sportowe), uroczystości rozpoczęcia i zakończenie roku szkolnego,
  • wycieczki edukacyjne po Litwie i do Polski.

 


POZOSTAŁA DZIAŁALNOŚĆ:

  • organizację przedsięwzięć kulturalnych mających na celu podtrzymywanie polskiej kultury i tradycji za granicą oraz aktywizację środowisk polskich, w tym m.in. organizację:
  • konferencji, seminariów, pokazów filmów polskich,
  • obchodów ważnych rocznic historycznych,
  • kombatanckich uroczystości rocznicowych,
  • wieczorów autorskich artystów, koncertów, wystaw, przedstawień oraz warsztatów teatralnych,  dni kultury polskiej,
  • zakup sprzętu komputerowego (cena jednostkowa sprzętu do 800 EUR)
  • zakup lub przygotowanie wydawnictw i publikacji upamiętniających historię Polaków za granicą,
  • komputeryzację i archiwizację zbiorów bibliotecznych,
  • opieka nad miejscami pamięci narodowej (drobne renowacje/naprawy),
  • konkursów wiedzy, wycieczek historycznych i krajoznawczych, gier terenowych, rajdów rowerowych itp.
     

Materiały

WNIOSEK PROJEKTOWY WILNO
WNIOSEK​_PROJEKTOWY​_WILNO​_2022.xlsx 0.02MB
WNIOSEK PROJEKTOWY WILNO WZÓR
WNIOSEK​_PROJEKTOWY​_WILNO​_WZOR​_2022.xlsx 0.02MB
{"register":{"columns":[]}}